loading...
سلطان نصیر

 

 

                {درد و دل 45}

 

  { انتقاد از وضعیت پژوهش در علوم انسانی در کشور 13}

 

آیا واقعا مدعای دانشمندان فیظیک کوانتومی با مدعای مخالفین فلسفه و عرفان یکیست ? ! 

فقیر به عنوان یک محب عرفان و فلسفه  در حیطه عرفان قائل به قاعده الواحد از  منظر عارفان  بر اساس نظریه وحدت وجود  می باشم .  

 و در حیطه فلسفه و حکمت اسلامی قايل به قاعده الواحد از منظر حکما می باشم . 

اما با این حال ساحت اندیشه خویش را آزاد گذاشته ام .و قادرم که هر لحظه از اعتقاد به  قاعده الواحد و علیت دست بکشم  . 

اما آیا آقایان که از نظرات  فیظیک دانان جدید برای اثبات مدعای خویش کمک می گیرند . حاضرند که ساحت اندیشه خویش را باز بگذارند و به جلو بروند ?! 

آیا آقایان دقت نموده اند که نظرات دانشمندان این رشته (فیظیک و فیظیک کوانتوم )  در باب نفی قاعده الواحد و  علیت و نظریه زمان و سایر نظرات در مجموع  شباهت چندانی  به  اندیشه  آقایان  ندارد .

 

نکته : علم فیظیک کوانتوم و نظرات جالب آن جدا نیاز به تحقیق و بررسی گسترده  دارد . بخشی از نظرات دانشمندان این علم ,  مانند  نظریه ریسمان ها بسیار قابل تأمل می باشد . 

 اما بیشترین مشکل  در باب نظریات فلسفی ای است که دانشمندان این علم بر اساس دست آورد های فیظیک کوانتومی می دهند . این نظرات فلسفی هر چند در نوع خود جالب وکم نظیر است . اما خالی از اشکالات عقلی (عقل فلسفی ) نیست . 

در بسیاری از موارد , دانشمندان کوانتومی با توجه به محسوسات  (دانش محدود کوانتومی که هنوز قطعیت کامل نیز  ندارد و  در حیطه ارتعاشات ماده صحبت می نماید)   در حیطه معقولات نظر می دهند . و فلسفه بافی می نمایند . در واقع نظرات دانشمندان کوانتومی نظراتی فلسفی (شاید بتوان گفت شبه فلسفی ) است که بر پایه نظرات علمی دانش ذرات کوانتومی بنا شده است . 

طبیعتا نظرات فلسفی در حیطه دانش کوانتوم  دارای محدودیت است . زیرا  حیطه فعالیت های این دانش محدود است . و این نقطه ضعف این نظرات می باشد . 

از سویی دیگر نظرات فلسفی دانشمندان 

این علم با توجه به مبنای هستی شناسی علمی (فیظیک ذرات) تا حد زیادی عینی و قابل لمس  است . 

یکی از اشکالات بر این دانش و نظرات دانشمندان این دانش خلط بین مبحث محسوس و معقول در حیطه نظریه پردازی و عدم درک مفهوم مجردات  است . 

ما در کشور در حیطه برخورد با فیظیک جدید و کیهان و کوانتوم , عمدتا با دو رویکرد متفاوت روبرو هستیم .

یک رویکرد عده ای از جوانان دوستدار علم در کشور است . که تربیت یافته نظام آموزشی جدید در مدارس و دانشگاه ها می باشند .و فهم متون فلسفی قدیم برایشان بسیار سخت است . و اصولا از دنیای  فلسفه قدیم دور می باشند . و فرزندان دنیای جدیدند . 

این جوانان , عمدتا آنچنان مقهور تمدن مادی و پیشرفت های علمی غرب هستند . که بدون اینکه از تاریخ یک نظریه فلسفی اطلاع دقیقی داشته باشند . هر آنچه که دانشمندان رشته فیظیک جدید و کوانتوم بیان  نمایند . بی چون و چرا می پذیرند . 

در مقابل این عده , ما حکیمان متالهی را داریم که عمدتا تربیت یافته حوزه های قدیم می باشند (متاسفانه این بزرگان یکی یکی از بین ما می روند و جانشینی شایسته  برای خویش برجای نگذاشته اند ) این حکیمان متاله , دقیقا در نقطه مقابل جوانان عاشق فیظیک جدید هستند . و گویی در این عالم زندگی نمی نمایند و آنچنان سرگرم تدریس دست آوردهای فلسفی  گذشتگان می باشند . 

که نیازی به برخورد با نظرات جدید در خود احساس نمی نمایند . 

متاسفانه ما در فلسفه اسلامی و علی الخصوص جریان فلسفه صدرایی که جریان غالب بر فلسفه در حوزه و دانشگاه است . آنچنان درگیر الاهیات امورعامه و اخص شده ایم . که فراموش نموده ایم که هر دستگاه فلسفی در هر دورانی با علوم آن دوران پیوند داشته است . 

و فلسفه ای که با دست آوردهای علمی دوران جدید , پیوند نداشته باشد , و نتواند در مباحث جدید ورود نماید دیر یا زود زمان مرگ آن  فلسفه فرا می رسد . 

بنابراین باید علمای فلسفه صدرایی با افکار فیظیک جدید و کوانتومی برخورد نمایند . و از این برخورد نترسند . غربی ها که صاحب تفکر فیظیک جدید هستند از تفکر معنوی عقلانی حکمت اسلامی بی بهره اند . این وظیفه علمای ما است که با نظرات و دست آوردهای فیظیک جدید برخورد نمایند . 

ما در بعضی سخنان حکیم معاصر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی , می شنویم که ایشان گاه و بی گاه , تعرضاتی به نظریه  بینگ بنگ و فیظیک کوانتوم می نمایند . اما متاسفانه خود  ایشان به عنوان بزرگترین استاد فلسفه اسلامی در کشور , به دلیل محافظه کاری هیچ گاه   به طور جدی به این مباحث ورود ننمودند . 

و جهان اندیشه را از دست آوردهای بی نظیری که می توانست این برخورد بوجود آورد محروم نمودند .😔

 

مگر اینکه دستی از غیب بر آید و کاری بکند 🙏

 

 

 

#فیظیک #کوانتوم #ذرات #درد_و_دل

#علوم_انسانی 

@soltannasir 

🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 123
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 487
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,539
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,970
  • بازدید ماه : 2,970
  • بازدید سال : 101,508
  • بازدید کلی : 1,169,946