loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

        { پاسخ به سوالات 101}

   { نکاتی در باب قاعده ترقی و ترفع و تنزل و مساوات }

طبیعت قواعد : 👇

می دانیم که در نظام فلکیات قدیم ( فلکیات بطلمیوسی ) ، ابتدا زمین کره قرار دارد و بر روی آن آب کره و بر روی آب کره ،  هوا کره قرار دارد و بر روی هوا کره ، کره آتش یا اثیر (اتر) قرار دارد .
بنابراین علی القاعده باید ،  ترفع و ترقی و مساوات و تنزّل نیز به ترتیب با نظم فلکیات قدیم ارتباط داشته باشد . یعنی تنزل با خاک و مساوات با آب و ترقی با باد و ترفع با آتش .

هنگامی که از قاعده تنزل استفاده می نماییم . و صفتی را در شخصی کاهش می دهیم . به واقع وی را به زمین می زنیم . در میان عناصر خاک پایین ترین عنصر است .
هنگامی که شخص می میرد . وی را در خاک دفن می نمایند . البته خاک خاصیت حفظ و نگه دارندگی نیز دارد . بنابراین طبیعت تنزّل خاکی است .
ما  👈بر روی 👈خاک زندگی می نماییم . از طرفی می دانیم که آب نیز بر روی زمین قرار دارد ( در ترتیب عناصر ) و همچنین می دانیم که نطفه ای که  ما از آن خلق شده ایم جنسش از آب است . بنابراین آب با قاعده مساوات تطابق دارد .

اما حال ترقی از نظر مادی ، علی القاعده باید طبع آن بادی باشد ! امّا چرا ?

ترقی از نظر مادی در زمین ما ، عمدتا با علو مکانی و ثروت مادی مرتبط است .

می دانیم که عالم ، دارای علو مکانتی است . هنگامی که عالم در مسجد خطبه می خواند . بر فراز منبر می رود . منبر کجاست ? مکانی بلند تر از مستمعین .
بنابراین علوّ مکانتی عالم ، در علو مکانی خویش را آشکار می نماید .
عرش و کرسی  پادشاهان نیز کمابیش اینگونه بوده است .
حال مکان بلند کجاست ? در هوا ، یعنی همنجا که مکان  باد است ! بنابراین علو مکانی با باد ارتباط دارد .

اما روزی و رزق نیز که ترقی مادی است با باد ارتباط دارد ! اما چگونه ?
روزی چگونه بدست می آید ? با 👈دست رنج .
کسب روزی و درآمد در ازمنه پیشین با رنج دستان  بدست می آمده ، بدین خاطر به آن دسترنج می گفتند . مشاغلی همچون کشاورزی و دامداری و صنعتگری و مشاغل  بازاری(خیاطی و بزازی و قصابی و خبازی و..) و مشاغل لشکری و دیوانی و ... عمدتاً با رنج دست همراه بوده .

همچنین دریافت مزد در قبال انجام کار از طریق 👈دستان بوده است . یعنی با دستان مزد عمل را به دست شخص می دادند . به همین دلیل بدان دست مزد می گفتند .

الله تبارک تعالی در آیات 26 الی 30 سوره مبارکه الاسراء می فرماید : 👇

{ وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا ﴿۲۶﴾إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ﴿۲۷﴾وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُورًا﴿۲۸﴾وَلَا تَجْعَل👈 يدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا👈 تبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا ﴿۲۹﴾إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا ﴿۳۰﴾ = و حق خويشاوند را به او 👈بده و مستمند و در راه ‏مانده را [ 👈دستگيرى كن ] و ولخرجى و اسراف مكن (۲۶)چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است (۲۷)و اگر به اميد رحمتى كه از پروردگارت جوياى آنى از ايشان روى مى‏ گردانى پس با آنان سخنى نرم بگوى (۲۸)و👈 دستت را به گردنت زنجير مكن و بسيار [هم] 👈گشاده‏ دستى منما تا ملامت‏ شده و حسرت ‏زده بر جاى مانى (۲۹)بى‏ گمان پروردگار تو براى هر كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مى‏ گرداند در حقيقت او به [حال] بندگانش آگاه بيناست (۳۰) }

نکته : به آیه 26 دقت نمایید . حق خویشاوند و ...را به او بده با چه باید داد ? با دستان
به  آیه 29 نیز دقت نمایید « دستت را به گردنت زنجیر مکن و بسیار هم باز نکن» . در اینجا نیز از دست سخن گفته شده است.  زیرا دست دهنده و گیرنده روزی است .
اما دست چیست ? می دانیم که دست در نجوم احکامی منسوب به برج جوزا است . و برج جوزا از بروج 👈بادی است .
از سوی دیگر می دانیم که دست به موازات بدن قرار گرفته است و  در هوا آویزان است . پس ترقی مادی با دست و هوا ارتباط دارد .

حال چون طبیعت  تنزل و مساوات و ترقی ذکر شد . تنها ترفع مانده و یک طبیعت نیز مانده و آن آتش است .
می دانیم که آتش خاصیت سوزندگی دارد . و شعله آن میل به صعود و 👈ترفع دارد .
بنابراین طبیعت ترفع ، آتشی است .

ادامه دارد ...

#دست #ترقی #ترفع #تنزل #مساوات
 
@soltannasir
👐🙌👏🙏🤝👍👎👊👈🤜🤛✊️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 424
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 835
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 835
  • بازدید ماه : 835
  • بازدید سال : 99,373
  • بازدید کلی : 1,167,811