@soltannasir
{ پاسخ به سوالات 100 }
ادامه ...👇
{ ... به همان دليلی كه همين معلوماتی را كه فعلاً دارد ، در زمان صباوت و طفوليت نداشت . همين معلومات را خداوند به تدريج به او ياد داد ؛ پس به طور حتم اگر كسی معلوماتش را زير پای خودش نگذاشت ، بگو برو راحت باش ، ديگر خاطرت جمع باشد . سر وقتش به آنچه كه محتاجی ، عالم مي شوی . بلكه از اين هم بالاتر در روايت هست:« من عمل بما علم كفي ما لم يعلم » ديگر به او می گويد موقوف ؛ ای كسی كه عمل می كنی به معلومات ، در فكر چيز ديگر نشو ، بقيه امور با آنهاست . همانهائی كه همين مقدار را به شما اعلام كرده اند ، زيادی بر اين مقدار را هم ، آنها اعلام مي كنند . تو ديگر در فكر نباش ، يعنی غصه اش را نخور .
تا به حال كسی هست كه بگويد من تا به حال پای وعظ هيچ واعظي ننشسته ام ، از هيچ ناصحی چيزی نشنيده ام، دروغ مي گويد ، بلی دروغ است اين مطلب. خوب شنيدی ، آيا عمل كردی يا نكردی ؛ اگر عمل كرده بودی ، حالا روشن بودی ، چرا ؟ به جهت اينكه خودشان با همان عمل كردن شما ، مجهولات را بر شما اعلام مي كنند ، خاطرتان جمع باشد .
اما اگر عمل نكردی و مي خواهی همه اش بشنوی و بشنوی ، بشنوی ، كی عمل مي كنی ؟ بعد از اينكه پرده برداشته شد آن وقت می خواهی عمل بكنی ، پس بايد بدانيم اگر نصايح را زير پا گذاشتيم ، نصيحت حالا و موعظه حالا را هم زير پا مي گذاريم ، و اگر زير پا گذاشتيم ، خاطر جمع باشيم خبری نيست چرا ؟ چون براي بازی كه ياد نمی دهند !! برای اينكه بنويسی و بگذاری كنار ، ياد نمي دهند ؛ مثل اينكه نسخه از طبيب گرفتيم ، گذاشتيم توی جيب بغل؛ ديگر كار نداريم برای اينكه توی جيب بغل ما باشد . نسخه از طبيب گرفتيم چقدر خرج كرديم پول داديم و تا نسخه گرفتيم ، نه بايد عمل كنی .
اگر عمل كرديم ديگر روشنيم- اين نصايح و مواعظ كه شده اگر عمل شده بود ، الآن روشن بوديم - آن سؤالها و آن درسها با كارمان هيچ منافاتي ندارد ، مثل اينكه بخواهيم دوای اين مرض را با ورق زدن كتاب پيدا بكنيم . ترک معصيت ، همان عبوديت است . پس قهراً بايد بدانيم كه خودمان استاد خودمانيم ، معلوماتمان را بياييم نگاه كنيم ، مبادا زير پا مانده باشد. }
آری ترک گناه و انجام مستحبات روایت شده از معصوم ، در هنگامی که شخص به استاد کامل دسترسی ندارد . بهترین دستور است . بسیاری از بزرگان که استاد نداشتند . با انجام ورزش شریعت ( دستورات مأثور ) به مقامات و کمالات رسیدند .
من باب مثال می شنویم که بزرگان معاصر از علمای ربانی شیعه بر خواندن زیارت عاشورا مداومت و تاکید داشتند . آیا بر این دستور ، مداومت داریم ?
یا امام معصوم خواندن 34 رکعت نماز نافله را جزء ویژگی های شیعه دانسته است . آیا بر آن مداومت داریم ?
یا خواندن روزی یک جزء قرآن سنت است . شروع از اول ماه قمری و اتمام پایان ماه قمری .
یا اذکار 100 تایی بسیاری به عنوان اذکار هفته یا اذکار روزانه از معصوم روایت شده است . آیا بر انجام آن مداومت داریم ?
روزه ماه رجب و شعبان مستحب و سنت است آیا بر انجام آن مداومت داریم ?
روزه روز اول هر ماه قمری و روز آخر هر ماه و روزهای 13 و 14 و 15 هر ماه قمری و دوشنبه و پنج شنبه ها در هفته مستحب است . آیا بر انجام آن مداومت داریم ?
و قس علی هذا اعمال مستحبی که در شریعت از معصوم نقل شده و انجام آن عمل توصیه شده است . آیا به تمامی آن عمل نموده ایم ?
هر گاه شخص با خلوص نیت و با 👈 کیفیت 👉 و ایمان و دوری از گناه در اعتقادات و عمل ، این اعمال را انجام دهد . و بر آن مداومت نماید .
بعضی منازل سلوکی را پشت سر خواهد گذاشت . آنگاه اگر نیاز بود . استاد نیز به وی معرفی می نمایند .
ادامه دارد ...
#پاسخ #استاد #آیت_الله_بهجت
@soltannasir
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
پیوندهای روزانه
آمار سایت