loading...
سلطان نصیر



          {پاسخ به سوالات 6}

     { مسبحات  و چاکراها 3}

ادامه ..👇👇👇

اگر بپذیریم که این سوره با چاکرای مولادهارا (زمین ) و پاکسازی آن مرتبط است . حال با توجه به این نظریه  به آیات ابتدایی این سوره نگاه می نماییم .
 
الله تبارک تعالی در آیه اول انسانی  را که بیش از حد لازم در قید جسم و زمین است  و پروردگار خویش را از یاد برده متوجه این حقیقت نموده که هر آنچه که در آسمانها  و زمین است خداوند را به پاکی می ستاید . بنابراین جهان مادی  دارای جان و شعور است . که خالق خویش را ستایش می نماید .

در ادامه در آیه دوم به او یادآوری می نماید فرمانروایی آسمانها و زمین متعلق به خداوند است . همچنین به او یادآوری می شود که خداوند است که زنده می نماید و می میراند .
سپس با آیه شریف «هو الاول و الاخر... وبکل شئ علیم  »توجه انسان را به عالم امر و ربوبی  جلب می نماید . که تفسیر این آیه  خود چندین جلد کتاب می شود . هر کدام از مشرب های کلامی و فلسفی و عرفانی برای این آیه تفسیری ذکر نموده اند.  و این آیه در طول تاریخ منشأ کشمکش های بسیاری بوده است.

در آیه سوم الله تبارک تعالی پس از توجه دادن انسان به عالم امر سپس اشاره ای به آفرینش آسمان ها و زمین و  عالم قدس و ملکوت و عرش الهی می نماید .
اما برای آنکه شخصی که هنوز  در حیطه چاکرای اول و زمین و تمایلات مادی و جسم خویش قرار دارد .   از استیلا یافتن پروردگار بر عرش ، برداشتی مادی ننمایند (اندیشه تجسیم ) در ادامه همین آیه می فرماید : « و هو معکم این ما کنتم» (و هر کجا باشید او با شماست )
و این آیه اشاره به معیت  الله تبارک تعالی و نفی اندیشه تجسیم دارد . که خود معیت  حق تعالی با موجودات شرحی طولانی دارد و هرکدام  از  جریان های کلامی و فلسفی و عرفانی نگاه متفاوتی به آن دارند  .
در ادامه در آیه چهار بار دیگر اشاره به این مسئله شده است که فرمانروایی آسمانها و زمین متعلق به خداوند است . و همه امور به الله تبارک تعالی بازگردانیده می شود. 
در واقع بار دیگه به انسان خاطر نشان شده که هم  اعمال وی _ و حتی خود وی به سوی خداوند  _ بازگردانیده می شوند. 
و تمام این تذکرات برای این است که انسان متذکر شود و به سوی الله تبارک تعالی سیر نماید .
یعنی در واقع از چاکرای یک بر اساس بینش شرقیان  ، به سوی چاکرای هفت حرکت نماید یا از زمین به سوی آسمان و عرش ربوبی حرکت نماید .
در ادامه الله تبارک تعالی در آیه 7 سوره مبارکه حدید می فرماید : 👇👇👇

{ آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ (7)

به خدا و پيامبر او ايمان آوريد و از آنچه شما را در [استفاده از] آن جانشين [ديگران] كرده انفاق كنيد پس كسانى از شما كه ايمان آورده و انفاق كرده باشند پاداش بزرگى خواهند داشت . (7) }

در این آیه الله تبارک تعالی پس از اینکه توجه انسانی که هنوز  در قید چاکرای مولادهارا (زمین )  مانده است را به ملکوت آسمانها و عرش جلب نمود .
از وی  می خواهد تا به الله و فرستاده اش ایمان بیاورد . تا وی را به ملکوت آسمانها برساند  . و در ادامه برای پاکسازی وابستگی به زمین ابتدا از وی خواسته شده که از اموال خویش به دیگران ببخشد . و برای این بخشیدن اجری بسیار وعده داده است .

در ادامه الله تبارک تعالی در آیه 9 می فرماید : 👇👇👇


{ هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ عَلَى عَبْدِهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَإِنَّ اللَّهَ بِكُمْ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ (9)
او همان كسى است كه بر بنده خود آيات روشنى فرو مى‏ فرستد تا شما را از تاريكيها به سوى نور بيرون كشاند و در حقيقت ‏خدا [نسبت] به شما سخت رئوف و مهربان است (9)}

در این آیه باز اشاره بدین مسئله شده که آیات و دلایل روشن  قرآن می تواند انسان در قید زمین و تعلقات مادی را که در ظلمت زندگی می نماید  از ظلمت خارج و به سوی نور راهنمایی نماید .

در ادامه در آیات 10 و 11 بار دیگر  به انفاق  توصیه شده است .

ادامه دارد ...

#چاکرا #حدید #عرش #معیت #مسبحات
@soltannasir
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 86
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 343
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 515
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 515
  • بازدید ماه : 515
  • بازدید سال : 99,053
  • بازدید کلی : 1,167,491