loading...
سلطان نصیر



  { سوءاستفاده دشمنان از قوانین معنوی31 } 

 { شرح بعضی از فقرات سخنان مولانا زین الدین 13}

{ ...هدف معنویت را محصور کوهستان ها نکن ، بلکه آن را متوجه رسیدن به دامن خدا کن . اگر 👈 سخت بکوشی ، به آنجا خواهی رسید . }

( کتاب زندگینامه یک یوگی نوشته پاراماهانزا یوگاناندا ترجمه فریبا مقدم نشر آویژه فصل  13 عارف بیدار صفحات 175 الی 183)

نکته : عزیزان از این کتاب ترجمه دیگری نیز تحت نام سرگذشت یک یوگی وجود دارد که خانم گیتی خوشدل زحمت این ترجمه را کشیده اند . اما به نظر فقیر ترجمه خانم فریبا مقدم بسیار روان تر است . متاسفانه ترجمه خانم فریبا مقدم مدت هاست که تجدید چاپ نشده است . اخیرا کتاب زندگینامه یک یوگی با ترجمه فریبا مقدم به شکل زیر زمینی چاپ شده است و عزیزانی که به طهران و خیابان انقلاب دسترسی دارند . این ترجمه را تهیه نمایند . پس از مطالعه تفاوت دو ترجمه را در خواهید یافت .

نکته 2 : اینکه  رام گوپال به یوگا ناندا می گوید که کوه ها نمی توانند گوروی تو باشند . بدین خاطر است که به دعای یوگاناندا  استادی که دولت عرفانی یوگاناندا در دستان وی بود . یعنی شری یوکتشوار به وی معرفی شده بود . و یوگاناندا به جای تبعیت از استاد خویش به  دنبال رفتن به هیمالیا بود .
شکی در این نیست که هیمالیا سرزمینی مقدس است  علی الخصوص در  بخش هایی از آن  سرزمین های خاصی وجود دارد . که هر کسی را بدان راه نیست .
اما سخن رام گوپال مبنی بر این است که بسیاری از افراد هم به هیمالیا رفتند و به اشراق نرسیدند . و تو ( یوگاناندا ) باید بدانی که دولت اشراق تو در گرو پیروی از دستورات استادت شری یوکتشوار است . نه در رفتن به هیمالیا

نکته 3 : همانگونه که ملاحظه نمودید رام گوپال  شاگرد مکتب لهیری ماهاسایا پس از سالها مراقبه به سامادهی رسید و پس از رسیدن به اشراق نیز مراقبه را ترک ننمود . و عمل خویش را کافی نمی دانست . در سیره سلوکی عرفای بزرگ جهان  اسلام نیز  ذکر و فکر و مراقبه تا آخر عمر ترک نمی شود .
در کتاب احوال و سخنان خواجه عبیدالله احرار  صفحه 145 به نقل شیخ اکبر محمد محی الدین ابن عربی آمده است : 👇👇👇

{ می فرمودند ( خواجه عبیدالله احرار  ) که  :  حضرت شیخ محی الدین اعرابی فرموده اند که همگی همت و اوقات باید که مصروف اذکار و طاعات باشد و خود را مغلوب و محکوم احکام مشاهدات نگرداند ، زیرا مقتضا و حکم این موطن وظایف اعمال و بندگی است ، مشاهدات و احکام آن از قبیل نتایج است . موطن نتایج آخرت است . اگر بعضی اوقات مشغول و مغلوب مشاهدات باشد به مقدار اشتغال تعطیل در اعمال که مقتضای این موطن است واقع گردد و تعطیل وظایف اعمال مقتضی تنقیص نتایج شود . پس باید که سعی و اهتمام نماید که در هر موطن به حکم آن عمل نماید . } 
یعنی همگی همت سالک باید وقف اذکار و طاعاتی باشد که دستور دارد . و اگر مشاهده ای برای سالک  پیش بیاید . نباید بگذارد که مغلوب مشاهدات شود و از عمل نباید باز بماند . زیرا این عالم محل بندگی و طاعت است و مشاهدات نتیجه اعمال است  که محل اصلی آن آخرت می باشد نه  دنیا .
پس اگر بعضی اوقات مشغول و مغلوب مشاهدات شود . و به مقداری که مغلوب این مشاهدات شود از اعمال باز بماند و در نتیجه به آن مقدار که از اعمال باز  ماند . در نتیجه حاصل از اعمال نیز نقص حاصل می شود .
پس بر طبق نظر شیخ اکبر ابن عربی نتیجه می گیریم که  حتی پس از وصل نیز از عمل فارغ نخواهیم بود . چنانچه در سیستم سلوکی کریا یوگا نیز رام گوپال پس از رسیدن به اشراق و سالها مراقبه از اعمال دست نکشید .
همچنین عارف بزرگ دیگر شیخ ولی تراش نجم الدین کبری در رساله فوائح الجمال و فواتح الجلال می فرماید : 👇👇👇

{ مسأله : آیا تکلیف از بندگان خدا ساقط می شود ? : آری تکلیف از کلفت گرفته شده و آن به معنی مشقت است ، خدای بزرگ را بی رنج و کلفت می پرستند و از آن لذت می برند و شاد می شوند ، چون نماز مناجات است ، ولی گاهی عابد موافق شیطن و مخالف رحمن است ، لذت مناجات را در نمی یابد بلکه مناجات برای او مشقت و ناگوار است ، چون مناجات مخالف برای بدن دشوار و مشقت آور است ، اما وقتی با رحمن موافق و با شیطن مخالف شد ، نماز در حق وی مناجات دوست داشتنی و لذیذترین چیزها خواهد بود.  از حضرمی حکایت است که گفت : مردم می گویند : من حلولی و نیز معتقد به سقوط تکلیف از بندگان خدا هستم . چگونه حلولی باشم که در وجود جز خدا را نمی بینم و چگونه به سقوط تکلیف معتقد باشم که مرا وردی است که از کودکی تا این زمان از من فوت نشده است . اما می گویم : در عبادت بندگان خاص خدا رنج و مشقتی نیست . }
( نسیم جمال دیباچه جلال نجم الدین کبری ترجمه قاسم انصاری صفحه 27 و 28 انتشارات طهوری )

ادامه دارد ...

#یوگا_ناندا #زندگینامه_یک_یوگی #فریبا_مقدم #لهیری_ماهاسایا #نجم_الدین_کبری
@soltannasir
🌤🌤🌤🌤🌤🌤🌤🌤🌤

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 131
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 463
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,127
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,558
  • بازدید ماه : 2,558
  • بازدید سال : 101,096
  • بازدید کلی : 1,169,534