loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    {پیوند اسطوره با دین 324}

 

    {ذوالقرنین قرآن کیست ?86} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب47}

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 39}

 

                 { نیبیرو 7} 

      

             { مردوخ کیست 3}

 

ادامه...👇

 

در باب آنچه گفته شد به فقرات زیر به عنوان شواهد توجه نمایید : 👇

 

 

ارتباط ایزد فرومایه بعل با چرخه سال کشاورزی : 👇

 

{ اسطوره بعل روایت اندیشهٔ به قدرت و مآل اندیشی و تحلیل داستان مایه قدرت یافتن  بعل و رسیدن او به شهریاری و پیوند این سه لوح با جشن سال نو چندان صریح نیست. از مزامیر عبری اما چنین بر می آید که این مزامیر با جشن آیینی بین النهرین در 👈سال نو و در بهار پیوندی نزدیک دارد؛ و در ادامهٔ ماجرا ستیز بعل و موت نیز با بحران فصلی 👈 خزان پیوندی آشکار می یابد. } (کتاب اساطیر خاور نزدیک جان گری صفحه 137)

 

ارتباط بعل با چرخه کشاورزی : 👇

 

{ بعل در برخی از نقش های خویش رویانندهٔ نباتات و کسی است که از وی با عنوان پسر داجون (داجان) [شاید به معنای گندم در زبان عبری ]، که خدای غلات یا خدایی است که معبد وی در کنار معبد بعل بر بلندای رأس الشمره قرار داشت. بعل همانند تموز، در بین النهرین، خدایی است که می میرد و دیگر بار از مردگان بر می خیزد و دیگرگونی وی بر زمین و جهان زیرین شاید با تقویم کشاورزی پیوند دارد و اسطورهٔ بعل در ستیز با سترونی یادآور ماجرای تموز است. در این اسطوره نقش آنات خواهر بعل یادآور نقش ایشتر در اساطیر بین النهرین و از بعل همانند تموز خدائی گیاهی پدید می آورد } (کتاب اساطیر خاور نزدیک جان گری صفحات 120 و 121 )

 

ارتباط مردوخ با چرخه کشاورزی و حاصلخیزی و غلات : 👇

 

 

{ مردوخ بزرگترین فرزند ائا (انکی) بود. او از آپسو (آب های شیرین) فراز آمد و در اصل گونهٔ شخصیت یافتهٔ کنش بارورکنندگی آب ها به شمار می رفت؛ او بود که گیاهان را رویاند و غله را پروراند. بنابراین، او پیش از هر چیز شخصیت یک ایزد کشاورزی را داشت و یکی از عناوین وی مرو ( به معنای بیل) خود گواه این مسئله است. ...} (کتاب جهان اسطوره ها ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور صفحه 56) 

 

نکات مهم و توضیحات : همان گونه که ملاحظه نمودید بعل نیز به مانند مردوخ در اساطیر ایزد حاصلخیزی است و با چرخه کشاورزی ارتباط تنگاتنگ دارد.  همچنین همانگونه که بالاتر گفته شد بررسی نگاره های بعل در کنعان، شباهت بین این ایزد را با صورت فلکی جاثی را نشان می دهد. البته اینجا بد نیست به این مهم اشاره نمایم که صورت های فلکی عوا (گاوران) و قیفاووس (سلطان) نیز به نگاره های بعل شباهت دارد. اما بررسی فقیر نشان می دهد که احتمال اینکه یکی از این دو صورت فلکی با بعل اینهمان باشند بسیار بعید است. زیرا هیچ کدام از این دو صورت فلکی در بازه زمانی بین 2000 الی 1000 قبل میلاد با چرخه کشاورزی ارتباط ندارند. یعنی بالا آمدن آنها از عالم زیرین (پایین خط افق) به پهنای آسمان شب (افق آسمان) و رسیدن آنها به اوج خویش و سپس رفتن آنها به عالم زیرین با چرخه کشاورزی مردمان جهان باستان ارتباطی ندارد. از سوی دیگر صورت فلکی جاثی دقیقاً در نزدیکی صورت فلکی اژدها (دراگون) است. و زاویه آن نسبت به این صورت فلکی به گونه ای است که گویی در حال مبارزه با آن است و گرز و یا سلاح خویش را می خواهد بر فرق اژدها بکوبد. و این با بعضی نگاره های همتای میان رودانی بعل یعنی مردوخ شباهت دارد که در آن مردوخ با اژدهایی می جنگد.  

این تشابه ما را به اینهمانی بعل و همتای میان رودانی اش یعنی مردوخ با صورت فلکی جاثی نزدیکتر می نماید.

نکته مهم دیگر این است که ستارهٔ تاو هرکولس (جاثی) ستاره ای است که در حوالی سال 7400 قبل از میلاد ستاره 👈قطبی بوده است و مجدداً در سال 18400 میلادی به جایگاه پیشین خویش باز می گردد. و این نشان دهنده اهمیت جایگاه قطب شمال (قطب معدل النهار) است. نکته جالب دیگر این است که صورت فلکی دراگون مدتهاست که در حوالی قطب شمال دایره البروج (با قطب شمال معروف اشتباه گرفته نشود)  قرار گرفته است. و شکل قرار گیری صورت فلکی جاثی دقیقاً به گونه ای است که گویی در حال مبارزه با صورت فلکی اژدها می باشد. 

 

ادامه دارد...

 

@soltannasir 

🌞⭐️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 189
  • آی پی دیروز : 228
  • بازدید امروز : 268
  • باردید دیروز : 450
  • گوگل امروز : 93
  • گوگل دیروز : 117
  • بازدید هفته : 2,122
  • بازدید ماه : 1,336
  • بازدید سال : 74,625
  • بازدید کلی : 1,143,063