loading...
سلطان نصیر

 

             {درد و دل 59} 

 

 { در اهمیت علم جغرافیا و البلدان 19} 

 

ادامه نکته 7: 👇👇👇

 

حال عزیزان جوینده این علوم  نگاهی به اسامی تنی چند از بزرگان علوم غریبه و خفیه بیندازند . تمامی این بزرگان کم و بیش با فلسفه و طب آشنایی داشته اند . 

1: علامه سکاکی خوارزمی

2: خواجه نصیرالدین طوسی

3:علامه محمود دهدار شیرازی 

4: علامه شیخ بهاالدین عاملی 

5: میرداماد 

6: میر فندرسکی 

7: شیخ اکبر محمد محی الدین ابن عربی 

8: شیخ المشایخ سعدالدین حمویه 

9: شیخ الاشراق شهاب الدین یحیی سهروردی 

از میان معاصرین 👇👇

10: علامه شعرانی 

11: علامه رفیعی قزوینی 

12: سید موسی زرآبادی (در فلسفه مشاء )

13: شیخ مجتبی قزوینی (فلسفه مشاء) 

14: علامه طباطبایی 

15: استاد حسن الهی (برادر علامه طباطبایی) 

16: سید مهدی قاضی فرزند آیت الله قاضی بزرگ 

17: علامه حسن زاده آملی 

18: آیت الله سید عبدالکریم کشمیری 

19: آیت الله حجت هاشمی خراسانی 

20: آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی 

21: سید ابوالحسن حافظیان 

22: علامه سردار کابلی 

23: علامه شمس الدین آملی 

 

 بزرگان متبحر در این علوم بسیار اند . اسامی تنی چند از معروف ترین این بزرگان را به عنوان شاهد آوردیم . تا عزیزان ملاحظه نمایند . که تقریبا تمام این اعاظم ، با فلسفه و علم النفس و طبیعیات قدیم و طب آشنایی داشته اند . و همچنین اکثر این بزرگان شخصیت های جامعی در علوم مختلف بوده اند .

عزیزانی که علاقه مند به یادگیری این علوم می باشند . و آرزو دارند که روزی پای در جای پای بزرگان این علوم بگذراند . باید بدانند که بدون یادیگیری علوم مختلف قدیمه نمی توانند . در این علوم موفق شوند . زیرا جملگی علوم به یکدیگر مرتبطند . و نکات بسیار ظریفی وجود دارد که جویندگان این علم از آن بی خبرند . برای مثال علم البلدان و جغرافیا ، مقدمه یادگیری علم سیمیا است . 😊 

ممکن است شخصی بدون دانستن علم البلدان و جغرافیا ، بتواند به علم سیمیا عملی دست بیابد . چنانچه فقیر دیده ام که بعضی از دراویش بدون دانستن علم البلدان و جغرافیا در بخش عملی سیمیا توانمندی هایی داشته اند . 

منتهی اینان(افرادی که علم البلدان نمی دانند ) فقط به حد ابتدایی این علم می رسند . و هرگز نمی توانند به حد انتهایی علم سیمیا  برسند .

 

نکته 1: علم البلدان و جغرافیا و اقالیم از جنبه جغرافیای معنوی و مثالی و ابعاد مختلف زمین ، در باب علم سیمیا کلید می باشد . یعنی صرف خواندن کتب جعرافیایی قدیم ، کمکی در باب باز شدن در علم سیمیا بر شخص نمی نماید . 

 

نکته 2: از میان موجودات مختلف پریان (موجودات آبی) متخصص در علم سیمیا هستند . بدین خاطر ، تسخیر آنان حتی از تسخیر ملک الموکلین قرآنی نیز سخت تر می با شد . و بسیاری از افرادی که سعی نمودند این موجودات را مسخر خویش نمایند . بدلیل تصرفات ذهنی این موجودات در خیال آنان از تسخیر منصرف شده اند . و یا دیوانه شده اند و یا خود مسخر این موجودات شده اند . 

فقیر نشنیده ام در میان اساتید علوم غریبه  کشور عزیزمان ایران ، شخصی توانسته باشد . یک فامیل یا خاندان پری را مسخر خویش نماید . 

 

نکته 3: علم سیمیا فقط علم تصرفات در خیال نمی باشد .  علم احضارات در آب و آینه بر خلاف نوشته بعضی کتب ،  جزء زیر مجموعه علوم سیمیا می باشد . همچنین علم سفر به عوالم مختلف  روی زمین نیز جزئی از زیر مجموعه علوم سیمیا می باشد .

 

نکته 4: هنگام بین الطلوعین (نیمه دوم آن) 940 بار گفتن ذکر «عزیز» که از اذکار 👈آبی👉 است . در طلب علم سیمیا مفید می باشد . 

 

نکته 5: یکی از توصیه هایی که فقیر از اساتید این علوم(غریبه و خفیه ) در ابتدای شروع سیر مطالعاتی این علوم   شنیده ام . مطالعه کتاب مفاتیح العلوم خوارزمی و سپس کتاب نفائس الفنون فی عرایس العیون علامه شمس الدین آملی است . که هر دو کتاب در بازار کتاب موجود است .

 

نکته 6:  فقیر علاوه بر انتقادی که  به  اساتید این علوم  در باب خساست در باب یاد دادن این علوم به مستعدین دارم . انتقادی هم به جویندگان این علوم دارم . 

امروزه  در عصر دلو    ما شاهد این مسئله هستیم که افراد  زیادی به دنبال یادگیری  علوم خفیه هستند . فردی که فهم کتب فلسفی و یا حساب و هندسه و هیئت و نجوم و طب قدیم برای وی مشکل  است .  باید بداند که هیچ گاه در علوم غریبه هم به مقام استادی (واقعی) نائل نخواهد شد . 

همه بزرگان این علوم جز نوابغ زمان خویش بوده اند . بنابراین هر کسی استعداد یادگیری این علوم را در حد اعلی ندارد . 

این نکته ای است که متاسفانه بسیاری از دوستداران  این علم آن را  درک نمی نمایند . 

این بدان معنی نیست که دوستداران واقعی این علوم ناامید شوند . با همت و پشتکار زیاد می توان بر محدودیت ها غلبه کرد . 

روی سخن فقیر بیشتر با کسانی است که در فهم ساده ترین مسائل مشکل دارند .

 

 

#جغرافیا #درد_و_دل #البلدان #سیمیا 

#پری 

@soltannasir 

🌊💧💦🌊💧

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 137
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 400
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 26
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 2,130
  • بازدید ماه : 6,303
  • بازدید سال : 79,592
  • بازدید کلی : 1,148,030