loading...
سلطان نصیر

[In reply to سلطان نصیر]

در مورد تاروت پیشتر نسبتا مفصل سخن گفته شد. هر چند که اکثر محققین تاروت را از ریشه ای مصری و در ارتباط با ایزد تحوت (توث) می دانند. اما این تاروت که امروزه وجود دارد با تعداد ۷۸ کارت ریشه اش به اروپا بر می گردد و ساخته معبدیان و یا انجمن های مخفی ای نظیر دیر صهیون و یا فراماسونری و... می باشد. 

 

 تاروت فعلی ۲۲ کارت اصلی دارد که معادل ۲۲ حرف الفبای عبری می باشد و ۵۶ کارت فرعی دارد که خود شامل چهار دسته چهارده تایی جام و شمشیر و سکه و چوبدست می باشد که سمبلی از چهار عنصر می باشد. 

جام در تفسیر رایج نمادی از جام مقدسی است که حضرت عیسی بن مریم روح الله پیش از مصلوب شدن در آن شراب نوشیدند. (این مسئله شراب نوشیدن حضرت از نظر کلام شیعه و قضیه مصلوب شدن وی از نظر قرآن مجید  مردود است)

اما از نظر بنده جام ریشه در آیین میترایی رومی دارد که شوالیه های معبدی مسیحی شده در واقع همان پیروان آیین میترای رومی بوده اند که مسیحی شده بودند.  همانگونه که پیشتر به اهمیت جام در آیین های مردمان جهان باستان از جمله آیین مهری و جام جم و حسنلو سخن گفته ایم. گفته شد که جام مقدس محل احضار ایزدان و پاسخ آنان به احضار کننده بوده است. همچنین جام محل نشان دادن حوادث گذشته و فعلی و آینده توسط ایزدان بوده است. 

 

نکته : جام مقدس متعلق به یک تمدن و کیش خاص نمی باشد و در سرتاسر جهان باستان مهم بوده است. اما علتی که ما آن را متعلق به آیین میترای رومی می دانیم. در ارتباط با سه نماد دیگر است. و هم سبقه تاریخی که شوالیه های (جوانمردان) معبدی ادامه دهنده سنت کهن آیین میتراییسم رومی بوده اند که در نهایت منجر به تاسیس انجمن های مخفی گوناگون شد.  

 

شمشیر سمبل جنگاوری شوالیه های معبدی می باشد. همچنین شمشیر و نوعی از قمه بلند سلاح مقدس در آیین مهری هم می باشد. 

 

چوبدست نمادی از عصای حضرت موسی کلیم الله می باشد. همچنین چوبدست در ارتباط با مقام پیر مغان می باشد. که منزل هفتم سلوک آیین سری میترایی بوده است. و پیر مغان عصای مخصوص داشته است.

 

 

اما تا جایی که در خاطر دارم استفاده از سکه را در آیین میترای رومی بخاطر نمی آورم. و جایی ندیده ام. همانگونه که پیشترها گفته شد ما متون کمی و اطلاعات کمی از این آیین سری در اختیار داریم. اما به موازات آن در طریقه ای به مانند خاکسار که شباهت آن را و ریشه اش را با آیین مهری تنها در مرحله اول مورد واکاوی قرار دادیم. سکه را در مرحله سوم که کسوت است استفاده می نمایند. و مرید را به نشانه مهر خاتمیت پیامبر داغ می نمایند. و اینگونه وی را نشان گذاری می نمایند. عین این داستان در آیین میترا وجود داشته است  و نشان چلیپا را بر بدن مرید داغ می نمودند. اما با چه وسیله ای نامشخص است؟! در آیین ماسونری کفل را داغ می نموده اند. در نقش شیر جام حسنلو و جام کلاردشت بر روی کفل شیرها نقش چلیپا نقش بسته است. شیرمردی مرحله چهارم سلوک آیین میتر است. و کسوت و گل سپردن که ارتباط با داغ نمودن دارد. مرحله سوم و چهارم خاکساران است.  در گل سپردن پوست را با آیینی خاص منتقل خزانه حرم یکی از ائمه می نمایند.

در طریقه نعمت اللهیه هم بر خلاف سایر طرق صوفیه در هنگام تشرف سکه یکی از اشیای تشرف است و بیشتر جنبه سمبلیک دارد. که سالک با تقدیم نمودن آن به پیر در واقع ثروت و دارایی خود را تقدیم راه می نماید.

علی ای حال هدف نشان دادن این مهم بوده که گویی استفاده از سکه نیز یک رسم کهن در آیین سری میترایی بوده است که به شوالیه ها معبدی منتقل شده و سرانجام توسط انجمن‌های مخفی باقی مانده از شوالیه ها نظیر دیر صهیون در کارت های تاروت استفاده شده است. 

 

 

نکته بسیار مهم : درست است که به نظر فقیر جام و شمشیر و سکه و چوبدست ریشه در آیین میترایی رومی دارد. اما در آیین میترای رومی نماد یا نمادهای مهمتری نیز وجود داشته است. انتخاب این چهار شی از بین بیش از ده شی و نماد مهم به داستانی در دل تاریخ شوالیه های معبدی باز می گردد. یعنی همانگونه که گفته شد هر کدام از این چهار شی و حتی تک تک کارت های تاروت داستانی در دل تاریخ شوالیه های معبدی و انجمن های مخفی ای متشکل از آنان نظیر فراماسونری و دیر صهیون و صلیب رزیکروشن دارند. 

در واقع به عبارتی دیگر چون شوالیه ها ادامه دهنده آیین سری میترایی رومی بوده اند نمادهای آن آیین را در بین خود داشته اند. اما اینکه چهار نماد خاص را به عنوان سمبل در کارت های تاروت استفاده کرده اند ریشه اش به داستان های خود شوالیه ها باز می گردد نه آیین میترایی رومی.

 

 

 

@soltannasir

💰

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 79
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 384
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 644
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 644
  • بازدید ماه : 644
  • بازدید سال : 99,182
  • بازدید کلی : 1,167,620