loading...
سلطان نصیر

تصویر قسمتی از کتیبه بیستون که در آن به شورش چیترتخم نام ساگارتی بر علیه داریوش اشاره شده است.

ترجمه این فقرات سنگ نبشته بیستون داریوش کبیر : 👇

{ستون‌دوم بند ۱۴- داریوش شاه گوید: مردی چیتر تخم نام ساگارتی بمن یاغی شد و بمردم گفت من شاه ساگارت و از دودمان هووخشتر هستم. من سپاهیانی از ماد و پارس بسوی او فرستادم و تخمسپاد Takhmaspada نام مادی را که تبعه من است فرمانده آنها کردم و بآنها گفتم پیش روید و شورشیان که خود را از آن من نمیدانند در هم شکنید پس از آن تخمپاد با سپاه رفت و با چیتر تخم جنگید اهورمزدا مرا یاری کرد بخواست اهورمزدا سپاهیان من بر سپاهیان یاغی غلبه کرد و چیتر تخم را اسیر و پیش من آورد من گوشها و بینی او را بریدم و یک چشم او را در آوردم و دم در کاخ خود او را زنجیر کردم تا همه مردم او را بینند سپس در اربل Arbela او را دار زدم.}(کتاب تمدن هخامنشی علی سامی ص ۱۴۳ نشر پازینه)


@soltannasir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 81
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 381
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 628
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 628
  • بازدید ماه : 628
  • بازدید سال : 99,166
  • بازدید کلی : 1,167,604