loading...
سلطان نصیر

{روشنگری در مورد ستارگان سلطنتی پارسی۶ } 

ادامه...👇

پس از روشن شدن نسبی جایگاه تیشتر و هفتورنگ به سراغ سپاهبد غرب یعنی ستاره ونند می رویم. تقریبا اکثر محققین به اتفاق ونند را ستاره نسر واقع می دانند. در لینکی که پیشتر فرستاده شد ملاحظه نمودید که گروهی از منجمین غربی ونند را قلب الاسد می دانند که از اساس اشتباه است. اما حال بدنبال پاسخ این سوال برویم که چرا اکثر محققین ونند را نسرواقع می دانند؟ 
در متن بندهش صفحه ۴۳ منزل بیستم قمر ورننت نام دارد که از نظر جمله محققین همان ونند است. به فقرات زیر توجه نمایید : 👇

{ ونند: درباره ی هویت این ستاره «اجماع» وجود دارد که =نسرواقع vega است. سید حسن تقی زاده در [کتاب] گاهشماری صفحه ی 335 یادداشت 470 به آورده شدن [اسم] ونند در فهرست منازل قمر سغدی، شماره ی ۲۰، جلب توجه کرده است. منزل قمری هندی معادل آن شماره ی ۲۰ آبهیجیت abhijit =نسر واقع است. اما ونند به عنوان اسم یکی از منازل قمری پهلوی، یعنی [منزل] شماره ی ۲۰ نیز به کار رفته است. صورت پازند آن 《ورنت varant=ولند》 پهلوی که املای رایج پهلوی وننت vannant (نشان دهنده ی بی شباهتی n_n :r_n) از تساوی ورنت=نسر واقع هم اکنون در یادداشت ها که پیش از این آمد استفاده شد. }(کتاب علم در ایران و شرق باستان ترجمه همایون صنعتی زاده مقاله فصل نجومی بندهش ص ۳۴)

ملاحظه می نمایید که برابری منزل بیستم ورننت از منازل قمر ایرانی با منزل آبهیجیت در نجوم هندی که با نسرواقع مرتبط است. باعث شده که ایران شناسان ونند را ستاره نسرواقع بدانند. ضمن اینکه باید توجه داشت که تیشتر یا شعرای یمانی که سپاهبد شرق است به موازات برج سرطان قرار دارد. طبیعتا سپاهبد غرب باید شش برج آن طرف تر یعنی در ناحیه جدی باشد که این مشخصه در ستاره نسرواقع موجود است که پرنورترین ستاره آن ناحیت از آسمان نیز محسوب می شود. بنابراین تقریبا شکی نمی ماند که نسرواقع همان ونند متون ایرانی است. در مورد شباهت ایزد ونند که در گذرگاه های کوه البرز اساطیری قرار داشت و این گذرگاه ها را از نفوذ شیاطین حفظ می کرد با فرشته ترجائیل روایت کوه قاف که چون کرکس بود و ارادتمند امیرالمومنین علیه السلام بود پیشتر سخن گفتیم و ذکرش دیگر اینجا ضروری نیست. 

پ ن: منازل قمر در نجوم ایرانی به مانند نجوم هندی ۲۷ منزل است. 


  اما تصمیم دارم دلایل دیگری را در مورد ارتباط ستاره ونند با نسر واقع و آن ناحیت از آسمان را بر اساس اسطوره شناسی تطبیقی آسمان شب نقل نمایم. ابتدا باید بدانیم‌ که ستاره ونند با فریدون آبتین در ارتباط است. در متن رساله پهلوی نیرنگ زهر بستن اینگونه آمده است : 👇

{ماه سپندارمذ (اسفند) و روز سپندارمذ (پنجم) و روز سپندارمذ و ماه سپندارمذ و سپندارمذماه سپندارروز بستم زهر، سم و زفر (=دهان) همه خرفستران به نام و نیروی 👈فریدون نیو (و) 👈یاری ستاره ونند هرمزدآفریده باوریگان (که همیشه) روا باد، ایدون باد. اشم شفا باد. } (کتاب متن های پهلوی۰ گردآوری جاماسپ جی دستور پژوهش سعیدعریان ص ۱۰۳)

فریدون و ستاره ونند با بستن زهر در ارتباط هستند. ارتباط ستاره ونند را با بستن زهر خرفستران (نظیر مار و عقرب و..) در متن کوتاه ونندیشت (یشت ۲۱) هم می بینیم : 👇

{ونند، ستاره مزدا آفریده اَشَوَن، رد اَشَه را می ستاییم. وَنَند درمان بخش و سزاوار بلندآوزگی را می ستاییم؛ پایداری در برابر 《خرفستران》راندنی زشت_[آفریدگان] اهریمنی_را که یکسره باید راند [شان]. وَنند، ستاره مزدا آفریده را درود می فرستم. 
《اشم وهو...》
《اَهمایی رئِشچه..》} (اوستا ونندیشت ترجمه جلیل دوستخواه جلد اول ص ۵۰۷)

ملاحظه نمودید که ونند در متن اوستا نیز با بستن زهر خرفستران در ارتباط است. اما ونند طبق نظر استاد بهرام فره وشی در کتاب فرهنگ زبان پهلوی _صفحه ۵۷۵_ از ریشه van و به معنی چیره شونده، پیروز شونده است. و این صفتی است که از نظر بنده در درفش کاویانی شاه فریدون وجود داشته است و بزودی آن را رازگشایی خواهم نمود. دوستداران علم احکام نجوم نیز می توانند صفت چیره شوندگی و پیروزی را برای این ستاره (نسرواقع) در نظر بگیرند. 
اما اکنون برای رازگشایی کامل به سراغ بخشی از متن کتاب بندهش می رویم در مورد فریدون و آژی دهاک می رویم : 👇

{(چنین) گوید به دین که سه هزار سال هستی مینوی بود که آفرینش بی اندیشه و بی جنبش و نابسودنی بود (که) هزاره خدائی بره، گاو و دوپیکر (صورت فلکی حمل و ثور و جوزا) بود. سه هزار سال کیومرث (انسان اولیه ایرانی) را با گاو هستی بی پتیاره بود (که) هزاره خدایی خرچنگ و شیر و خوشه بود (سرطان، اسد، سنبله) که (روی هم) شش هزارسال بود. چون هزاره خدایی به ترازو (میزان) در آمد، اهریمن در تاخت. کیومرث در (دوران) تازش، سی سال زیست. پس (از) چهل سال، مشی و مشیانه فراز رُستند و پنجاه سال آن بود که ایشان را زناشویی نبود. }

ادامه...👇

@soltannasir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 85
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 307
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 448
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 448
  • بازدید ماه : 448
  • بازدید سال : 98,986
  • بازدید کلی : 1,167,424