loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    { پیوند اسطوره با دین 185} 

 

   { شباهت های اهل فتوت و خاکساری با آیین مهری 107} 

 

ادامه...👇

 

ماجرای تشرف و اسم فقر را در مرحله لسان خاکساریه مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به کمبود منابع ما در باب آیین مهری نمی دانیم که آیا مهردینان نیز اسم جدید به هنگام تشرف داشته اند یا خیر ? 

بسیار محتمل است که مهردینان نیز به هنگام تشرف به آیین مهری که با نوزایی نمادین همراه بوده است اسم جدید می گرفتند. و به هنگام ورود به مهرابه ها و گذاشتن ماسک بر صورت به اسم جدید  خوانده می شدند و در جامعه با اسم عام خویش خوانده می شدند !

اگر مهردینان اسم تشرف داشته اند آن اسم چگونه بوده ? 

آیا ممکن است که اسم تشرفشان به جای نام مبارک علی نام مهر داشته ? مانند اشه مهرشاه و ...

 

نکته : به نظر فقیر وجود اسم باطنی و فقری در نزد مهردینان بسیار محتمل است اما نوع این اسم و ساز و کارش چندان مشخص نیست و پسوند مهرشاه تنها در همسان سازی خاکساریه با آیین مهری به عنوان یک احتمال مطرح شده که شاید  چندان درست نباشد.

 

 

اما یکی از مسائلی که در نزد خاکساریه  وجود داشته است مسئله پرسه زدن است که به نظر فقیر ریشه در آیین مهری دارد و در ادامه خواهم گفت چرا اینگونه می اندیشم. جناب نورالدین مدرسی چهاردهی در کتاب خاکسار و اهل حق صفحه 35 و 36 در باره پرسه زدن می آورد : 👇

 

{ درویشی که پرسه می زند کشکول را به مچ دست چپ آویخته و با دست راست تبرزین را به طریقی که به شانه راست حمایل کرده در بازار یا به فاصله لااقل دو متر از دکانها اشعاری در مدح خاندان عترت خوانده و در محاذی هر مغازه اندکی مکث کرده به خواندن ادامه می دهد به صاحب دکه نگاه نمی کند و چیزی مطالبه نمی کند نیاز را باید داخل کشکول بریزند و اگر کسی در یکی از میادین معرکه گیری می کند در نقطه حساس از سخن باز می ایستذ و از حضرت علی شروع کرده تا امام دوازدهم ختم می کند و به نام هر یک چراغی (نیاز) می طلبد و پس از ختم دوران بقیه داستان را به پایان می رساند و پرده داران را که بر روی پرده ماوقع کربلا منقوش گردیده به همین روش رفتار می کنند و در ختم سخنان خود یا ضمن وصول نیاز بدین طریق به دعا می پردازد. به درد دندان مبتلا نگردی یا اینکه گوید : زیر دست نامرد قرار نگیری یا گوید : در غربت بیمار نگردی. دراویشی که پرسه می زنند گاهی جملات خاص را تکرار می کنند به شرح زیر: 

علی موجود و موجود و موجود مولاعلی آقاعلی دنیا علی عقبی علی اول علی آخر علی ظاهر علی باطن علی طیب علی طاهر علی حق علی علی، علی اول و آخر علی علی. 

یا گوید : من درویشم تا نگردم رد نمی شم هر چه دیدی هیچ نگو، منم دیدم هیچ نمی گم به من و تو چه حق می دونه اللّه هو.

یا اینکه گوید : امام اول علی، امام دوم علی، امام سوم علی، امام چهارم علی، امام پنجم علی، امام ششم علی، امام هفتم علی، امام هشتم علی، ظاهر و باطن علی، اول و آخر علی، علی علی. } 

 

همانگونه که ملاحظه می نمایید درویشان در بازار به مدح خاندان نبوت می پرداختند و عمدتا مدح مولی علی (ع) می گفتند و هر کسی نیازی داشت آن را به کشکول درویش می انداخت. این عمل پرسه زدن است و با دریوزه کردن متفاوت است درویشی که پرسه می زند از صاحب مغازه و مردم چیزی نمی طلبد. و تنها مداحی می نماید. مردمان و بازاریان بر اساس نیاز خویش چیزی به درون کشکول وی می ریزند. 

حال اولین مرحله فقری خاکساریه نامش چه بود ? لسان که با مرحله کلاغ در سلوک مهری همسان بود !

 کوکب منزل لسان و کلاغ چه بود ?  

 کوکب عطارد 

مداحی کردن متعلق به کدام کوکب است ? 

عطارد، کوکب عطارد زبان را کنترل می نماید و مداحی با آن مرتبط است. 

عمل مداحی و پرسه زدن در کجا انجام می شود ? 

در بازار ها 

بازار متعلق به کدام کوکب است ? 

زهره و عطارد. 

در اساطیر یونان و روم ایزدان عطارد یعنی هرمس و مرکوری، ایزد بازار و بازاریان نیز می باشند. 

 

نکته : بازار از آن جهت که با سخن گفتن برای داد و ستد ارتباط دارد و خود عمل داد و ستد با دستان انجام می شود پولی می دهی و کالایی می گیری با عطارد ارتباط دارد. همچنین محاسبه هزینه کالا نیز با کوکب عطارد ارتباط دارد.

اما بازار از جنبه جلوه گری و زیبایی و زرق و برق کالاها با کوکب زهره در ارتباط است. و زهره در تنجیم مونث است زیرا ایزدبانوان مرتبط با آن (آناهیتا، ایسیس، ایشتار، آفریدوت، اینانا و...)  مونث می باشند و به عبارت دیگر نفس فلکیش مونث است. بنابراین شما ملاحظه می نمایید که بانوان _ علی الخصوص آنانی که زهره قوی دارند_ عاشق بازارند. بنابراین دوستی بازارها از آن جهت جزو احکام کوکب زهره است که این کوکب علاقه به زرق و برق بازارها دارد. 

 

ادامه...👇

 

 

@soltannasir

🌞

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 117
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 487
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,544
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,975
  • بازدید ماه : 2,975
  • بازدید سال : 101,513
  • بازدید کلی : 1,169,951