loading...
سلطان نصیر

با این حال، اشاره به این مسئله ضروری است که حکمت زنانه­ ی الهی در برخی ادیان اساسا مطرح نشده­ است. برای مثال با اینکه باور به ایزدان متعدد در الهیات دین شینتو مشهود است، اما حکمت در قالب شخصیتی مردانه مطرح می­ شود. همچنین، در برخی ادیان مانند کنفسیسوس، حکمت اساسا یک امر انتزاعی تلقی شده و هیچگاه شکل شخصیتی الهی، چه زنانه و چه مردانه، را به خود نگرفته است. در اسلام نیز نمی­ توان نشانی از شخصیت زنانه الهی حکمت یافت و قرآن حکمت را دارای شخصیتی مجزا از الوهیت ندانسته است. بنابراین، هر آنچه در این کتاب درباره­ ی دین یا کتاب­ های مقدس مطرح می ­شود، شامل دین اسلام و کتاب قرآن نمی­ شود.

در کتاب پیش­رو، ابتدا کوشش شده است که در فصل اول مختصری از پیشینه، روش و مباحث الهیات فمینیستی بیان شود و اهمیت پژوهش درباره­ ی این اسطوره در زمینه­ ی 👈الهیات فمینیستی نمایان گردد. در فصل دوم، پس از بررسی پیشینه­ ی باور به حکمت زنانه الهی در سنت یهودی و تاثیرگذاری تفکر گنوسی بر این باور، اسطوره ­ی سوفیا در مکاتب گنوسی مسیحی مورد واکاوی قرار می­ گیرد. فصل سوم، به مباحثی که پیرامون این اسطوره قابل طرح هستند پرداخته می­ شود که این مباحث عبارتند از؛ 👈جایگاه سوفیا در الهیات فمینیستی، سوفیا و مریم مجدلیه، سوفیا در اندیشه­ ی یونگ در مقام یک کهن­ الگو. در فصل پایانی نمونه­ های مشابه شخصیت الهی سوفیا در برخی ادیان دیگر به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته ­اند.

در انتها، از اساتید بزرگوار گروه ادیان و عرفان در دانشگاه­ های الزهرا (س) و علوم و تحقیقات که در مقاطع مختلف و در مسیر دانش ­آموزی به پرورش علمی اینجانب پرداختند، بسیار سپاسگزارم. به ویژه لطف و زحمات استاد مهربان و دلسوزم خانم دکتر لیلا هوشنگی که بنده از راهنمایی­ های ایشان پیوسته بهره­ برده ­ام را بی نهایت ارج می ­نهم چرا که از شروع این پژوهش تاکنون با همراهی علمی و روشمند ایشان همواره دلگرم بوده ­ام. ایشان چه در مقام استاد راهنما در دوره­ ی کارشناسی ارشد و چه پس از آن و هنگام نگارش مقالات، هیچگاه از راهنمایی­ های راهگشا دریغ نمی­ کرده ­اند. در نهایت، از پدر و مادر عزیزم که از لحاظ روحی و در شرایط دشوار به حمایت و پشتیبانی از من پرداخته و با مشورت­ های صمیمانه­ ی خود در این مسیر مشوق من بوده­ اند، بسیار سپاسگزارم.

مریم السادات سیاهپوش


پ ن: این کتاب به تازگی وارد بازار کتاب شده است. پیشتر به ارتباط الهیات فمنیستی و الهیات گنوسی اشاره کرده بودم که نویسنده این اثر نیز بدان اشاره کرده است. 

 @soltannasir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 89
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 304
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 443
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 443
  • بازدید ماه : 443
  • بازدید سال : 98,981
  • بازدید کلی : 1,167,419