loading...
سلطان نصیر

 

 

             { درد و دل 43} 

 

 {انتقاد از وضعیت پژوهش در علوم انسانی در کشور11} 

 

در باب دانش ژنتیک و ماوراء  و آنچه که در آزمایشگاه های خصوصی غربی در حال انجام است . اندکی سخن گفتیم. 

 

حال شما عزیزان دریابید که تحقیق در باب ژنتیک ماوراء و ژن های موجودات دورگه چه دانشی را می تواند در اختیار انجمن های مخفی گذاشته باشد و چه تحولی در این علم ایجاد نموده که این موسسات آن را مخفی می نمایند . 

چون در چنین تحقیقاتی به ژنوم ماوراء دست یافته شده در نتیجه فاکتورهای  بیشتری برای شناخت دانش ژن ها لحاظ می شود  . 

و این فاکتورهای بیشتر و متفاوت ممکن است کل محاسبات دانش عادی ژنتیک را زیر سوال ببرد . (البته ممکن است که تاثیر چندانی نداشته باشد .)

علی ای حال به وادی ژنتیک برای مثال زدن وارد شده بودیم . و سخن اصلی این بود که در غرب موسسات خصوصی در اکثر زمینه های علوم با رویکردی نسبتا آزاد و با نگاهی متفاوت از جامعه آکادمیک , در علوم مختلف تحقیق می نمایند .

حال سخن این است که اگر ما می خواهیم در حیطه های مختلف علوم , نظیر  علوم انسانی , علوم پایه , علوم پزشکی , علوم مهندسی و ... پیشرفت نماییم و علی الخصوص در حیطه علوم انسانی کاخی رفیع برپایه قرآن و جهان بینی اسلامی بنا نماییم . 

نیاز به موسسات خصوصی , نظیر موسسات خصوصی غربی داریم . 

زیرا  سیستم دانشگاهی و حوزوی کشور دارای محدودیت هایی می باشد . که از جریان آزاد فکر واندیشه جلوگیری  می نماید  .

در جامعه دانشگاهی کشور یک استاد آزاد اندیش در حیطه علوم انسانی , اگر فکر خویش را از قالب محدود این سیستم بیرون آورد . و شروع به نظریه پردازی نماید . متهم به تفکر ذوقی و غیر علمی و غیر مستند می شود . اگر وی جوان باشد . اساتید مسن تر از وی به عنوان جوانک جویای نام , یاد می نمایند . 

اگر میانسال باشد و استاد مطرحی نباشد . از وی به عنوان شخصی بیسواد یاد می نمایند . 

اما وای به روزی که وی استاد مطرحی باشد . آنگاه تک تک کلماتی که وی در سر کلاس ها و سمینار ها و سخنرانی ها و مصاحبه ها می گوید زیر ذره بین عده ای از همکاران وی قرار می گیرد  . تا به مطالب و سخنان وی اعتراض نمایند . 

متاسفانه افرادی از این دست,  در جامعه دانشگاهی کشور میان اساتید رشته های علوم انسانی وجود دارند . که عرصه را بر اهل اندیشه تنگ می نمایند . 

علی ای حال بسیاری از افراد  در جامعه دانشگاهی کشور بنا به دلایل اینچنینی جرأت بروز  نظرات جدید و متفاوت را   در رشته تحصیلی خویش ندارند . 

اگر در دانشگاه وضع چنین است ممکن است سوال پیش بیاید  آیا در حوزه های علمیه اوضاع بهتر است ? 

پاسخ :  خیر 😊 درست است که نظام حوزه های علمیه بر اساس علوم دینی بنا شده است . و علی القاعده باید در چنین تشکیلاتی  علوم انسانی دینی تولید شود . و مشکلی در این باب وجود نداشته باشد . زیرا در حوزه های علمیه بر خلاف دانشگاه ها تفکر دینی حاکم است . 

اما ساختار نظام حوزه نیز دارای نقص هایی می باشد . در حوزه های علمیه  چند نوع بینش رایج نسبت به مسائل مختلف اسلامی نظیر : توحید و نبوت و ولایت و معاد و جامعه شناسی و انسان شناسی و ... وجود دارد . و پذیرفته شده است .  و سیستم حوزوی نظرات نو در باب علوم دینی را کمتر می پذیرد . مگر نظراتی که با چهار چوب تنگ نظرات از پیش پذیرفته شده همخوانی داشته باشد . 

اگر در دانشگاه ها تفکر نو کمتر مجال بروز و ظهور پیدا می نماید و با انتقاد روبرو می شود . در حوزه های علمیه همین امروزه روز نیز سخن از تکفیر وجود دارد . 

ما در حوزه های خویش شاهد رشد فزاینده جریان های مخالف فلسفه و عرفان هستیم . جریان هایی که دارای  چهارچوب بسته ای در حیطه تفکر و  تلقی از  حقایق دینی و قرآنی می باشند . 

اینکه شخصی  نقد فلسفه بنویسد و یا با بعضی نظرات حکما و عرفا مخالف باشد . یک مسئله است .

و اینکه به هر  نظر جدیدی در باب حقایق دینی حمله نماید . مسئله دیگری است .

عده ای از این آقایان (مخالف فلسفه و عرفان )می گویند  که ما اکنون چند قرن است که در فلسفه صدرایی متوقف شده ایم . و نظرات نو در ساحت اندیشه کمتر ایجاد نموده ایم . این انتقاد بر جریان حاکم بر فلسفه اسلامی وارد است منتهی , این انتقاد دلیلی بر صحت مدعای آقایان نیست . زیرا اگر ما در فلسفه تا حدی متوقف شده ایم . و در ساحت تفکر فلسفی پیش نرفته ایم .

آقایان (مخالف فلسفه و عرفان )  هم در تفکرات علمای پیشین یعنی بزرگانی نظیر  شیخ صدوق و یا شیخ طوسی و علامه مجلسی و امثالهم متوقف شده اند .

 

نکته :کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی , یکی از بهترین کتب در باب تطبیق فلسفه صدرایی با آرای جدید بود که متاسفانه  این حرکت علمی عقلانی ایشان ناقص ماند و ایشان بنا به بعضی مشکلات و همچنین  نیاز حوزه ,به نوشته شدن تفسیری  جدید بر قرآن  ....

ادامه 👇👇

 

#درد_و_دل #علوم_انسانی #حوزه

@soltannasir 

💛💜❤️💛💜❤️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 506
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,793
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 3,224
  • بازدید ماه : 3,224
  • بازدید سال : 101,762
  • بازدید کلی : 1,170,200