loading...
سلطان نصیر

 

    {پیوند اسطوره دین 208} 

 

{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 130} 

 

ادامه...👇

 

اما پیش از پرداختن به داستان فریدون  و اثبات تاریخی بودنش، بهتر است اندکی به رویکردهای مسئولین کشور در برابر تاریخ ایران زمین بپردازیم. چند صباحی است که شاهد هستیم بسیاری از کارشناسان سیاسی و امنیتی کشور هشدار می دهند که دشمنان ایران زمین، طرح تجزیهٔ میهن عزیزمان را دنبال می کنند. طرحی که دشمنان با دست گذاشتن بر روی گسل های قومی زبانی در کشور و دروغ پردازی و نفرت پراکنی در غفلت مسئولین کشور سالهاست در حال انجام دادن آن بوده اند. از ابتدای انقلاب اسلامی مردم ایران، مسئولین ما طرح تبلیغ مذهب رسمی و حقهٔ تشیع را در داخل و خارج کشور در دستور کار خویش قرار دادند. در این راستا علاوه بر حمایت های مادی و معنوی نظام از حوزه های علمیه درون کشور، مسئولین در تصمیمی نیکو  اقدام به راه اندازی مراکز تحقیقی و پژوهشی ای دین پژوه در کشور نمودند. و موسساتی ولو کوچک را هم برای تبلیغ مذهب حقهٔ تشیع در بعضی ممالک خارجی تأسیس نمودند.

همچنین مسئولین نظام شرایطی فراهم آوردند تا بسیاری از طلبه های شیعه از اقصی نقاط جهان به کشور عزیزمان ایران سفر نمایند و پس از تحصیل علوم حوزوی به کشورهای خویش بازگردند و اینگونه هم مُبلّغ مذهب حقه تشیع باشند. و هم مُبلّغ نظام جمهوری اسلامی شیعی در کشورهای خویش باشند. 

فعالیت های نظام در تبلیغ تشیع در حوزه خارجی مجموعاً موثر بوده است. جناب شیخ ابراهیم زک زاکی و فعالیت هایشان در کشور نیجریه و شیعه کردن چندین میلیون نیجریه ای نمونه ای از این فعالیت های موثر بوده است. البته باید توجه داشت که ترویج مذهب تشیع و پشتیبانی معنوی از شیعیان جهان باعث ایجاد حساسیت هایی در کشورهایی نظیر عربستان سعودی شده است. عربستان که خود بدلیل وجود حرمین شریف در خاکش و داشتن منابع مالی بسیار، رهبری مادی و معنوی بخش اعظمی از جهان اهل سنت را بر عهده دارد. حمایت معنوی و بعضاً مادی ایران از شیعیان جهان را تا به امروز نپذیرفته است. البته تحریک دُولی نظیر آمریکا و اسرائیل در دشمنی های عربستان سعودی با ایران در منطقه بسیار موثر بوده است. همین امروز هم خروج آمریکا از برجام و تحریم هایی که بر دولت و ملّت ایران وضع شده است نتیجه فشار دو لابی قدرتمند و ثروتمند صهیونیستی و عربی در ایالات منفصله آمریکا می باشد.

مسئله دیگری که برای بعضی کشورها حساسیت زا بوده است. حمایت معنوی و بعضاً مادی نظام از جریان های انقلابی استکبار ستیز در کشورهای گوناگون و به اصطلاح صدور انقلاب به سایر کشورها بوده است.

 

نکته : در حمایت نظام ما از جریان های استکبار ستیز، مذهب انقلابیون خارجی چندان مهم نبوده است. و مسئولین ما از گروه های مختلف انقلابی و استکبار ستیز با هر مذهبی حمایت کردند. از نمونه های این حمایت می توان به حمایت از گروه های اهل سنت فلسطینی و ارتباط با کشورهای استکبار ستیز آمریکای جنوبی نظیر ونزوئلا و بولیوی اشاره نمود.  

 

نکته 2: هستند عده ای در خارج و داخل کشور، حتی در بین نزدیکان به جریان فکری اصلاح طلبی که تمام فعالیت های نظام ما را در ترویج تشیع و تفکر انقلابی برای کشور خُسران می دانند. فقیر اینگونه نمی اندیشم به نظرم اصل عملکرد ما درست بوده است اما می توان در کیفیت و چند و چون آن سخن و نقدهایی وارد کرد. ما مطمئناً می توانستیم در این چهل ساله به گونه ای در راستای اهداف خویش عمل نماییم که  هزینه سیاسی و اقتصادی کمتری بدهیم. 

 

 

اما اینکه فعالیت های تبلیغی علما و روحانیون در حوزه داخلی تا چه میزان موثر بوده است نیاز به بررسی دقیق دارد. در یک نگاه کلی به نظر فقیر علی رغم توفیقات مهمی که در این مهم داشته ایم. اما مجموعاً ما دین گریزی را نه تنها در نسل جدید خویش مشاهده می نماییم در نسلی که انقلاب نمود نیز افرادی را مشاهده می نماییم که یا علی رغم دین باوری دیگر چندان متشرع نیستند و یا علاوه بر عدم پایبندی به شریعت، دیگر دین باور هم نیستند.  وضعیتی که ما اکنون در جامعه مشاهده می نماییم دلایل بسیاری دارد که پرداختن بدان در این مختصر نمی گنجد. از مهمترین دلایل آن می توان به فقرات زیر اشاره نمود : 👇

 

1: ضعف ساختاری نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور در ترویج درست امر دین.  

 

 2: کمبود تولید محتوایی در حیطه دین توسط علما و دین باوران و در عوض پر رنگ بودن برخوردهای سلبی و سانسور و فیلترینگ به جای تولید محتوا

 

نکته1 از 2 : درست است که فیلترینگ و سانسور و برخوردهای سلبی باید وجود داشته باشد اما چنین برخوردهایی فقط صورت مسئله را پاک می نماید. اگر تولید محتوا و آموزش قوی باشد. نیازی به حساسیت در سطحی که ما امروزه در جامعه مشاهده می نماییم نمی باشد. ضمن اینکه برخوردهای سلبی بعضاً در بین دین باوران در تولید محتوا تنبلی بوجود می آورد. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir 

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 138
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 326
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 29
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,757
  • بازدید ماه : 1,757
  • بازدید سال : 100,295
  • بازدید کلی : 1,168,733