loading...
سلطان نصیر



        { پاسخ به سوالات 24 }

       { مسبحات و چاکراها 21 }


ادامه ...👇

صفات کوکب مشتری به نقل از کتاب التفهیم بیرونی : 👇

دلالت کوکب مشتری بر خلق و خوی مردم : 👇

{ نیکخو  الهام داده بخرد  بردبار  بزرگ همت  پارسا پرهیزگار  داد ده  راستگوی . دانا سخی آزاد دل  راست دوستی فخر کننده  دوستدار ریاست  وفادار  با امانت  ریاست گزار و بدی را دشمن دار  بر شهرها حریص و بر عمارت کردن و بر بنایهای فاخر بر آوردن .متحمل . پرهیزکار } (کتاب التفهیم صفحه 383 )

دلالت کوکب مشتری بر احوال ها و کردارها : 👇

{ یاری دادن مردمانرا ومیان ایشان صلح و صلاح جستن و صدقه بایشان پراکندن و شادی پیدا کردن بر هر که نزدیک او اند و تازه رویی و دین سخت داشتن و امر معروف  کردن وز منکر دست بازداشتن و راستی خواب و بسیاری نکاح و خنده و مزاح و زفان فصیح و حریصی بر مال و مستغل و حلیمی و گاه گاه از پس گرانی سبکساری کردن و خویشتن بخطر افکندن } (کتاب التفهیم صفحه 385)

دلالت کوکب مشتری بر گروه های مردم :👇

{ ملکان و وزیران و بزرگان و قاضیان و دانشمندان و زاهدان و بازرگانان و توانگران و آنک از وی شکر کنند و اورا بستایند } (کتاب التفهیم صفحه 387)

دلالت کوکب مشتری بر کیش ها :👇

{ ترسائی و سپید پوشیدن } (کتاب التفهیم صفحه 389)

دلالت کوکب مشتری بر پیشه ها : 👇

{ علمهای پاکیزه و ولایت های خوب و عبادت و نیکوی کردن و خواب گزاردن و زرگری و فروختن زر و سیم شکسته و لباس سپید و میوهها و انگور و نیشکر }
(کتاب التفهیم صفحه 391)

نکته👈 بسیار مهم  : عزیزان به صفات کوکب مشتری دقت نمایید این صفات کم و بیش در اساطیر ، برای  خدایان مشتری نظیر هورمزد ایرانی و  مردوخ بابلی و زئوس یونانی و ژوپیتر رومی نقل شده است .
اصولا تفکیک نجوم احکامی از اساطیر ممکن نیست .
البته صفات این خدایان مشتری در تمدن های مختلف با یکدیگر متفاوت است . هورمزد ایرانی معنوی تر از سایر خدایان است . مردوخ بابلی تا حدی معنوی است و بیشتر صفات یک شهریار را دارد . و البته تا حدی نیز جنگجو است .
زئوس یونانی خدایی شهوت ران است که دارای معشوقه های مختلفی از زنان انسانی تا پریان و خدا بانوها  می باشد و گاه این معشوقه ها را می رباید و مورد تجاوز قرار می دهد.
عده زیادی از اسطوره شناسان  گمان بر این دارند  که همه این خدایان مشتری یکی می باشند . و در هر تمدن بنا به فرهنگ آن تمدن ، مردمان تعریفی برای خدای  مشتری  در نظر گرفته اند .
فقیر با این نظر تقریبا  مخالف هستم . ممکن است من باب مثال ژوپیتر رومی با زئوس یونانی یکی باشد . (این یک نظر محتمل است. ) اما اینکه تمامی اسطوره ها یکی هستند مورد قبول فقیر نیست .
شاید علت تفاوت خدایان مشتری با یکدیگر در تفاوت حالات کوکب  مشتری   باشد . گفته شد که بر اساس اسطوره نفس فلکی مشتری در خلقت و آفرینش نقش داشته است . یعنی الله تبارک تعالی از طریق نفس فلکی کوکب مشتری  خلقت نباتات و گیاهان و سرزمین ها را بر روی زمین انجام داده است  . و آفرینندگی نفس فلکی مشتری مستقل از دستگاه الهی نیست. و در طول آفرینندگی حق تبارک تعالی است نه در عرض آن و نفس فلکی مشتری و کل عالم مخلوق حق تبارک تعالی است و مستقل از حق تعالی نیست .
 حال با توجه به این نکته مهم می توان دریافت که  کوکب مشتری در هنگام شکل گیری هر کدام از سرزمین ها و گیاهان و آب های آن سرزمین حالتی داشته است . و آن حالت کوکب مشتری با صفات خدای مشتری در آن سرزمین خاص مرتبط است . من باب مثال کوکب مشتری در هنگام آفرینش خاک و گیاهان و آب های سرزمین  یونان. حالتی داشته است که این حالت نفس فلکی مشتری در  شخصیت زئوس متجلی است. . و زئوس نمودی از این حالت نفس فلکی مشتری است . و حالت کوکب مشتری به هنگام خلقت سرزمین ایران زمین به گونه ای بوده است که شخصیت هورمزد نمودی از این حالت کوکب مشتری است .
و حالت کوکب مشتری در هنگام خلقت خاک سرزمین عراق به گونه ای بوده که در شخصیت مردوخ متجلی شده است .
در باب سایر خدایان مرتبط به کواکب نیز احتمالا کم و بیش داستان به  همین گونه است. 
مهر ایرانی با شمش میان رودانی و رع مصری یکی نیستند . هر کدام از این خدایان  با حالات کوکب شمس  در هنگام خلقت هر کدام از  سرزمین های مربوطه مرتبط هستند  . و اینجاست که باید دقت نمود که جغرافیا با جغرافیا و خاک با خاک تفاوت دارد .
 اگر این نظر درست باشد باید بررسی نمود که آیا متولدین برج قوس و حوت _که منسوب به مشتری است _ و یا افرادی که در خانه تولدشان در زایچه  تولدشان  کوکب  مشتری دارند . کدامشان  صفات هورمزد ایرانی را دارند . و کدامشان صفات زئوس یونانی و کدامشان صفات مردوخ بابلی را .
این بررسی می تواند به ما کمک نماید تا دریابیم که هر کدام از این خدایان با کدام حالات مشتری ارتباط دارند .


#مسبحات  #مشتری #اسطوره
@soltannasir
💖

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 89
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 303
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 439
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 439
  • بازدید ماه : 439
  • بازدید سال : 98,977
  • بازدید کلی : 1,167,415