loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

           

                    {حنوکا ۱ }

 

 

با توجه به اینکه از  ۱۰ الی ۱۸ دسامبر یعنی از فردا شب عید خاخامی حنوکا شروع می شود. و 9 شب و 8 روز ادامه دارد. (در واقع به ظاهر ۸ شب و ۸ روز است اما مراسم های انجمن های مخفی و قبالیست های صفدی و اورشلیمی تا شب آخر یعنی شب ۹ ادامه دارد.)

 عید حنوکا در نظر کلیمیان عید 👈 گشایش معبد است و یک عید ملی و متاخر است. یعنی در دوران موسی کلیم الله این عید وجود نداشته است. بلکه ماجرای این عید مربوط به دوران استیلای سلوکیان بر فلسطین است. 

به این مناسبت کمی دربارهٔ این عید و اعمال انجمن های مخفی و جادوی سیاهشان سخن خواهیم گفت.

 

ابتدا مدخل حنوکا را از کتاب دایره المعارف یهود ، یهودیت و صهیونیسم  عبدالوهاب میسوری جلد پنجم صفحات 287 و 288 نقل می نماییم : 👇

 

{ عید حنوکا (گشایش معبد)

 

Hannukah 

 

«عید حنوکا» معادل واژه عبری «حانوکه» و به معنای افتتاح و گشایش است . این عید که هشت روز ادامه می یابد از بیست و پنجم کیسلو ( مصادف با دسامبر) آغاز می شود و در سوم توت خاتمه می یابد.  مناسبت تاریخی این عید در واقع ورود یهودای حشمونی (یا مکابی) به قدس و از سر گیری شعائر یهودی در معبد توسط اوست و به همین دلیل به این عید، افتتاح و گشایش گفته می شود. 

می گویند که وقتی یهودا مکابی وارد معبد شد دریافت روغن مقدسی که مُهر کاهن اعظم بر آن زده شده ، تنها برای استفاده یک روز کافی است، در حالی که بر اساس دستور تورات باید این روغن تا آماده شدن روغن جدید، هشت روز دوام یابد. این جا بود که معجزه ای روی داد و روغن شمعدان به جای یک روز به مدت هشت روز سوخت. به همین دلیل برای چنین روزی شمعدان نُه شاخه منورا ساخته شد. در شب اول یک شمع آن افروخته می شود و روز بعد، شمع دیگری روشن می گرد. و به این ترتیب تا روز هشتم تمامی شمع ها روشن می شود .در آخرین روز بخش هایی از سفر اعداد را می خوانند و سپس معجزه حنوکا در هنگام تلاوت عمیدا ، وصف می شود . 

حاخام ها تصمیم گرفتند بخش هایی از سفر زکریا را بخوانند: «این است آن چه خداوند قادر به زروبابل می گوید : نه به قدرت ، نه به قوت ، بلکه به روح من » (6/4). حاخام ها بدین وسیله خواستند از اهمیت بُعد نظامی عید بکاهند و بر بُعد معنوی اش تأکید نمایند. البته امروزه تحت تأثیر صهیونیست ها _خصوصاً در اسرائیل _ عکس این عمل می شود ؛ زیرا آنها به شکل مبالغه آمیزی این عید را برگزار کرده ، بر بعد 👈ملی آن تأکید می کنند.

عید حنوکا در واقع از اعیاد ذکر شده در 👈عهد عتیق نیست و در گذشته از اهمیت چندانی برخوردار نبود. به همین دلیل به استثنای عید نصیب (پوریم)، تنها عیدی است که کار کردن در آن حرام نیست. عید حنوکا در گذشته به شکل ساده ای برگزار می شد؛ به این ترتیب که در روز اول یک شمع و در روز دوم دو شمع و به همین شکل تا هشت شمع روشن می گردید و پدر خانواده دعایی می خواند و افراد خانه سرود ساده ای را با هم می خواندند که در آن از خداوند تشکر کرده ، سلوکی ها را سگ می نامیدند (دقیقاً می گفتند : دشمنانی که پارس می کنند). کودکان نیز بازی ساده ای داشتند. روزهای عید حنوکا با سایر روزهای هفته فرقی نمی کرد. البته عید حنوکا به دلیل هم زمان شدنش با عید 👈کریسمس مسیحیان، اهمیت فوق العاده ای یافت؛ زیرا گروه های یهودی از فرهنگ پیرامون خود تأثیر می پذیرفتند. به همین دلیل این عید بی اهمیت به مهم ترین عید یهود و به پژواک کریسمس تبدیل شد؛ زیرا منورا در برابر درخت کریسمس قرار می گیرد و به کودکان یهودی هدیه می دهند . این دو عید، کاملاً سکولار شده  و مناسبتی برای شادی و تفریح تبدیل گشته است. عید حنوکا در تقلید از عید کریسمس تا آن جا پیش رفت که همه آداب و رسوم گذشته آن یعنی دعاها ، سرودها و بازی های سنتی کودکان از یاد رفت و درخت حنوکا به عنوان همتای درخت کریسمس مطرح شد. در میان یهودیان مسؤولیت توزیع هدایا با عمو ماکس _ همتا و معادل بابانوئل _ است . نکته جالب توجه این که اگر چه عید حنوکا ، هویت یهودی خود را کاملاً از دست داده است، ولی در عین حال آن را مهم ترین نشانه هویت یهودی می دانند. 

عید حنوکا در اسرائیل به عنوان عیدی دینی ملی جشن گرفته می شود و در آن، شمعدان ها در میادین عمومی شهرها روشن شده، افرادی مشعل به دست در معابر عمومی به طور منظم و هماهنگ به راه می افتند و هزاران جوان در این مراسم به قلعه 👈ماسادا صعود می کنند. }

 

 

نکته : عید حنوکا در واقع همزمان است با پیروزی مکابیان بر حاکمان سلوکی فلسطین در حدود سال 165 قبل از میلاد مطابق آنچه در تلمود آمده است وقتی حشمونائیم ( یا همان مکابیان) خواستند پس از مدت ها دوباره 👈معبد را بازگشایی کنند فقط توانستند به ظرف کوچکی از روغن که هنوز مهر کاهن اعظم را بر خود داشت و در نتیجه از ناپاکی به دور مانده بود، دست یابند . 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir 

✡️📜📯🕯🕍🕎

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 116
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,547
  • بازدید ماه : 1,547
  • بازدید سال : 100,085
  • بازدید کلی : 1,168,523