{ پاسخ به سوالات 36}
{ مسبحات و چاکراها33}
ادامه ...👇
در کتاب تفسیر مجمع البیان در باب تفسیر آیه 24 آمده است :👇
{ هوالله الخالق :👈 او خدایی است که آفریننده پدیده ها و پدید آورنده جسم ها و رنگ ها و عرض های ویژه است . به باور پاره ای او خدایی است که تقدیرگر و تدبیر کننده است و بر اساس حکمت خویش برای پدیده ها هر آنچه را بخواهد مقدر می سازد و به هر صورتی که اراده فرمود ، پدید می آورد .
الباری :👈 خدایی است که پدیده ها را _از اجسام گرفته تا اعراض ،همه را _ بدون نمونه ای از پیش پدید آورد ، بنابراین او پدید آورنده و آفریدگار هستی است .
المصور : 👈 خدایی که تصویر گر پدیده هاست و به هر پدیده ای صورتی خاص بخشید و حیوان و انسان و سنگ و صخره و گل و گیاه ... هر کدام را صورت پردازی نمود .
له الاسماءالحسنی : 👈 برای او نام های نیک و شکوهباز و زیباست ، نام هایی چون : الله ،رحمن ،رحیم قادر ، عالم ، حی و نام های بلند دیگری که در تفسیر سوره اعراف گذشت . } (ترجمه تفسیر مجمع البیان جلد 14 صفحه 711)
حال به بررسی این اسما در ارتباط با جایگاه قلب در بدن انسان می پردازیم .
قلب انسان در دوران جنینی با خون رسانی به تمام بدن اندام ها را به اندازه دقیق 👈خلق 👉می نماید (خالق ) و همچنین اعضا را جدا جدا و از هم متمایز می آفریند . (الباری )و به هر کدام از اعضای بدن شکلی متناسب با آن می بخشد . (المصور )
البته باید توجه داشت که این مسئله مطلق نیست و تنها یک تشبیه عالم صغیر به عالم کبیر است . زیرا اعضای بدن بر اساس یافته دانشمندان علوم جدید بر اساس کد ژنتیکی خلق و صورتگری می شوند . یعنی اندازه گیری در ژنوم انجام شده است و بر اساس این نقشه اعضا ایجاد و صورتگری می شوند .
نکته 1: اگر قلب در خلقت اعضا (اندازه گیری ) نقش ندارد و نقشه خلقت در ژنوم انسان قرار دارد اما با اینحال کوکب مشتری _ که چاکرای قلب بدان منسوب است _ به همراه کوکب زهره در تشکیل نطفه نقش مهمی دارند .
نکته 2: اسم المصور با صفات کوکب زهره همخوانی بیشتری به نسبت کوکب مشتری دارد . ( به هر دو نکته 1و 2 در همین مجموعه دروس خواهیم پرداخت )
نکته 3: پیشتر از صورتگری چاکرای قلب در مکاشفات و ارتباط آن با چاکرای آجنا سخن گفته شد . و سوره تغابن منسوب به چاکرای آجنا شد که در آن از صورتگری سخن گفته شد و این چاکرا محلش در برج ثور قرار داشت که منسوب به کوکب زهره بوده ولی خود چاکرا به نظر فقیر منسوب به کوکب قمر بود .
در ادامه آیه 24 سوره مبارکه حشر از «له الاسماءالحسنی » سخن گفته شده است . یعنی «او را نام های نیک است»
این قسمت آیه را نیز با توجه به نظریه ارتباط سوره حشر با قلب و کوکب مشتری می توان از چند جنبه بررسی نمود :👇
1⃣ : از آنجایی که قلب انسان باری و صورتگر اعضای بدن انسان می باشد . و هر کدام از اعضا مظهر یک یا چندین اسم از اسماالحسنی پروردگار است . بنابراین قلب نیز در بدن انسان جامع جمیع اسماءالحسنی است . و هر عضوی را بر اساس اسماء مرتبط با آن عضو صورتگری می نماید .
2⃣ : از آنجایی که بنا به فرموده حق تعالی در کتاب خویش ، قرآن مجید و عزیز بر 👈 قلب رسول الله (ص) نازل شد . و قرآن جامع تمام اسما و صفات پروردگار است . بنابراین قلب انسان محل تجلی جمیع اسما و صفات پروردگار است .
3⃣ : حال نگاهی به اسطوره ایزدان منسوب به کوکب مشتری بنماییم : 👇
{ نام زئوس که از ریشه سنسکریت dyousو لاتینی dies (روز ) است ، خود به معنای آسمان درخشان است پس زئوس اساسا ایزد آسمان و پدیده های جوی بود . او خداوندگار بادها ، تندر و باران های سودبخش و نابودگر به شمار می رفت ، در 👈 اثیر ، بخش فوقانی هوا و بر چکاد 👈 کوه ها مسکن داشت .زئوس تحت اللفظ به معنی « متعالی ترین » قلمداد می شد . با وجود این او در نقاط مرتفع چون کوه لیکائوس واقع در آرکادیا ،کوه آپساس در آرگولیس ، پارناس و همیتوس واقع در آتیکا ، هلیکن در بئوسی ، پلیون درتسالی ، المپ در مقدونیه ، پانگایا واقع در تراکیه ایدا در کرت وغیره می پرستیدند . در روزگاران متأخر ، زئوس شخصیتی اخلاقی یافت و ایزد متعالی گشت که 👈 همه صفات ایزدی 👉 را در خویش گرد آورد . او قادر مطلق 😳 (یک موجود هوسباز ) و بر همه چیز بینا و شناسا بود . ( شناسا بر شکار زنان برای هوسبازی) بدین گونه او را سرچشمه همه الوهیت می پنداشتند ، چه ، شخصا در المپ و ددونا از👈 غیب سخن می گفت ،چه در دلفی به واسطه آپولون ، پیامبر خویش ، ارتباط کلامی برقرار می کرد . زئوس در مقام فرمانروایی خردمند مطابق قانون سرنوشت _که اراده وی را در چنگ خود داشت _ بر همگان فرمان می راند . نیکی و بدی را بر آفریدگان میرا معلوم می کرد و در عین حال ایزدی 👈 مهربان و دلسوز بود . }(جهان اسطوره ها صفحه 507)
#مشتری #خالق #باری #مصور #چاکرا #مسبحات
@soltannasir
🐚
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
پیوندهای روزانه
آمار سایت