loading...
سلطان نصیر



         { پاسخ به سوالات 25 }

        { مسبحات و چاکراها 22}


ادامه ...👇

حال  با توجه به آنچه که تاکنون  گفته شده نگاهی به آیات پایانی سوره مبارکه حشر می نماییم که تعداد زیادی از اسماءالله در آن آمده است .
 ابتدا آیه 22 سوره مبارکه حشر : 👇

{ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ (22)

اوست‏ خدايى كه غير از او معبودى نيست داننده غيب و آشكار است اوست رحمتگر مهربان (22) }

نکته 1 : در آیه 22سوره مبارکه حشر اشاره به عالم الغیب و شهادت بودن الله تبارک تعالی شده است. در آیه 18  سوره تغابن نیز که به چاکرای آجنا آن را منسوب نمودیم ، اشاره به عالم الغیب و شهادت بودن حق تعالی  شده بود : 👇

{ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(18)
داناى نهان و آشكار [و] ارجمند سنجيده‏ كار است (18) }(آیه 18 سوره تغابن )

در دروس پیشین اشاره نمودیم که چشم عمل دیدن عالم شهادت و عالم غیب را انجام می دهد . همچنین از ارتباط چاکرای قلب با چاکرای آجنا سخن گفته شد .

نکته 2: صوفیه و عرفا دل را برزخ میان غیب و شهادت می دانند . در کتاب ارزشمند مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز اثر شیخ شمس الدین محمد لاهیجی آمده : 👇

{ ... چون در آیت کلام الهی « الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى »(آیه 5 سوره مبارکه طه ) و در حدیث نبی _علیه السلام _ « و سقفها عرش الرحمن » واقع شده است ، می فرماید که : 👇
« چرا کردند نامش عرش رحمان
چه نسبت دارد او با قلب انسان ? » (گلشن راز شبستری )
شرح از لاهیجی : 👈 بدان که رحمن اسم حق است به اعتبار جامعیت اسمای الهیه و افاضه ی وجود وکمالاتی که لازم وجودند بر موجودات ممکنه . و مظهر و مستوی این اسم در عالم شهادت آفاقی ، عرش است ، چه ، به  حرکت عرش ، اجناس و انواع و اصناف و افراد و اشخاص بی غایت ، از امتزاج عناصر در مراتب موالید ملتبس به لباس وجود گشته ، به ظهور می آیند ، بنابراین وجه تسمیه به عرش الرحمن ظاهر است ، چه مقتضای اسم الرحمن به گردش فلک الافلاک که عرش است ، بر وجه کمال پیدا می شود .
« چه نسبت دارد او با قلب انسان » یعنی عرش را با دل انسان چه نسبت است که حضرت رسالت _علیه السلام _ فرموده که «قلب المومن عرش الله الاعظم » باید دانست که چنانچه در آفاق ، عرش مظهر اسم الرحمن واقع شده است ،در انفس ، 👈دل انسان 👉 نیز مظهر اسم الرحمن است و هر لحظه حق را در دل مومن ظهور و تجلی دیگر است ، بلکه ظهور کمالات رحمانی در دل زیاده از عرش است ، زیرا که چون 👈 دل برزخ است میان 👈غیب و 👈شهادت ، مشتمل بر احکام هر دو عالم است و عرش را اشتمال بر احکام شهادت است فقط ،پس دل عرش اعظم باشد و مناسبت بینهما به انواع است ، بعضی از آن ها ، آن است که ذکر کرده شد و بعضی دیگر که گفته می شود .  } ( مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز صفحات 144و 145)

همانگونه که ملاحظه نمودید صوفیه دل انسان را برزخ بین عالم غیب و شهادت می دانند که در آیه 22 سوره مبارکه حشر به این معنی  اشاره شده است .  همچنین در آیه 5 سوره مبارکه طه آمده است که «الرحمن علی العرش استوی » و همچنین در حدیث داریم که « قلب المومن عرش الله الاعظم » است . بنابراین اسم رحمن بر عرش استیلا دارد و قلب مومن نیز در جسم انسان عرش رحمن است و در آیه 22 سوره مبارکه حشر نیز پس از آنکه به صفت عالم الغیب و شهادت بودن حق تعالی اشاره شد که در عالم صغیر (انسان ) به مثابه مقام قلب انسان است  در انتهای آیه  به دو اسم رحمن و رحیم اشاره شده است . که بر قلب استیلا دارد . 

ادامه دارد ...

#چاکرا #مسبحات #تغابن #حشر #قلب #عالم_الغیب_والشهادت
@soltannasir
🎋🎋🎋🎋🎋

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 132
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 354
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 656
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,087
  • بازدید ماه : 2,087
  • بازدید سال : 100,625
  • بازدید کلی : 1,169,063