loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

 

    {پیوند اسطوره با دین 247 } 

 

     {ذوالقرنین قرآن کیست ? 6 } 

 

  {مغرب الشمس و مطلع الشمس 1}

 

ادامه...👇

 

در آیات قرآن مجید و عزیز به سفر ذوالقرنین به مکان مغرب الشمس «حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ... » و مطلع الشمس «حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا» اشاره شده است ! اما به راستی مغرب الشمس و مطلع الشمس کجاست ? پاسخ به این سوال، سالها ذهن مفسرین قرآن مجید و عزیز را به خود مشغول نموده است. آیا خورشید از مکانی طلوع می نماید ?! و در مکانی دیگر غروب می نماید ?!

جمله مفسرین _تا آنجا که فقیر دیده ام_ مغرب الشمس را غربی ترین نقطه عالم و مشرق الشمس را شرقی ترین نقطه عالم در نظر گرفته اند. زیرا ما به عنوان ناظر زمینی می بینیم که خورشید هر روز از سمت مشرق طلوع می نماید و در جهت مغرب غروب می نماید. 

اما اینجا باید پرسید که اساساً در فلکیات کروی چه هیئت قدیم بطلمیوسی (زمین کروی و ثابت) و چه فلکیات جدید کوپرنیکی (خورشید مرکزی) غربی ترین و شرقی ترین نقطه عالم کجاست ? 

در پاسخ شاید گفته شود که منظور حق تبارک تعالی از مغرب الشمس غربی ترین نقطه عالم در نزد قدما یعنی جزایر خالدات در غرب آفریقا در اقیانوس اطلس است و منظور از مطلع الشمس شرقی ترین نقطه عالم در نزد قدما است که با کشور آفتاب تابان ژاپن تطابق دارد ! این پاسخ تا حدی معقول به نظر می رسد اما اشکال مهم آن این است که  با اسناد تاریخ بشر مطابقت ندارد. یعنی تاریخ بشر پس از طوفان بزرگ بر اساس اسناد گواهی نمی دهد که پادشاهی به سر حد جزایر خالدات در غرب دست یافته باشد و در آنجا با مردمی مبارزه نموده باشد و عده ای را عذاب نموده باشد ! و سپس توانسته باشد تا حدود کشور ژاپن سفر نماید. حتی حکومت افسانه ای سلیمان نبی حشمت الله بنا بر احادیث معصومین  تا حدود اصطخر در فارس ایران بوده است و وی در احادیث حداکثر تا کابل در افغانستان حضور می یافته است. پس ماجرا چیست ? 

ماجرا بر اساس اسناد میان رودانی بسیار ساده و شگفت انگیز است. 😊 

در کتیبه های باقی مانده از تمدن های سومر و اکد در بیش از چهار هزار سال پیش و کتیبه های مربوط به دوره تمدن بابل و آشور در بازه چهار هزار الی 2500 سال پیش ما به کرّات دو واژه دریای بالا یا دریای غروب خورشید (مغرب الشمس) و دریای پایین یا دریای طلوع خورشید (مطلع الشمس) را ملاحظه می نماییم. یعنی در نظر مردمان تمدن های هلال حاصل خیز میان رودان دریایی در بالای میان رودان بوده که دریای غروب خورشید می باشد و دریایی در جنوب قرار داشته که دریای طلوع خورشید می باشد. جمله محققین دریای طلوع خورشید یا دریای پایین را خلیج فارس و دریای عمان می دانند. امّا بر سر دریای بالا یا دریای غروب خورشید اندکی اختلاف وجود دارد. اکثر محققین توافق دارند که دریای بالا یا دریای غروب خورشید دریای مدیترانه است منتهی با این توضیح که چون دریای سیاه از طریق دریای مرمره و دریای اژه به دریای مدیترانه متصل است. این چهار دریا یکی بوده است.

عده ای از محققین نظیر دکتر جهانشاه درخشانی در کتاب دانشنامه کاشان دریای بالا را دریای کاسپین می دانند. همچنین عده ای دیگر از محققین دریاچه چیچست (ارومیه) و حتی دریاچه وان در ترکیه امروزی را دریای بالا یا دریای غروب آفتاب می دانند. 

 

نکته : فقیر نیز به مانند اکثر محققین دریای پایین را خلیج فارس و دریای بالا را دریای سیاه تا مدیترانه می دانم. 

 

اما حال به چند نمونه از اسناد تاریخی میان رودانی که در آن به دریای غروب خورشید در بالا و دریای طلوع خورشید در پایین اشاره شده است توجه فرمایید : 👇

 

1 : { آخرین راه بزرگ تجاری میان عراق باستان و دیگر نقاط جهان از راه خلیج فارس بود که آن را «دریای سفلی» یا 👈 «دریای خورشید طالع» می نامیدند. از صدر اسلام تا کنون، خلیج فارس «شش» تنفسی عراق و دریچه ای کاملاً گشوده به سمت هندوستان و خاور دور بوده است؛ اما هنوز نتوانسته ایم به اهمیت این خلیج در اقتصاد عراق در دوران باستان پی ببریم. روابط میان 👈 بین النهرین و 👈  هندوستان از دورانهای نخستین تاریخی به اثبات رسیده است. با این حال، در مورد مسیر این ارتباط ( از طریق دریا یا راههای زمینی) هیچ دلیل و مدرک قطعی در دست نیست. ...} ( کتاب تاریخ تمدن بین النهرین یوسف مجیدزاده جلد اول صفحه 8)

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞🌊

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 140
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 204
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 28
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 204
  • بازدید ماه : 204
  • بازدید سال : 98,742
  • بازدید کلی : 1,167,180