loading...
سلطان نصیر



         { پاسخ به سوالات 34}

      { مسبحات و چاکراها 31}

ادامه ...👇

علاوه بر صفت جباری و تکبر حق تعالی در آیه 10 سوره فاطر می فرماید که عزت و سربلندی یکسره  از آن خدا است  : 👇

« مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ...»
« هر كس عزت و سربلندی  مى‏ خواهد . عزت و  سربلندى يكسره از آن خداست‏ . »

حال به  اسما الهی عزیز و جبار و متکبر از جنبه دیگری نگاه نماییم .

قلب  در بدن انسان به نسبت سایر اعضا 👈عزیز و 👈ارجمند و کمیاب و بر همه اعضا چیره است  .
همچنین قلب در بدن انسان به 👈جبر خون را به تمامی اعضا می رساند.  و دست کسی به مقامش نمی رسد .
و همچنین قلب در بدن انسان نسبت به سایر اعضا 👈متکبر نیز می باشد . زیرا صاحب بزرگی و عظمت کبریایی است .

اما با اینحال قلبی وارد بهشت می شود . که در برابر پروردگار خویش خشوع و خضوع داشته باشد . نه عزت و جباری و تکبر  .

بنابراین می توان اینگونه گفت که قلب انسان همانگونه که پیشتر گفته شده بود دو بعد مادی و معنوی دارد و برزخ بین عالم غیب و شهادت است
قلب در بعد مادی _ در جایگاهی که در ساختار بدن انسان دارد _ عزیز و جبار و متکبر  است و این اسما و صفات برای قلب در بعد مادی نکوهیده نیست . زیرا در ارتباط با جایگاه رفیع قلب نسبت به سایر اعضای بدن می باشد  .
 
اما در بعد معنوی قلب ، 👈  خلق و خوی ، جباری و تکبر و عزت جویی در برابر خداوندعالم و مخلوقات نکوهیده و ناپسند است .

به عبارت دیگر بنا به فرموده حق تعالی اگر انسانی در بعد 👈معنوی👉 داری قلبی سلیم و رئوف و رحمن و رحیم و مومن باشد.  به بهشت الهی می رود .
و در نقطه مقابل اگر دارای قلبی جبار و متکبر باشد  به دوزخ خواهد رفت.

اما با اینحال این همه ماجرا نیست در کتاب تذکرة الاولیا در اوصاف امام ناطق جعفر صادق (ع) اینگونه آمده است : 👇

{ نقل است که صادق را گفتند : همه هنرها داری . زهد و کرم باطن و قرة العین خاندانی ، و لکن پس متکبری .
گفت :  من متکبر نیم ، لیکن کبر کبریایی است ، که من چون از سر کبر خود برخاستم کبریای او بیامد و به جای کبر من به نشست . به کبر خود کبریایی نشاید کرد اما به کبریای او کبر شاید کرد. }

آری اگر بنده ای با قلبی خاشع و خاضع  و عبودیت و تسلیم  کامل  به سوی حق تبارک تعالی سیر نماید و از صفات خویش فانی شود . آنگاه حق تبارک تعالی به جمیع اسماء و صفات خویش بر قلب این بنده تجلی می نماید .
اینجا دیگر حق تبارک تعالی است که از دریچه چنین بنده ای تکبر می نماید نه خود آن بنده .

 
به عبارتی دیگر  از آنجایی که حق تبارک تعالی هم رحمن و رحیم و رئوف است و هم عزیز و جبار و متکبر و  انسان کامل هم باید  مظهر تمامی اسما و صفات حق باشد . در نتیجه باید از صفات خویش فانی شود تا حق تعالی بر قلبش به  جمیع اسما و صفاتش تجلی نماید .




ادامه دارد ...

#مسبحات #چاکرا #متکبر #عزیز #جبار #قلب #امام_جعفر_صادق(ع)
@soltannasir
🌑🌑🌑🌑🌑🌑

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 87
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 404
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 732
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 732
  • بازدید ماه : 732
  • بازدید سال : 99,270
  • بازدید کلی : 1,167,708