loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

      { مسبحات و چاکراها 101 }

            { تعلیقات 11 }

 { تحقیق جایگاه شجره طوبی و سدرة المنتهی و تطابق آن 4 }

ادامه ...👇

اما حال  تفسیر سدرة المنتهی در احادیث   به نقل از تفسیر روایی البرهان  : 👇

{ 18) همچنین (علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خویش ) گفته است : سپس خداوند فرموده : « عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى » ، بعد از آن به او اذن داد و به آسمان بالا رفت و فرمود : « ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى *وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى * ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى* فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى » ، فاصله بین ( ایجاد ) لفظ ( از طرف خداوند ) و گوش شنوای رسول خدا ، به مقدار فاصله زه کمان تا چوب کمان بود ، « فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى » .
از رسول خدا (ص) سوال کردند : آن وحی چه بود ?
فرمود : بر من وحی شد که علی سید و سرور اوصیا ، امام و پیشوای متقین ، رهبر و راهنمای پیشانی سفیدان ( افراد خوشبخت و سعادتمند ) می باشد ، او اولین خلیفه ای است که آخرین پیامبر ، او را خلیفه خود قرار می دهد ، پس از آن مردم وارد گفتگو شدند و به حضرت گفتند : آیا این پیام از خدا و رسولش می باشد ?
خداوند جلیل به رسولش (ص) فرمود : به این افراد بگو : « مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى » و سپس به عنوان رد بر آن ها فرموده : « أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى » ، سپس رسول خدا (ص) به آن ها فرمود : من به این شیوه مأمور شده ام ، من مأمور شده ام که او  را برای مردم منصوب و ( رسما ) معرفی کنم و بگویم : این ولی شما بعد از من می باشد ، او به منزله کشتی ( نوح ع) در زمان غرق شدن خواهد بود ، هر کسی که وارد آن شود نجات می یابد و کسی که بیرون آن باشد غرق ( و هلاک ) می گردد و بعد از آن فرمود : « وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى » ، یعنی این وحی را مرتبه ای دیگر هم دیدم ، 👈 « عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى » ، 👈 همان سدرة المنتهی که شیعیان در بهشت زیر آن ( می نشینند و ) بحث و گفتگو می کنند ، « إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى » ، آن هنگامی که پرده هایی از نوری ، نابینا نمی گردد ، بلکه آن ها را می بیند « مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى » ، قلب بر آنچه وحی شده ،طغیان ( و زیاده گویی ) نمی کند ، « لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى » یعنی هر آینه کلامی را شنید ، که اگر به او قدرت و توان داده نمی شد ، نمی توانست درک کند و بشنود .

19) سپس علی بن ابراهیم در مورد فرمایش خداوند متعال : « وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى * عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى  » ، گفته است : منظور در آسمان هفتم بوده است . و اما به عنوان رد بر کسانی که منکر بهشت و دوزخ هستند ، خداوند متعال فرموده است : « عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى» که #سدرة_المنتهی در آسمان هفتم می باشد و #جنة_المأوی هم در کنار آن است .

معراج رسول خدا (ص) و فضائل امیرالمومنین و ازدواج با فاطمه (س) : 👇

20) همچنین با سند خود از ابو برده اسلمی روایت کرده است ، که گفت : از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود : ای علی ! به درستی که خداوند تو را در هفت موضع حاضر و شاهد من قرار داد ، اولین آن ها شبی بود که به آسمان بالا برده شدم و جبرئیل به من گفت : برادرت کجاست ? گفتم : او را به جای خود گذارده ام ، گفت : از خداوند درخواست کن تا او را نزدت بیاورد و من دعا کردم پس ناگهان مثال تو را در کنار خود دیدم و فرشته ها صف آرائی کرده بودند ، گفتم : ای جبرئیل ! این ها چه کسانی هستند ? پاسخ داد : این ها همان هایی می باشند که خداوند روز قیامت به همراهی تو مفتخر و مباهات می گرداند ، پس من نزدیک شدم و از آن چه در گذشته اتفاق افتاده و در آینده تا قیامت اتفاق می افتاد سخن گفتیم .

موضع دوم ، هنگام دومین معراج من بود که جبرئیل به من گفت : برادرت کجاست ? گفتم : او را به جای خود گذارده ام ، گفت :از خداوند درخواست کن تا او را نزدت بیاورد و من دعا کردم پس ناگهان 👈 مثال تو را در کنار خود دیدم ، سپس پرده از هفت آسمان برایم برداشته شد به طوری که تمام ساختمان ها و ساکنین آن ها و جایگاه های فرشته ها را مشاهده کردم .

موضع سوم ، زمانی بود که به سوی جنیان مبعوث گشتم و جبرئیل به من گفت : برادرت کجاست ? گفتم : او را به جای خود گذارده ام ، گفت : از خداوند در خواست کن تا او را نزدت بیاورد و من دعا کردم پس ناگهان تو را در کنار خود دیدم و هیچ سخنی و گفتگویی بین من و آن ها مطرح نشد مگر آن که تمامی آن ها را شنیدی .

موضع چهارم ، شب قدر می باشد که از مختصات و ویژگی های ما قرار گرفته است و برای غیر از ما نخواهد بود .

موضع پنجم ، این بود که به درگاه خداوند در مورد تو چیزهایی را خواستم و تمامی آن ها را به غیر از نبوت ، عطا نمود و فرمود : ای محمد ! نبوّت را از ویژگی های تو قرار دادم و به وسیله تو به آن پایان بخشیدم . }

ادامه دارد ..
@soltannasir
🌳

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 91
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 404
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 741
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 741
  • بازدید ماه : 741
  • بازدید سال : 99,279
  • بازدید کلی : 1,167,717