loading...
سلطان نصیر



   { توصیه های علامه حسن زاده آملی به طلاب جوان }

   {ره چنان رو که رهروان رفته اند }

همان طور که قبلا به عرض شما رساندم « ره چنان رو که رهروان رفتند » هم درس و بحث داشته باشید و به تعلیم و تعلم که سیره مردان خدا است مشغول باشید و هم به تزکیه نفس و سیر و سلوک قرآنی بپردازید . اما بدون درس و بحث و کتاب نمی شود . بدون کتاب خواندن و بدون شیخ نمی شود . شاید بفرمایید که این طور شده است ، که :

اگر بودی کمال اندر نویسایی و خوانایی
چرا آن قبله کل نانویسا بود و ناخوانا

آنها که نفس مکتفی دارند باز یک حرفی ! اما اگر کسی دارای نفس مکتفی نیست ، برای تزکیه ذات و تطهیر مراتب وجود باید در جوار و کنف و محضر علم و عالم و کتاب باشد . از چیزهایی که خیلی برای  بنده یادداشت کردنی و نوشتنی است و در خاطراتم یادداشت دارم ، این است که هر کسی در دوران بحث عوالمی مشاهده می کند و فراز و نشیبی برایش پیش می آید . ما آقایانی را در در درس و بحثها می دیدیم که مثلا « مغنی » ( مغنی اللبیب کتابی در  علم نحو ) می خواند و زمانی که در کلاس «اسفار » یا « جواهر الکلام » ( جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام  کتاب مهم فقهی اثر عالم بزرگ شیخ محمد حسن نجفی در 43 جلد ) می نشستیم ، می دیدیم همان طلبه مغنی خوان در آن درس ها هم حضور دارد ! یا می دیدیم بعضی افراد به سرعت درسها را می خوانند و بدون بحث و تدبر بالا می آیند وکتابهای بزرگ را زیر بغل می گیرند و در محضر فلان عالم بزرگ حضور  می یابند ، مثلا در درس خارج فقه یا خارج اصول یا خارج معقول شرکت می کنند و مطالبی از آن درسها یادداشت می کنند و هر وقت چیزی بخواهند آن نوشته را نگاه می کنند ولی خود نمی توانند به ماخذ رجوع نمایند .
به این صورت آدم ملا نمی شود بعد بعضی ها را دیدم که به یک نسبت هایی منتسب شدند ، فرمایشاتی می فرمایند و گاهی از علم تبری می جویند و می گویند  مثلا درس بخوانیم که چه بشود ?! این « چه بشود » گفتن ، برای آن است که از «مغنی » آمده ، در درس « اسفار » نشسته و حال احساس خستگی می کند ،
چون سلسله مراتب علمی را طی نکرده است و خواسته جهشی بخواند .
حالا اگر بخواهد به دوران «مغنی» برگردد و با آن آقایان بنشیند نمی شود ، به همین دلیل می گوید برای چه درس بخوانیم . « ره چنان رو که رهروان رفتند » راه این است که باید درس خواند و
« مفتاح علوم» _ که صرف ونحو و ادبیات است _ را باید دانست ، همچنین باید فقه و اصول و رجال و درایه خواند . علمای ما چنین کردند شیخ بهایی ، علامه حلی ، شیخ طوسی شیخ مفید و بزرگان دیگر و اساتید زمان خودمان نیز چنین روشی داشته اند . این همه کتاب و کتابخانه را که موجود است ، همین آخوندها با زحمات طاقت فرسا فراهم آوردند . یکی از آقایان پیش من آمده بود که درباره کتابی صحبت پیش آمده ، او گفت : الان چهارصد هزار  نسخه از کتابهای آخوندهای ما در شوروی است ، برای دیدن آن به شوروی رفتم . مرا به جایی بردند و گفتند منتظر باش . سپس با یک دستگاه اتوماتیکی کتاب را در برابر من حاضر کردند و آن را از پشت یک ویترین شیشه ای نشان دادند  . و زمانی که تقاضا کردم آن را از نزدیک ببینم ، گفتند : به همین اندازه کافی است. .
این کتابها کار علمای ما بود . اینها کار حوزه و عمامه به سرها بود ، و الان هم این قبیل امور باید بدست شما حل شود بدانید که الان هم خیلی کتاب داریم . الحمدلله خیلی سرمایه داریم . راه این است . سروران و عزیران من ! باید درس هم خواند و پاک هم بود . اما بی علم و بی معارف نمی شود و شما نفوس مکتفیه را با خودتان قیاس نفرمایید و از تطهیر ذاتی ، ذکر ، خلوت و انس با خدا غفلت نورزید . از اینها دست نکشید . قرائت قرآن شریف و هکذا حضور و مراقبت مد نظرتان باشد . پس نباید گفت درس بخوانیم که چه بشود ! یا این آقایان این همه درس خوانده اند چه شده ! باید گفت :  اینها علم است . همین قرآن شریف آیه به آیه بر علم و عقل سفارش و تاکید می کند . اگر کسی از « معالم » ( کتاب معالم الدین و ملاذ المجتهدین معروف به معالم الاصول اثر حسن بن زین الدین فرزند  شهید ثانی  از کتب پایه ای علم اصول فقه  )  آمد و در درس اسفار نشست ، احساس خستگی می کند و درس را نمی فهمد ، و از طرف دیگر سن بالا آمده و گرفتار زن و بچه شده است و حالا نمی داند چه کار بکند . پس کلید موفقیت و شادابی در درس و بحث ، رعایت سلسله مراتب درسها و کتابها و خوب خواندن و خوب بحث کردن است .

{کتاب دروس  شرح اشارات و تنبیهات علامه حسن زاده آملی شرح نمط نهم صفحات (137الی  139) چاپ انتشارات  آیت اشراق  }
خواندن این کتاب بینظیر را به همه دوستداران حکمت و عرفان توصیه می نمایم .


#علامه_حسن_زاده #شیخ_بهایی #علامه_حلی
@soltannasir 📕📗📘📙📕📗📘📙📕📗📙📙

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 143
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 383
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 721
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,152
  • بازدید ماه : 2,152
  • بازدید سال : 100,690
  • بازدید کلی : 1,169,128