loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

   

              (درد و دل 9) 


       (دراویش و علوم غریبه 5) 


                   (ذهبیه 2)


دکتر اسد الله خاوری در باب کیمیاگری اقطاب ذهبیه در کتاب ذهبیه چاپ انتشارات دانشگاه تهران  صفحه 95 و 96 می نویسد 👇👇👇

 

{ بحث 2 : از وجه تسمیه های نادر و بدیعی که تنها یک مورد دیده شد , اختصاص کیمیاگری به اقطاب ذهبیه می باشد : بحث در کیمیا و آنچه متاخرین اقطاب و مشایخ ذهبیه در این باب نگاشته , بواقع دارا بودند و یا نبودند , خود موضوعی است که از بحث ما خارج است , ولی تا آنجا که مربوط به مطلب فوق می شود برای آنکه سابقه ذهنی حاصل آید , چند نکته ای را بدون نظر نفی و اثبات آنها متذکر می شویم .

با توجه به داستانهاییکه درباره بعضی از صوفیه که کیمیاگری داشتند و در تراجم احوال آنان دیده می شود با دقت در داستان (شیخ بهاالدین  و پیر پاره دور) که نوشته اند : دست اولی (شیخ بهایی ) و نظر دومی (پیر پاره دور ) کیمیا بوده است . 

در بین اقطاب ذهبیه مخصوصا در یکی دو قرن اخیر موضوع علم کیمیاگری از لوازم قطبیت تلقی شده است . 

در صفحه 154 تذکره الاولیا منظوم راز شیرازی (کتابی که به شعر است و اثر ابوالقاسم راز شیرازی  قطب 35 ذهبیه می باشد ) در ضمن احوال مشایخ و مریدان معتبر آقا محمد هاشم درویش شیرازی  (قطب 33 سلسله ذهبیه ) درباره (سید عالمشه هندی ) آمده است . 

«پدرش زوجه صدیقه سیده 

مسش از کرامت بکف زر شده

بگفت او چو فقرم به غایت رسید 

بمن جود شاه ولایت رسید 

گیاهی باو سید ساجدان 

نشان داد در خواب کاکسیر دان 

بهر مس زدی زوجه اش آن گیاه 

درخشیدی آن مس چو رخسار ماه 

بفرمود اگر از تو ابر از یافت 

ترا با رقه مرگ بر جان تافت

ز راه محبت بشه گفت او 

بسال دیگر از جهان رفت او»  

این ابیات معلوم می دارد (سیده صدیقه ) اکسیرش را به پیر و مرشدش (آقا محمد هاشم ) داده و سال بعد وفات یافته است . 

توضیح آنکه این داستان با عبارت منثور در کتاب میزان الصواب آمده است .

این کیمیا داشتن اقطاب ذهبیه , از مسائل قابل تحقیق و دقت است زیرا علاوه بر چند رساله ایکه در این باب تالیف نمودند , هنوز پیران و سالخوردگان خاندان نگارنده (دکتر اسدالله خاوری )و چه بسا معمرین شیراز اکثرا از طلاهاییکه بصورت گرد (پودر) از سی و ششمین

قطب ذهبیه (مرحوم مجد الاشراف) بعنوان عیدی دریافت داشته اند , موجود دارند . نگارنده هم در جوف رساله خطی «عنقائیه» تالیف مرحوم مجد الاشراف متوفی 1331 قمری (که شرح آن در باب معرفی آثار ذهبیه می آید ) چند قطعه از صفحات نازک طلا را دیده و موجود دارد . و در ضمن کتابخانه خانوادگی اجدادم دستگاه قرع و انبیق (دستگاهی شبیه کدو و بالن  که برای کیمیاگری استفاده می شود ) و بسته های کوچک و بزرگ از ادویه مختلف مشاهده نموده است . و الله اعلم بحقایق الامور . 

وجه دیگر : آنکه اولیای این سلسله (ذهبیه) غالبا علم اکسیر داشته اند , چرا که دلائل مبدا و معاد انسانی به طور حس منحصر باخت النبوه می باشد . که اهلش نیک می دانند و برخی هم بعمل مشغول گردیده اند مثل جناب جابربن صوفی تربیت شده حضرت صادق علیه السلام که در رسائل خود فرموده است طلا و نقره در دست ما اسیر است . لهذا بسلسه الذهب شهرت یافته .

آنچه از ضمن کتب و رسائل کسانیکه در باب کیمیا گری چیزی نگاشته اند استفاده می شود (اخت النبوة) را به این فن اطلاق نمایند چنانکه مرحوم مجد الاشراف در رساله ایکه بنام (تام الحکمه) نگاشته اند و آنرا دیباچه یکی از تالیفات استاد و پدر خویش میرزا ابوالقاسم راز بنام (قوائم الانوار) قرار داده , درباره فن کیمیاگری که مختص موسی هر عصر که کنایه از قطب ناطق هر زمان می باشد (منظور قطب سلسله ذهبیه است نه صاحب مقام قطبیت کبری حضرت صاحب الامر عجل الله ). } 


#درد_و_دل #دراویش #علوم_غریبه #ذهبیه 

#کیمیا

@soltannasir 

👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 70
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 219
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 311
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 28
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 311
  • بازدید ماه : 311
  • بازدید سال : 98,849
  • بازدید کلی : 1,167,287