loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    {پیوند اسطوره با دین 298}

 

    {ذوالقرنین قرآن کیست ? 58} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب 19}

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 13}

 

ادامه...👇

 

{ و ممکن است از آیه شریفهٔ «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿۸۲﴾فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾=چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏ گويد باش پس [بى ‏درنگ] موجود مى ‏شود (۸۲)پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى ‏شويد (۸۳)» و آیهٔ «وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ ﴿۵۰﴾=و فرمان ما جز يك بار نيست [آن هم] چون چشم به هم زدنى»

حقیقت معنای امر را به دست آورد، و در بعضی مباحث گذشته نیز درباره آن مختصری صحبت شد، و به زودی بحث مفصل آن در کلامی که پیرامون ملائکه از نظر قرآن خواهیم داشت، خواهد آمد و در آنجا خواهیم گفت که حقیقت ملک در نظر قرآن چیست. } (ترجمه تفسیر المیزان جلد 14 صفحات 386 الی 388)

 

عزیزان نظر مفسر بزرگ علامه طباطبایی را بر آیات 26 و 27 سورهٔ مبارکه انبیا ملاحظه نمودید. اینکه ملائکه نیز گاه به اشتباه به عنوان فرزندان حق تبارک تعالی شناخته می شدند و توسط پیشینیان پرستیده می شدند. و خود این ملائکه چنانچه که در تفسیر آیات سورهٔ مبارکه سبأ ملاحظه نمودید از پرستیده شدن توسط انسان ها بیزاری می جویند. 

و این همان معنی است که به نظر ما در مورد آیین مهری و میثاقی مردمان باستان صدق می نماید. آیینی که یکی از کهن ترین مذاهب بشری است و ردپای آن را در ادیان ابراهیمی نیز می توان به وضوح مشاهده نمود. هر چند که دین مهری که دین ایرانیان باستان و شخصیت های تاریخی اسطوره ای ما بوده به مرور دچار انحرافاتی می شود و میترای میانجی کم کم به صورت مستقل پرستیده می شود. و حتی در مهرکده های میترائیسم رومی بت ها و تمثال هایی نیز برای وی می تراشند. تمام این اعمال باطل مهردینان لزوما ارتباطی به جایگاه این موجود الهی (فرشته حجرالاسود از نظر ما) و آیین عرفانی کهن اولیه وی ندارد. و مطمئناً وی نیز از پرستیده شدن به جای حق تبارک تعالی بیزار است.

 

اما یکی دیگر از آیاتی که نشان دهنده این حقیقت است که خدایان مردمان باستان همگی جن نیستند. آیات ابتدایی سورهٔ مبارکه جن می باشد. به این آیات توجه فرمایید: 👇

 

{قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ﴿۱﴾يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿۲﴾وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا ﴿۳﴾وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا﴿۴﴾=بگو به من وحى شده است كه تنى چند از جنيان گوش فرا داشتند و گفتند راستى ما قرآنى شگفت‏ آور شنيديم (۱)[كه] به راه راست هدايت مى ‏كند پس به آن ايمان آورديم و هرگز كسى را شريك پروردگارمان قرار نخواهيم داد (۲)و اينكه او پروردگار والاى ما همسر و فرزندى اختيار نكرده است (۳)و [شگفت] آنكه كم خرد ما در باره خدا سخنانى ياوه مى‏ سرايد (۴)} 

 

در این آیات الله تبارک تعالی از زبان گروهی از جنیان که به رسول اللّه صلوات اللّه علیه ایمان می آورند. نقل می نماید. که ما هرگز کسی را شریک پروردگارمان نخواهیم کرد. این بدان معنی است که حداقل  گروهی از جنیان وجود داشته اند که برای خداوند شریک قائل می شدند و سپس جنیان مومن می گویند که الله تبارک تعالی هرگز همسر و فرزندی نداشته است. و در ادامه جنیان مومن می گویند که گروهی از جنیان کم خرد دربارهٔ خداوند سخنانی یاوه می سرایند. که احتمالاً این سخنان یاوه همان تجسم خداوند و داشتن همسر و فرزندان برای وی است که گروهی از مشرکین انسانی نیز قائل به آن بوده اند.

خب سوال اینجا است که جنیان کدام موجودات را به عنوان فرزندان خداوند و همسر وی در نظر می گرفتند ?! 

آیا جن های بزرگتر و قوی تر را به عنوان خدایان در نظر می گرفتند ? اگر اینگونه بود جنیان مومن می گفتند که گروهی از ما از بین خویش شریکانی برای خداوند قرار می دهند ! در حالی که چنین نیست. 

یا دسته دیگری از موجودات را به عنوان خدایان در نظر می گرفتند ?! 

آیا آن دسته دیگر که جن نیستند حتماً همگی فرشته هستند ?!  لزوما خیر

در قرآن به پرستش فرشتگان به عنوان فرزندان خداوند اشاره شده است. که ما نیز به اینهمانی بعضی از ایزدان جهان باستان نظیر میترا و سروش و ونند با فرشتگان اشاره نمودیم. 

اما به غیر از این موجودات در آیاتی از قرآن عزیز و مجید به کیش ستاره پرستی مردمان باستان نیز اشاره شده است. که ما به شما خوانندگان گرامی آیات و نکات ظریفش را که حتی از چشم مفسرین پنهان مانده نشان خواهیم داد.  

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌜

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 145
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 391
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 747
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,178
  • بازدید ماه : 2,178
  • بازدید سال : 100,716
  • بازدید کلی : 1,169,154