loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

   {پیوند اسطوره با دین 302}

 

   {ذوالقرنین قرآن کیست ? 62} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب23 }

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 17}

 

 

ادامه...👇

 

{و هنگامی که قوم او با وی مناظره و احتجاج می کردند، حضرت ابراهیم علیه السلام اظهار می داشت: «أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ _یعنی، پروردگارم برای (حقایق را) بیان کرده و مرا هدایت نموده است_ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ*وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ_آیا دربارهٔ خداوند با من محاجّه و مناظره می کنید، حال آن که او مرا هدایت کرده است، من از آن چیزی که شریک او می پندارید نمی ترسم، مگر آن که پروردگار من چیزی را بخواهد؛ علم پروردگار من همه چیز را در بر گرفته است، آیا متذکّر نمی شوید و پند نمی گیرید? *چرا از آن چیزی که شریک خدایش ساخته اید بترسم در حالی که شما چیزهایی را که هیچ دلیلی دربارهٔ آن ها نازل نکرده است، می پرستید و بیمی به دل راه نمی دهید? اگر می دانید بگویید که کدام یک از این دو گروه برای ایمنی سزاوارتر هستند? _: آیا من نسبت به در امان بودن سزاوارتر می باشم، که خداوند راعبادت و ستایش می نمایم? و یا شما که بت ها را می پرستید?» } (تفسیر روایی البرهان به نقل از تفسیر قمی)

 

اما حدیث دوم به نقل از البرهان :👇

 

{ 1/3609). شیخ صدوق با سند خود از علی بن محمد بن جهم روایت کرده است، که گفت: روزی در مجلس مأمون (عبّاسی) حاضر شدم و امام رضا علیه السلام نیز حضور داشت، مأمون اظهار داشت: ای فرزند رسول خدا ! آیا از فرمایشات شما این نیست که پیامبران، معصوم هستند? حضرت فرمود: بلی، _سپس مأمون پرسش هایی از آیات شریفه قرآن، در رابطه با پیامبران، سؤال کرد؛ در ضمن آن چه سؤال نمود این بود: مرا از فرمایش خدای عزّ وجلّ، دربارهٔ حضرت ابراهیم علیه السلام آگاه فرما: «فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي»_وقتی شب او را فرا گرفت، ستاره ای دید و گفت: این پروردگار من است?!_. 

امام رضا علیه السلام فرمود: همانا ابراهیم علیه السلام در میان سه گروه واقع شده بود: گروهی که (ستارهٔ) زهره را، گروهی که ماه را و گروهی که خورشید را می پرستدیند؛ و این در زمانی بود که از مخفی گاهش _ که در زیر زمین او را پنهان داشته بودند_ خارج شد، هنگامی که تاریکی شب او را فرا گرفت و (ستاره) زهره را مشاهده کرد، گفت: من غروب کننده ها را دوست ندارم؛ زیرا غروب کرد و ناپدید شد و غروب کردن از صفات پدیده ها (و آفریده ها) می باشد نه از صفات موجود (و پروردگار) قدیم و ازلی؛ و موقعی که ماه را در آسمان دید، نیز با حالت انکار و استفهام گفت: آیا این پروردگار من است?! 

اما وقتی غروب کرد، گفت: «لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ »_اگر پروردگارم، مرا هدایت نکند از گمراهان خواهم شد_ (منظورش این بود که اگر پروردگارم هدایتم نمی کرد گمراه گردیده بودم)؛ چون صبح شد و خورشید را دید، باز از روی انکار گفت: آیا این پروردگار من است?! این از ماه و از زهره بزرگتر است، ولی هنگامی که خورشید هم غروب نمود و ناپدید شد به آن سه گروه خطاب کرد و اظهار نمود: «يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ*وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَك فیَ إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»_ ای مردم! من از آن چه شما آن ها را شریک خدا قرار می دهید، دوری کنم و بیزاری می جویم* من روی خود را به سوی کسی که آسمان ها و زمین را آفریده، بر می گردانم، از باطل به سوی حقّ می روم و مشرک نخواهم بود_. 

و ابراهیم علیه السلام با این گفته های خود، خواست باطل بودن دین شان را برای آنان روشن نماید و برایشان ثابت کند که عبادت کردن چیزهایی که همانند زهره، ماه و خورشید هستند صحیح نیست؛ بلکه آن کسی که شایستهٔ عبادت و پرستش می باشد،خالق آن ها و خالق آسمان و زمین است؛ و آن دلیل هایی را که برای قوم خود می آورد، الهام خداوند متعال می باشد، همان طوری که می فرماید: «وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَى قَوْمِهِ » و آن ها دلیل ها و حجت های ما بود که به ابراهیم عطا نمودیم، تا در مقابل قوم خود بر آنان استدلال کند. } (تفسیر البرهان به نقل از عیون اخبارالرضا) 

 

 

ادامه دارد...

 

@soltannasir

⭐️🌞🌝🌛

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 111
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 250
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 22
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 1,980
  • بازدید ماه : 6,153
  • بازدید سال : 79,442
  • بازدید کلی : 1,147,880