loading...
سلطان نصیر

 

اگر یک سری به کتابفروشی های بزرگ بزنیم و کتب داستان رده سنی نوجوانان و جوانان در کشور را بررسی نماییم. در کمال تعجب با انبوهی از کتب با موضوع ماورایی و جادو مواجه می شویم که تقریبا همگی توسط نویسندگان غربی و بر اساس آموزه های جادوگری غربی نوشته شده اند. این مسئله را در کنار انبوهی از فیلم ها و سریال های غربی و عمدتا هالیوودی بگذارید. 

نوجوان ما که قرار است در آینده، ایران عزیزمان را بسازد. با انبوهی از داده های نوشته شده و تصویر پردازی شده توسط نویسندگان غربی تغذیه می شود. در اکثر کتب غربی و فیلم های هالیوودی با موضوع ماورا خداوند و توحید خداوندی و امدادهای غیبی اش و دعا به درگاهش جایگاهی ندارد و بخش فراموش شده ماجرا است. تقریبا جایی سخنی از انبیا و ادیان توحیدی نیست. جنگ تنها بین دو جبهه خیر و شر نمایش داده می شود. و معمولا داستان پردازان غربی با شیطنت جبهه شر را خیر و خیر را شر می نمایانند. 

نکته مهم ماجرا انفعال کامل ما اعم از مسئولین و نویسندگان کتب داستانی در رده سنی نوجوان و تهیه کنندگان سینما و سریال های خانگی و پویا نمایی در تولید محتوای جذاب در ژانر ماورا و علوم غریبه برای مخاطبین می باشد.

با عدم مجوز نشر مجدد دادن به کتبی نظیر اسرار نیکلاس فلامل جاودان و کتب دیگری با چنین ساختاری ما تنها به بازار سیاه و زیر زمینی این کتب دامن می زنیم. ضمن اینکه قشر کتابخوان ما اندک است. و از طرفی با عدم مجوز  نشر مجدد دادن به چنین کتبی با فیلم ها و سریال های غربی چه کنیم ؟! 

به نظر می آید سانسور تنها چاره کار نیست و چاره در تولید محتوا در داستان های کودکان و نوجوانان و جوانان و ساخت پویانمایی ها و سریال های خانگی هفتگی با موضوع ماورا می باشد. که در ضمن داستان پردازی جذاب و جذب مخاطب مضامین الهی و توحیدی و اخلاقی نیز در آن گنجانیده شود. 

 

نکته۱ : فقیر بالشخصه با بخشنامه نمودن به ناشرین مبنی بر عدم مجوز دادن به کتب آتی با موضوع ترویج جادوی غربی در رده سنی نوجوانان و جوانان موافقم. یعنی اینکه از فلان تاریخ به بعد هیچ کتاب جدیدی در رده سنی  نوجوانان با موضوع ماورا و جادوی غربی اجازه چاپ نگیرد. اما کتبی که سابقا چاپ شده است را به صورت محدود بدون دستبردن به محتوا اجازه چاپ مجددش را به ناشر بدهیم که حق ناشر و مترجم ضایع نشود.

همانگونه که بالاتر گفتم با سانسور چندان موافق نیستم و تولید محتوا را مهم تر می دانم. اما از آنجایی که ما یک کشور هستیم با امکانات محدود و جمعیت محدود و حتی وضعیت اقتصادی محدود و البته اسفناک فعلی، بدون فیلترینگ درست و آگاهانه نمی توان تنها با تولید محتوا با فرهنگ غربی و وارداتی مقابله نماییم.

 

نکته ۱ از ۱: بنده گفتم با چاپ کتب جدید برای مخاطب عام و حالت داستان گونه با موضوع جادوی غربی که باعث جذب مخاطب نسبتا زیاد  می شود مخالفم. اما من باب مثال اگر مترجمی کتابی در حیطه اسرار جادوی گیاهان و بخورات ترجمه نماید. نه تنها که با چاپ آن مخالف نیستم بلکه موافق نیز می باشم. زیرا مخاطب کتاب خاص هست نه عام و کتاب به دانش ما در این باره می افزاید. اسرار گیاهان در علوم خفیه موضوعی است که ما در عالم اسلام خیلی کتاب خاص و معروفی درباره اش نداریم. (احتمالا چنین کتبی موجود است اما در دست آقایان علما است) هر چند که مسئولین امر در میهن ما احتمالا اجازه نشر چنین کتابی را اگر ترجمه بشود هم نمی دهند.

 

 

نکته ۲: اینکه چرا در حیطه تولید محتوای جذاب در ژانر ماورا از صدا و سیما نام نبردم این است که نهاد صدا و سیما علی رغم بودجه کلان آن باید پاسخ گوی بسیاری از افراد از جمله افراد متحجر و غرب زدگان روشنفکر باشد. فرض کنید صدا و سیما پویانمایی و یا سریالی را با موضوع ماورا و علوم خفیه بسازد. آنگاه از سوی عده ای افراد متحجر متهم به ترویج جادو و از سوی روشنفکران و غرب زدگان متهم به ترویج خرافات و موهومات خواهد شد. و چون رسانه ملی می باشد تهیه کننده باید انواع محدودیت ها و خودسانسوری ها و ملاحظات بی مورد را لحاظ نماید. بدین خاطر صدا و سیما علی رغم بودجه کلانش مکان مناسبی برای تولید محتوای سودمند در حیطه ماورا نمی باشد و متاسفانه بخش خصوصی در سینما و یا سازندگان سریال های پخش خانگی اکثرا غرب زده می باشند. و نه دغدغه اسلام و انقلاب دارند و نه علی رغم شعارهای توخالیشان دغدغه ایران و ایرانی. اکثرا سر در آخور فرهنگ غرب دارند و به مانند طوطی مقلد آثار غربی ها می باشند.  

 

 

 

@soltannasir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 152
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 4,057
  • بازدید ماه : 4,057
  • بازدید سال : 102,595
  • بازدید کلی : 1,171,033