loading...
سلطان نصیر

 

ذکر یک نکته اینجا ضروری است در متن اصلی این استوانه نام بعل آمده است که پرفسور ارفعی به درستی آن را به مردوخ ترجمه نمودند. 

خوانندگان گرامی توجه داشته باشند. بعل در شکل اصیل خود واژه ای سامی است که در ادبیات عبرانی בעל و آرامی به معنای صاحب و سرور و آقا است. 

و نباید نام بعل در استوانه کوروش کبیر را با بعل ایزد کنعانی که در اساطیر  فینیقی و اوگاریتی و کنعانی فرزند ال אל (ال) می باشد. یکی دانست. 

بعل ایزدی است که بنا به نقل کتاب قاموس کتاب مقدس ایزد خورشید است. که البته این نقل اشتباه است. و طبق نظر ما ایزد مشتری می باشد. 

هنگامی که اقوام سامی اکدی به منطقه میان رودان می آیند و کم کم تمدن سومر را کنار می زنند. اساطیر سومری و سامی در هم می آمیزد. و زبان اکدی زبان رسمی بابلیان می شود. در این دوره مردوخ را بعل مردوخ می نامیدند. بنابراین آنجا که نام بعل همراه با نبو آمده منظور مردوخ است.

ضمن اینکه باید توجه داشت استوانه کوروش کبیر در معبد اسگیله که نیایشگاه  مردوخ بوده پیدا شده است. مردوخ خدای بزرگ شهر بابل بوده است که شاهان بر طبق یک رسم کهن در بابل مشروعیت حکومت خویش را از وی دریافت می نمودند. 

 

@soltannasir

📜

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 119
  • آی پی دیروز : 312
  • بازدید امروز : 193
  • باردید دیروز : 609
  • گوگل امروز : 36
  • گوگل دیروز : 60
  • بازدید هفته : 193
  • بازدید ماه : 1,307
  • بازدید سال : 86,619
  • بازدید کلی : 1,155,057