loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    {پیوند اسطوره با دین 244} 

 

 

{شأن نزول آیات

داستان ذوالقرنین 2}

 

ادامه...👇

 

{ همچنین از او سؤال کنید : هنگامی که خداوند به موسی علیه السلام دستور داد تا از آن عالم پیروی و او را همراهی کند و مسائلی را از او بیاموزد، آن عالم چه کسی بود ? و موسی چگونه از او متابعت کرد ? و سرگذشت آنان چگونه سپری شد ?

و نیز از او سؤال کنید : آن کسی که از جایگاه غروب خورشید حرکت کرد و به سدّ یأجوج و مأجوج رسید چه کسی بود ? و سرگذشت او چگونه بود ? 

سپس اخبار و جواب این سه مطلب را برای آن ها نوشتند و گفتند : اگر جواب را طبق نوشته های ما بیان کرد، پس او صادق می باشد ولی اگر برخلاف آن بازگو نمود، او را تصدیق تأیید نکنید.

سؤال کردند : پس مطلب چهارم چیست ? 

گفتند از او بپرسید که قیامت چه موقعی برپا می شود، پس در این مورد ادعا کرد که جواب آن را می داند، او دروغ می گوید چون وقت و زمان برپایی قیامت را کسی غیر از خداوند تبارک و تعالی نمی داند. 

هنگامی که آنان به مکه بازگشتند، نزد ابوطالب حضور یافتند و اظهار داشتند : ای ابوطالب ! برادر زاده ات عقیده دارد که از آسمان اخباری برایش می آید، ما می خواهیم چند مطلب را از او سؤال کنیم، اگر پاسخ ما را داد، می دانیم که راست می گوید ولی اگر جواب سؤال های ما را نداد، می فهمیم که او دروغگو است. 

ابوطالب گفت : هر چه می خواهید از او سؤال کنید، پس چون سه مطلب اول را پرسیدند، رسول خدا (ص) فرمود : جواب شما را فردا خواهم داد _ولی حضرت استثنایی نکرد (که بگوید : ان شاءاللّه) به همین خاطر به مدت چهل روز وحی از حضرت قطع گردید و پیامبر گرامی غمگین و افسرده گشت و آن عدّه از اصحابش هم که ایمان آورده بودند در شک افتادند و از طرفی هم قریش شادمان شد و شروع کردند به مسخره و استهزاء و حضرت و اصحابش را اذیت و آزار می رساندند. 

چون روز چهلم شد، جبرئیل (ع) به همراه سورهٔ «کهف» بر آن حضرت نازل گردید، حضرت فرمود : ای جبرئیل ! چرا دیر کردی و زودتر نیامدی ? 

پاسخ داد : ما حق ورود و نزول نداریم مگر با اجازه خداوند. 

پس خداوند تبارک و تعالی نازل نمود : «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا ﴿۹﴾= مگر پنداشتى اصحاب كهف و رقيم [=خفتگان غار لوحه‏ دار] از آيات شگفت ما بوده است (۹) » و سپس شروع نمود در بیان قصه آنان ... الی آخر » } (تفسیر روایی البرهان به نقل از تفسیر قمی ) 

 

نکته 1: بعضی از محققین گفته اند که داستان عدم فرود آمدن وحی بر رسول گرامی اسلام صلوات اللّه علیه _حداکثر به مدت چهل روز_  به دلیل ان شاءاللّه نگفتن رسول اللّه (ص) اشتباه است و دون شأن آن حضرت است. در پاسخ باید گفت که علاوه بر سند صحیح روایت تفسیر قمی در این باره، در آیات 23 و 24 سوره مبارکه کهف نیز تلویحا اشاره ای به این مسئله شده است : 👈 {وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا﴿۲۳﴾إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُرْ رَبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا ﴿۲۴﴾= و زنهار در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد (۲۳) مگر آنكه خدا بخواهد و چون فراموش كردى پروردگارت را ياد كن و بگو اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر از اين به صواب است هدايت كند (۲۴)} ضمن اینکه باید دانست که ان شاءاللّه نگفتن خاتم النبیین صلوات اللّه علیه ترک اولی محسوب می شود نه گناه. 

 

 

نکته 2: از روایت تفسیر قمی می توان دریافت که یهود نسبت به ذوالقرنین دانش و آگاهی ولو جزئی می داشته. در ضمن باید توجه داشت که داستان حضرت موسی کلیم اللّه و حضرت خضر علیه السلام  در مجموعه تنخ (عهد عتیق) نیامده است. در نتیجه داستان آسانی نبوده است که رسول اللّه (ص) بتوانند جواب آن را به راحتی بدهند. داستان اصحاب کهف نیز کم و بیش همین گونه است این داستان در تنخ (کتب تورات، انبیا، تواریخ) نیامده است. احتمالاً داستان ذوالقرنین نیز باید از این قاعده کلی پیروی نماید. یعنی در تنخ نیامده باشد. بنابراین ذوالقرنین بودن کوروش کبیر با توجه به اینکه نام وی در کتاب اشعیا از مجموعه تنخ آمده برخلاف این قاعده کلی می باشد. هر چند که ما دلایل بسیار قوی تر با توجه به آیات و احادیث و اسناد میان رودانی در رد ذوالقرنین بودن کوروش کبیر و حتی اسکندر مقدونی و اساساً هر گزینه دیگری مربوط به بازه تاریخی کمتر از سه هزار سال داریم که ان شاءاللّه در این مجموعه آن را به تمامی خواهیم آورد. 

 

نکته 3 : ذوالقرنین هر که هست مطمئناً نشانه های وی در دل تاریخ وجود دارد. زیرا همانگونه که گفته شد یهودیان به طور اجمالی با وی آشنایی داشته اند. ان شاءاللّه منشأ آشنایی یهودیان با وی را نیز نشان خواهیم داد.😊

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 92
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 410
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 758
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 758
  • بازدید ماه : 758
  • بازدید سال : 99,296
  • بازدید کلی : 1,167,734