loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

        { مسبحات و چاکرا ها 91}

             { تعلیقات }

   { در تطابق عالم صغیر و کبیر }

   { در تطابق قرآن با قلب و لوح محفوظ با  ریه ها }

ادامه ...👇

پیشتر در دروس اشاره شد که بنا به احادیث  قلب در بدن انسان به منزله عرش الرحمن است .
همچنین اشاره شد که بنا به آیات قرآن مجید ، 👈 قرآن بر 👈 قلب رسول الله(ص) نازل شد : 👇


{ «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (192)👈نزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (193) عَلَى 👈قلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ(194) بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ (195) =و راستى كه اين [قرآن] وحى پروردگار جهانيان است (192)روح الامين آن را بر دلت نازل كرد (193) تا از [جمله] هشداردهندگان باشى (194)به زبان عربى روشن (195)  /(آیات 192 الی 195سوره مبارکه شعرا ) »

همچنین : 👇

«قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ👈 نزَّلَهُ عَلَى 👈قلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ (97) = بگو كسى كه دشمن جبرئيل است [در واقع دشمن خداست] چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بر قلبت نازل كرده است در حالى كه مؤيد [كتابهاى آسمانى] پيش از آن و هدايت و بشارتى براى مؤمنان است (97) /( آیه 97سوره مبارکه بقره )» }

همچنین حق تعالی در سوره مبارکه بروج جایگاه قرآن را در لوح محفوظ می داند : 👇

{ إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿۱۳}وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿۱۴﴾👈ذو الْعَرْشِ 👈الْمَجِيدُ ﴿۱۵﴾فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ ﴿۱۶﴾ .....  بَلْ هُوَ 👈قرْآنٌ👈 مجِيدٌ ﴿۲۱﴾👈في لَوْحٍ مَحْفُوظٍ ﴿۲۲﴾ = هم اوست كه [آفرينش را] آغاز مى ‏كند و بازمى‏ گرداند (۱۳) و اوست آن آمرزنده دوستدار [مؤمنان] (۱۴)صاحب ارجمند عرش (۱۵)هر چه را بخواهد انجام مى‏ دهد (۱۶) ... آرى آن قرآنى ارجمند است (۲۱)كه در لوحى محفوظ است (۲۲)    } ( آیات 13 الی 16 و آیات 21 و 22 سوره بروج )

در تفسیر روایی البرهان در ذیل تفسیر آیات 21 و 22 سوره بروج آمده : 👇

{ لوح محفوظ دارای 👈دو طرف می باشد : یک طرف آن به سمت عرش و طرف دیگر ش به سمت پیشانی اسرافیل است و چون پروردگار جلیل کلامی را به عنوان وحی بیان نماید ، آن لوح بر پیشانی اسرافیل زده می شود و در آن نگاه می کند و آن کلام وحی را بر جبرئیل می فرستد . }

نکته 1 : همانگونه که بین قلب انسان در عالم صغیر  و عرش الرحمن در عالم کبیر  ارتباط و شباهت وجود دارد . بین قلب انسان در عالم صغیر  و قرآن مجید در عالم کبیر  نیز هم ارتباط معنا دار  و هم شباهت وجود دارد .
 قرآن بر قلب رسول الله (ص) نازل شد . و این ارتباط  قلب و قرآن است .
از سویی دیگر حق تبارک تعالی در قرآن مجید می فرماید که 👈 قرآن در👈 لوح محفوظ قرار دارد .
و در حدیث داریم که لوح محفوظ 👈دو طرف دارد .
حال اگر به 👈جایگاه قلب در بدن انسان نگاه بنماییم . متوجه این نکته میشویم که قلب درون صدر (قفسه سینه ) و بین 👈 دو ریه قرار دارد .
اگر به ساختار ریه ها در بدن انسان دقت نمایید .آن را به مثابه کتابی گشوده می یابید  . که توسط  استخوان های قفسه سینه 👈محافظت می شود .
بنابراین در اینجا قلب به مانند قرآن است و ریه ها به مانند لوح محفوظ می باشد .

نکته 2 : اسم مجید به معنای صاحب مجد و شکوه و عظمت و از اسمای آبی { « م » 4 آتش « ج » 7 آب « ی » 5 باد « د » 7 خاک = 3 آب و 2 خاک یا 5 سرد و 1 تر } می باشد .
در آیات سوره بروج  قرآن با صفت 👈مجید توصیف شده است . و همچنین پروردگار صاحب عرش نیز مجید و ارجمند دانسته شده .
از طرفی پیشتر در تشابه عرش الرحمن و قلب گفته شد که همانگونه که عرش الرحمن بر روی آب قرار دارد  ،  قلب انسان نیز توسط لایه ای دو جداره به نام پریکارد محافظت می شود . که درون پریکارد مایعی قرار دارد که قلب توسط این مایع در برابر ضربات محافظت می شود ضمن اینکه این مایع نقش بسیار مهمی در 👈 خنک کنندگی قلب دارد .

حال با توجه به این مسئله اگر بپذیریم که هم  عرش الرحمن و هم قرآن مجید  در عالم صغیر به مثابه قلب انسان می باشد .
می توان اینگونه نتیجه گرفت که اسم 👈 مجید  که از اسمای آبی حق تعالی است در خنک کنندگی قلب ( عرش الرحمن ) نقش دارد . 😊

نکته 3: در کتاب مصباح الانس ابن حمزه فناری در باب لوح محفوظ آمده : 👇

{ چهارم ام الکتاب مبین است ، و آن لوح محفوظ است که نزد اهل نظر به نام 👈نفس کلی نامیده می شود و محل تعینش از اجسام ، 👈  فلک کرسی _ کرسی کریم _ است که در آن تفاصیل تعینات مظاهر کاملان ، از کتاب ها و سوره ها و کلمات و آیات است . } ( مصباح الانس صفحه 345 )

ادامه دارد ...

#مسبحات #تعلیقات #لوح_محفوظ #قلب

@soltannasir
📖📖📖

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 152
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 4,113
  • بازدید ماه : 4,113
  • بازدید سال : 102,651
  • بازدید کلی : 1,171,089