{مکاشفه ای از جناب میر محقق داماد 3}
ادامه ..👇👇👇
در مرحله ی ثانی جنبه ی معرفت النفسی این حدیث را در سه نکته ی دقیق میتوان خلاصه کرد :
نخست اینکه گروه تصاویر و تمثال ها در داخل دایره ای که با حلقه ی فرشتگان محدود گردیده کاملا شکل (( مندله )) را که در دیگر مذاهب عرفانی مرسوم است به یاد می آورد .
🔆 مندله شکلی است مدور که در آیین بودایی مقام خاصی در ریاضت و تمرکز روح و تفکر و مشاهده دارد و اکثرا دایره ای است که در داخل آن تصاویر و تمثال های خیال بخش و رمز های مختلف عالم وجود و مخلوقات آسمانی فوق الطبیعه مجسم و مرتسم گردیده و شخص متفکر با خیره شدن به درون دایره، آهسته آهسته از حواشی به مرکز دایره متوجه گردیده و در آن مرکز هستی علوی و آسمانی خود را جست و جو می کند و امنیت و جمعیت خاطر و تعادل وجود خود را در آن نقطه به دست می اورد .
🔆 دوم اینکه در دایره ی روحانی میرداماد ، شخص وی - یعنی شخص مجذوب - در وسط قرار گرفته با این تفاوت که بالای سر او در مرکز حقیقی دایره تمثال بی مثال فاطمه الزهرا ع به تمامی دایره و تمامی گروه مشرف است و حاکمیت دارد .
🔆 بنابراین ، وجود شخصیت مقدس این خاتون عالم اسلام است که مرکز ثقل وجود را تشکیل می دهد .
🌟 اینک اگر خوب التفات کنیم در تجربه ی خلسه و انجذاب عرفانی میرداماد بدین نکته ی تشابه توجه می کنیم . که در مذهب تشیع تصویر تمثال حضرت زهرا ع به عنوان عالی ترین مظهر تقدس برابر تصویر حضرت مریم س در عالم عرفان مسیحیت یعنی مظهر عقل کل و خلاق و محمل روح القدس - می باشد .
این نحوه ی تقدیس و تقدس در فرق مختلف تشیع - اعم از شیعه اثنی عشری و مذهب اسماعیلیه جاری و رایج است .
به هر تقدیر رمز دایره ای شکل معنوی با نتیجه ی تلاش ها و تحقیقاتی که امروزه روانشناسی تحلیلی خاصه در باب اصل و منشا اصلی با ازل به عمل آورده است ، کاملا وفق می دهد .
🌿 بالاخره نکته سوم :
درباره ی منظره ی روحانی میرداماد این است که ما در اینجا فی الحقیقه در برابر نمونه ی کامل از مثل اصلی یا ازلی قرار گرفته ایم .
و تحقیقاتی که به عمل آورده شده است ((دعای حفظ )) در اکثریت قریب به تمام کتب دعای متداول در مذهب شیعه ی امامیه مضبوط است.
👈🏼 و یقینا تجربه ی روحانی میرداماد منبع و منشا دعای مزبور را تشکیل می دهد ،
به طوری که عبارات و کلمات آن عین همان است که میرداماد بعد از خروج از حالت انجذاب روحانی تقریر و املا کرده است .))
✳️ نکته ی جالب توجه دیگری که بر شدت صفای باطنی میر دلالت دارد اینکه علامه ی مجلسی که به عنوان نماینده و سمبل اخباری گری با حکما و عرفا و مسلک میرداماد در عصر صفوی به شمار می آید ، با نقل خلسه ی دوم میرداماد که در تاریخ 1023 ه .ق به وقوع پیوسته - در کتاب بحارالانوار اذعان دارد که :
🌐 (( در بین رسالات غریبه ی میرداماد ، رساله ی حاضر ، علامت و نشانه ی تاله و تقدس وی می باشد . و به خوبی جنبه ی قدس و نحوه ی اخلاص باطنی وی را جلوه گر می سازد )) 🌐
✳️ بی شک تحمل آن مضامین عمیق حکمی تنها از پس چنان روح مطهر و قدسی بر می آید و بس ، وانوار لاهوتی و لمعات ربانی تنها از چنان منبع نورانی قابل اشراق است و بس .
{ بر گرفته از کتاب میرداماد بنیانگذار حکمت یمانی اثر علی اوجبی}
@soltannasir
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آمار سایت