loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

        { پاسخ به سوالات 69}

       { مسبحات و چاکراها 66}

ادامه ...👇

عزیزان دقت نمایید بر طبق فرمایش امیرالمومنین علی (ع) و عده ای از حکمای الهی نفس نباتی با کبد در ارتباط است. . و کبد در علم نجوم احکامی  منسوب به برج اسد و شمس است .
 همچنین کبد در دانش چاکرا سیستم شرقی با چاکرای خورشیدی مرتبط است .
بنابراین نفس نباتی از آن جهت که با کبد در ارتباط است با کوکب شمس و چاکرای خورشیدی نیز مرتبط می باشد .
 
همچنین می دانیم که👈 نور خورشید در  پرورش نباتات نقش بسیار مهمی دارد  .
و نباتات در اثر نور مناسب خورشید رشد و نمو می نمایند .
و این خود ارتباط دیگری بین نباتات و نفس نباتی با  کوکب شمس و اندام کبد و چاکرای خورشیدی می باشد .

در آیه 4 سوره مبارکه اعلی نیز به بیرون آمدن  نباتات و چمنزار توسط حق تبارک تعالی  اشاره شده : 👇

{ وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿۴﴾

و آنكه چمنزار را برآورد (۴) }

و این هم ارتباط دیگری بین سوره اعلی و نباتات و نفس نباتی و کوکب شمس و چاکرای خورشیدی بنا به نظریه ارتباط سور مسبحات با چاکراها می باشد .

همچنین  گفته شد که در احادیث میکائیل (ع) ملک ارزاق است و  نخستین کسی است  که جمله سبحان ربی الاعلی را  گفت .
می دانیم که جمله سبحان ربی الاعلی با اضافه «و بحمده» در سجود نمازها  گفته می شود . 
در تفسیر البرهان آمده : 👇

{ ابن شهر آشوب به نقل از تفسیر قطان ، از ابن مسعود روایت کرده است ، که گفت : امام علی(ع) اظهار نمود : ای رسول خدا ! در رکوع نماز چه بگویم ?
پس (آیه شریفه ) « فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ » نازل شد ، بعد از آن سوال نمود در سجده چه بگویم ? و این (آیه) « سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» نازل شد .}(کتاب ترجمه تفسیر البرهان )

و سجود بنا به نظر عرفای شامخ امت با 👈 نفس نباتی در ارتباط است . شیخ نجم الدین رازی در اثر جاودان خویش مرصادالعباد در باب تشابه حالات نماز با نفوس نباتی و حیوانی و انسانی می نویسد : 👇

{ نماز بدو صفت او را خبر کند چنانک گفته آید : یکی باشکال و حرکات نمازی ، دوم بصفت مناجات نمازی .
صورت و اشکال و حرکات نماز او را از آمدن بدین عالم خبر دهد ، و بمراجعت آن عالم دلالت کند . چنانکه اشکال نماز از قیام و رکوع و سجود و تشهد خبر می دهد از شهود و حضور او در حضرت عزت پیش از آنک اینجا اینجا آمد ، و 👈سجود خبر می دهد که چون بدین عالم آمد اول👈 بمقام نباتی پیوست که 👈نباتات همه در 👈سجودند [« وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ » (آیه 6 سوره مبارکه الرحمن )
و بوته و درخت سجده کنندگانند. ]
همه سر بر زمین نهاده اند به شکل سجود ، زیرا که سر عبارت از آن محل است که غذا کش باشد و نبات غذا از راه بیخ کشد .
و رکوع خبر می دهد او را که از مقام نباتی بمقام حیوانی آمد ، و حیوانات جمله در رکوع اند پشت خم داده . و قیام خبر می دهد او را که از مقام حیوانی بمقام انسانی پیوست و انسان بجملگی در قیام اند ،تو از رکوع و سجود آمدی بسوی قیام . ... } ( کتاب مرصادالعباد باب سوم فصل پنجم « در بیان تربیت قالب انسان بر قانون شریعت » )

عزیزان دقت نمایید بنا به نظر متصوفه و عرفایی نظیر نجم الدین رازی ، همانگونه که انسان در سیر تکمیل نفس مراتب نباتی و حیوانی را طی نموده تا به نفس انسانی رسیده در نماز سیر به عکس می نماید و از مرتبه نفس انسانی قیام به نفس حیوانی رکوع و سپس به نفس نباتی سجود می رود .

دقت نمایید که سجده در نماز  نمودی از حالت نفس در مقام نباتی است. و نفس نباتی با اندام کبد بنا به حدیث و نظر حکما ارتباط دارد . همچنین نفس نباتی و هم اندام مرتبط با  آن یعنی  کبد با کوکب شمس نیز مرتبط است .
 از طرفی دیگر جمله ای که در سجود نماز گفته می شود یعنی سبحان ربی الاعلی و بحمده نیز که با نزول آیه «  سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» واجب شد .
دلیلی دیگری بر ارتباط سوره مبارکه اعلی با نفس نباتی . و نفس نباتی با کبد و کوکب شمس است .

ادامه دارد ...


#مسبحات #چاکرا #سجده #اعلی  #مرصاد_العباد #میکائیل #نفس_نباتی
@soltannasir
☀️🌞☘️🌿🌱🌾

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 178
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 304
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 69
  • بازدید هفته : 1,103
  • بازدید ماه : 317
  • بازدید سال : 73,606
  • بازدید کلی : 1,142,044