loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    {پیوند اسطوره با دین 319}

 

    {ذوالقرنین قرآن کیست ?81} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب42}

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 34}

 

                 { نبیرو }

 

ادامه...👇

 

یکی از مباحث نسبتاً جنجالی در بین طرفداران مبحث فرازمینی ها و طرفداران نظریهٔ فضانوردان باستانی، مبحث نبیرو است که در متون میان رودان علی الخصوص نسخه اکدی حماسه آفرینش بابلی بدان اشاره شده است. زکریا سیتچین نبیرو را بر اساس شیوه تحریف آمیز و غیر کارشناسانه که در جای جای آثار وی خودنمایی می نماید. سیاره ای پس از مدار پولوتون می داند. و متاسفانه طرفداران مبحث فرازمینی و نظریه فضانوردان باستانی در ایران که جز بلغور کردن لاطائلات افرادی نظیر سیتچین و دیگران چیزی برای ارائه ندارند. سالهاست خزعبلات وی را در مورد نبیرو با آب و تاب ارائه می نمایند.

خواننده گرامی باید توجه نماید که وجود سیاره ای پس از مدار پولوتون از نظر دانشمندان کیهان شناسی جدید کاملا محتمل است. اما سخن اینجاست که وجود داشتن یا نداشتن چنین سیاره ای اساساً ارتباطی به نبیروی میان رودانی ندارد. بنابراین نباید بین دو مبحث سیاره ای پس از مدار پولوتون و نبیرو خلط شود. 

زیرا ما شاهد هستیم که اگر دانشمندان کیهان شناسی در سازمان فضایی ناسا و غیره در مصاحبه ای دربارهٔ سیاره ای پس از مدار پولوتون سخن بگویند. این سخنان توسط طرفداران نظریه فضانوردان باستانی در خارج از کشور و گاه در ایران بُرش می خورد و در کنار نظریه سیتچین قرار می گیرد و به عنوان سندی بر درستی گفته های وی به بینندگان نشان داده می شود. حال آنکه مبحث نبیرو ارتباطی با سیاره ای پس از مدار پولوتون ندارد. 

متاسفانه ما شاهد هستیم که سیاره نبیرو وارد ادبیات آخرالزمانی شیعه نیز شده است و گاه با طارق یکی دانسته شده است. بعضی از طرفداران دجال بصره (احمد حسن ملعون) جزو اولین گروه هایی بودند که نبیرو را وارد ادبیات آخرالزمانی شیعه نمودند و از آن زمان تا کنون ما شاهد هستیم که در بعضی سایت ها و کانال های تلگرامی بچه های شیعه که جزو طرفداران دجال بصره هم نیستند. مقالاتی در بارهٔ نبیرو نوشته شده اند. 

نظریات سیتچین در باب نبیرو آنقدر سست است که ارزش پاسخ گویی ندارد. 

اما در دانش اسطوره شناسی نبیرو را با شک و تردید بعضاً سیاره مشتری می دانند. منشأ این حدس این است که اکثر اسطوره شناسان، مردوخ را ایزد کوکب مشتری می دانند. و در سرود پنجاه نام مردوخ از منظومه انوماالیش(آفرینش بابلی) یکی از پنجاه نامی که بر اثر شکست دادن تیامت به مردوخ از طرف سایر ایزدان عطا می شود نیبیرو است. از آنجایی که مردوخ از نظر اسطوره شناسان مشتری است. نیبیرو نیز که از مجموع الواح اینگونه بر می آید که مکان زندگی مردوخ باشد همان مشتری است. 

هر چند که فقیر این نظر که نیبیرو همان کوکب مشتری است  را بالشخصه قبول ندارم. و در ادامه نشان خواهم داد که نیبیرو چیست و کجا است ! 

ابتدا برای روشن شدن قضیه و اینکه به عنوان شاهد نشان دهم که  اسطوره شناسان در مورد نیبیرو چگونه می اندیشند مدخل نبیرو را از بخش فهرست مشروح نام ها را از کتاب بهشت و دوزخ در اساطیر بین النهرین را به تمامی می آورم: 👇

 

{ نبیرو Nebiru : نام نجومی مردوخ سیاره ای است، 👈محتملاً مشتری؛ معنی اش بعدها تغییر کرد، اما زمانی احتمالاً به سیاره ای در لحظه اعتدال بهاری مربوط می شد بدان هنگام که از سال کهن به سال نو گذر می کند؛ هم چنین به معنی کل گروه افلاک می تواند باشد، چنان که در مورد آفرینش آسمان ها از سوی مردوخ _ که در لوحه ی 5 می آید_  به کار می رود؛ نیبیرو هم چنین به معنی مرکز، محور یا 👈 قطب می تواند باشد. در «سرود پنجاه نام»، عنوان نجومی مردوخ است. } (کتاب بهشت و دوزخ در اساطیر بین النهرین ص 257 توضیحات دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور) 

 

توضیحات دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور که از بزرگترین اسطوره شناسان کشور است را در باب نبیرو ملاحظه نمودید. 

فقیر با بخش پایانی نظر ایشان موافقم. و نبیرو راقطب افلاک و محتملاً جایگاه ستاره قطبی می دانم. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞🌝🌛🌜

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 137
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 486
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,475
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,906
  • بازدید ماه : 2,906
  • بازدید سال : 101,444
  • بازدید کلی : 1,169,882