loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

     { مسبحات و چاکراها 107 }

            { تعلیقات 17 }

  { تحقیق جایگاه ستاره تیشتر یا شعرای یمانی }

اما با توجه به تطابق های ذکر شده در تطبیق عالم صغیر و  کبیر جایگاه ستاره تیشتر (شعرای یمانی) کجاست ?

برای پاسخ به این سوال ابتدا درباره ستاره تیشتریه (شعرای یمانی) از کتاب «پژوهشی در اساطیر ایران»  مهرداد بهار توضیحاتی را نقل می نماییم  : 👇

 { [تیشتر ] پهلوی : tir یا  tistar ، اوستا tistrya ایزدی است که یشت هشتم اوستا از آن او است . بنابر این یشت ، تیشتر ستاره ای است سپید ، درخشنده و دور پیدا . او سرشت 👈 آب دارد ، توانا است و نژادش از آپم نبات( ایزد تخمه  آب ها ) است . او سرور 👈 همه ستاره ها است . در شایسته ستایش و نیایش بودن همسنگ هرمزد(ایزد کوکب مشتری که تجلی اهورامزدا است) آفریده شده است. اگر چنین نمی بود ،دیو خشکسالی همه جا را از میان می برد . اگر 👈او (تیشتر )  را بستایند ، دشمن و گردونه ها و درفشهای ایشان به سرزمین های آریائی وارد نخواهد شد و بیماری ها وارد نخواهند شد . طلوع او همزمان با تازش دوباره چشمه های آب است . برای بر آمدن و طلوع او باید گوسپندی یکرنگ را قربانی و بریان کرد . آنگاه او طلوع خواهد کرد . در ده شب نخستین به پیکر مردی جوان و پانزده ساله در آسمان خواهد درخشید . در ده شب دوم به پیکر گاوی زرین شاخ خواهد درخشید و آنگاه به دریای فراخکرد خواهد رفت ، با اپوش دیو خواهد جنگید و نخست از او شکست خواهد خورد و سپس به یاری هرمزد بر او پیروز خواهد شد . آنگاه دریا را به موج ،جنبش ، خروش و طغیان در خواهد آورد و ابر از دریا بر خواهد خاست و باد آن ابر را به بومها خواهد راند و باران خواهد بارید .
آنچه درباره تیشتر در ادبیات پهلوی افزون بر اوستا وجود دارد نخست 👈تقابل و تضاد سیاره تیر (عطارد) با تیشتر و سپس سپهبدی او بر شرق آسمان و سرانجام ، ارتباط تیشتر است با  👈 برج خرچنگ(سرطان) .
اینک بهتر است اطلاعات خود را درباره این ایزد _ ستاره پر اهمیت ایرانی جمع بندی کنیم : 👇

1) او سرور همه ستاره ها است .

2) او بزرگترین ستاره شرق آسمان است .

3) ارتباط او باران و آب مسلم است .

4) او به سه پیکر : به پیکر مردی، اسبی و گاوی می گردد .

5) فعالیت او با برج خرچنگ مربوط است .

6) او با سیاره تیر در تضاد و تقابل است .

در دانش نجوم این ستاره شعرای یمانی است که سرور همه ستاره ها است . زیرا از  همه ستارگان پر نور تر است و در رأس ستارگان قدر اول قرار دارد و در شرق آسمان است .
نقش تیشتر در ارتباط با برج خرچنگ را می توان به دو بخش کرد یکی طالع بودن او در برج خرچنگ است در آغاز انقلاب ربیعی ، به نیمه روز ، هنگامی که اهریمن بر جهان هرمزدی حمله آورد ، و دیگر قرار گرفتن تیرماه که همان تیشتر ماه است ، در آغاز تابستان که خورشید در برج خرچنگ است .
در مورد اول باید گفت که منظور از جمله یاد شده در بندهش ورود تیشتر به برج خرچنگ نیست ، چون چنین امری محال است و ستارگان ثابت در صور یکدیگر نمی توانند داخل شوند.  تیشتر متعلق به صورت فلکی کلب اکبر است و خرچنگ خود یکی از صور فلکی منطقة البروج است . اما همزمانی طلوع تیشتر در نیمکره شمالی زمین و ورود خورشید به برج خرچنگ منطقی است . .. } ( کتاب پژوهشی در اساطیر ایران صفحات 61 الی 63 )

با توجه به توضیحات ذکر شده محل ستاره تیشتر در بدن را جستجو می نماییم ! ستاره تیشتر با برج سرطان ارتباط دارد . محل برج سرطان در بدن قفسه سینه و نای و نایژه ها بود . ستاره تیشتر با بارندگی ارتباط مستقیم دارد . او با ستاره تیر (عطارد) در تضاد است !
می دانیم که کوکب عطارد (تیر) با سخن گفتن ارتباط مستقیم دارد . _پیشتر در دروس اشاره نمودیم که چاکرای گلو منسوب به کوکب عطارد می باشد . _
از سویی می دانیم که خوردن و نوشید با سخن گفتن در تضاد است .
با نگاه به ساختار منطقه برج سرطان در بدن ساختار اپی گلوت را در بدن شبیه به عملکرد ستاره تیشتر می یابیم . اپی گلوت بافت غضروفی می باشد که هنگام خوردن غذا و 👈 نوشیدن آب روی لوله تنفسی نای را می بندد و مانع از ورود غذا و آب به درون ریه ها می شود .
به عبارتی دیگر می توان اینگونه گفت که همانگونه که نوشیدن آب و غذا با سخن گفتن در تضاد است . کوکب تیشتر (شعرای یمانی) نیز با کوکب تیر (عطارد )  در تضاد می باشند .

نکته : اپی گلوت با پوشاندن نای در هنگام نوشیدن آب مانع از ورود آب به نای می شود . در واقع آب با نوشیده شدن وارد معده و سپس روده کوچک می شود . روده ها همان نقطه ای است که در تطابق های شکل شناسی از نقشه هیئت عالم نزد مسلمانان زمین ما  محسوب می شود . اگر این نوشیدن آب را به مثابه ایجاد بارندگی بدانیم . اپی گلوت نقش مهمی در این بارندگی ( نوشیدن آب )  دارد .

ادامه دارد ...

#تیشتر #شعرای_یمانی #باران #تیر
@soltannasir
💦💧☔️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 80
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 390
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 664
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 664
  • بازدید ماه : 664
  • بازدید سال : 99,202
  • بازدید کلی : 1,167,640