loading...
سلطان نصیر



       { پاسخ به سوالات 26 }

      { مسبحات و چاکراها 23}


ادامه ..👇

نکته 3: گفته شد که بنا به فرموده رسول الله (ص) قلب مومن عرش الله اعظم است .
در قرآن مجید و عزیز در آیه 7 سوره مبارکه هود آمده است که عرش الهی بر روی آب است : 👇

{ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (7)

و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏ يك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‏ اند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست (7) }

نکته جالب دیگری نیز با توجه  به آیه بالا در  شباهت بین قلب انسان و عرش الهی وجود دارد . در آیه بالا (آیه 7 سوره مبارکه هود ) اشاره شد که عرش الله تبارک تعالی بر آب قرار داشت .
می دانیم که قلب انسان نیز که به فرموده رسول گرامی اسلام عرش الرحمن است . بر روی آب قرار دارد .

در کتاب مبانی آناتومی در باب ساختمان لایه بیرونی  قلب اینگونه آمده است : 👇👇

{ قلب انسان در داخل کیسه غشائی دو لایه نرم و انعطاف پذیری موسوم به « پری کارد » قرار دارد .داخلی ترین غشای آن را «پری کارد احشایی» یا « اپی کارد » می گویند که در واقع خارجی ترین لایه خود قلب است .
غشای خارجی کیسه غشایی بیشتر از جنس لیفی (فیبروزی ) است و به «پری کارد جداری » معروف است . این دو غشا به وسیله لایه نازکی از 👈 مایع روشن و شفافی که به آنها اجازه می دهد تا به هنگام انقباض و انبساط قلب به طور آزاد  بر روی یکدیگر حرکت کنند ، از هم جدا می شوند . }

آری قلب انسان نیز که به مثابه عرش الرحمن در عالم کبیر  است  بر روی آب قرار دارد . و این خود شباهتی  جالب بین قلب انسان و عرش الهی است.

نکته 4: در کتاب بحرالغرائب در باب خواص ذکر «عالم الغیب و الشهادت » آمده است : 👇

{ ..هر که با خلوص و اعتقاد تمام ، بعد از نماز بامداد صد بار بگوید « عالم الغیب و الشهادت » خدای تعالی او را از اهل یقین گرداند و از اصحاب کشف شود چنان که اسرار عالم صورت و معنی بر او روشن گردد و مشکلات کلی و جزوی از قاری این اسما بگشاید و در هر کاری که شروع کند فتح پیدا و از مغیبات بهره مند گردد . } (بحرالغرائب صفحه 103)

همانگونه که ملاحظه می نماید فتح و پیدا شدن مغیبات و اهل یقین شدن   نتیجه مبادرت به  این اسم شریف  است.  و همه حالات نامبرده شده (شهود و یقین و فتح ) با قلب و بصر در ارتباط است . و پیشتر نیز به ارتباط چاکرای قلب و چاکرای  آجنا اشاره نمودیم . همچنین گفته شد که این اسم در هر دو سوره حشر (قلب) و تغابن (چشم سوم ) آمده است. 

نکته 5: پس از اسم «عالم الغیب و الشهادت » در آیه 22 سوره مبارکه حشر اسم «رحمن و رحیم» با هم و در کنار هم  آمده است .
در کتاب بحرالغرائب در باب خواص این اسم آمده است : 👇

{ ... الرحمن یعنی بخشاینده جمیع مخلوقات . و عالمی فرموده اند که هر کس بدین اسم مداومت نماید و بعد از هر فریضه صد بار بخواند ، خداوند تبارک و  تعالی👈 دل او را پاک گرداند از ظلمت و غفلت و فراموشی  .
حضرت سلطان اولیا و برهان اتقیا تاج الاصفیا سلطان علی بن موسی الرضا (ع)
در شرح اسما چنین فرموده که هر که بعد از هر نماز 298 بار بگوید جمله مخلوقات او را دوست دارند و دشمنان بر وی مهربان گردند.  } (بحر الغرائب صفحه 104)
همچنین : 👇

{ ... و بزرگان گفته اند که تسخیر 👈قلوب و ارواح در این اسم است و بزرگی گفته که این دو اسم الرحمن و الرحیم ذکر 👈 خایفان است و مناسب کسانی است که در کلیه امور مضطرب باشند . و هر که در حین خوف و فروماندگی و اضطراب و غم و حزن و شدت و گرفتاری در امور دنیا به قرض یا حبس و غیره بدین اسما مداومت نماید کسان قاهر و شدید ،رحیم و مهربان او گردند . ...} (بحرالغرائب صفحه 109)

همانگونه که ملاحظه می نمایید آثار مترتب بر ذکر الرحمن و الرحیم همه مرتبط با 👈دل است . 
مبادرت به اسم الرحمن باعث پاکی👈 دل می شود . همچنین مبادرت به ذکر الرحمن  باعث می شود که جمیع مخلوقات او را دوست بدارند و بر وی مهربان گردند . یعنی 👈دل خلایق بر وی مهربان شود و در 👈دل خلایق جای گیرد .
همچنین تسخیر 👈قلوب نیز از آثار ذکر «الرحمن الرحیم » است .
و این اذکار ذکر خایفان نیز می باشد . و خوف نیز از صفات👈 دل است .

نکته 6 :  ذکر «رحمن و رحیم »علاوه بر اینکه با قلب مرتبط است با خصوصیات کوکب مشتری  نظیر یاری دادن به مردمان و صدقه دادن و صلح و صلاح جستن بین مردمان و نیکخو بودن و سخی بودن ارتباط و هماهنگی دارد .

ادامه دارد ..

#قلب #چاکرا #مسبحات #حشر #تغابن
@soltannasir
🌻

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 26
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 222
  • آی پی دیروز : 217
  • بازدید امروز : 293
  • باردید دیروز : 379
  • گوگل امروز : 34
  • گوگل دیروز : 61
  • بازدید هفته : 1,803
  • بازدید ماه : 12,669
  • بازدید سال : 97,981
  • بازدید کلی : 1,166,419