loading...
سلطان نصیر



  { سوءاستفاده دشمنان از قوانین معنوی 35 }

 { شرح بعضی از فقرات سخنان مولانا زین الدین 17 }

ادامه ...👇👇👇

{ چه کنیم تکامل نداریم ? این برای همین جهت است که آنچه را که کسب می شود از یک جای دیگر هدر می رود .
مثل مخزن دو سوراخه است که از یک سوراخ آب وارد می شود و از یک سوراخ هم آب خارج می شود ، خب اگر در تمام مدت عمر در این مخزن آب وارد بشود چیزی نمی ماند .
جان همه روز از لگد کوب خیال
وز زیان و سود و از خوف زوال
نی صفا می ماندش نی لطف و فر
نی به سوی آسمان راه سفر }
( کتاب آیین رستگاری چاپ انتشارات مکتب وحی صفحات 160 الی 162)

عزیزان همانگونه که ملاحظه نمودید اینگونه است که شخصیت های بزرگی  نظیر آیت الله العظمی بهجت به مقامات برجسته می رسند و ما اندر خم یک کوچه می مانیم .
 ایشان در ابتدای سلوکشان هفت سال مراقبه و ذکر و فکر مداوم و پیوسته داشتند و منازل ابتدایی و میانی  سیر و سلوک را در این هفت سال  به سرعت طی نمودند . ( آیت الله بهجت در این هفت سال به کمال نرسیدند و مراحل ابتدایی و میانی را طی نمودند . زیرا هنگامی که آیت الله بهجت در قم ساکن بودند  آیت الله سید علی قاضی در نامه ای که  به سید محمد حسن الهی نوشته اند . می گویند که شیخ محمد تقی گیلانی ترقیات فوق العاده نموده است . که نشان دهنده این است که هنگامی که آیت الله بهجت از نجف به ایران آمدند هنوز منازل سلوکی را کامل طی ننموده بودند . هر چند بعضی بزرگان نظیر علامه طهرانی اعتقاد داشتند که آیت الله العظمی بهجت  به مقام فناء تام دست پیدا ننمودند . البته تا زمانی که ایشان علامه طهرانی در قید حیات بودند . زیرا آیت الله بهجت چندین سال پس  از علامه طهرانی دار فانی را وداع گفتند .  )
در فرمایشات علامه طهرانی اشاره ای هم به علامه طباطبائی و برادرشان جناب سید حسن الهی شده است .
اینجا نکته بسیار جالبی وجود دارد . که باید بدان دقت نمود .
هر سه این بزرگان از شاگردان مرحوم آیت الله سید علی قاضی بودند .
و از بین این بزرگان آیت الله العظمی بهجت فومنی بیشتر عمرشان را صرف اعمال و ذکر و فکر و مراقبه نمودند . و در بعد علمی بیشتر به علوم رسمی حوزوی نظیر فقه و اصول پرداختند .
اما  در عوض علامه طباطبایی و برادرشان جناب الهی علاوه بر پرداختن به سیر و سلوک و علوم نقلی بخشی از عمر خویش را صرف مطالعه علوم عقلی( فلسفه و حکمت ) نمودند . و در ضمن به یادگیری علوم ریاضی ( حساب و هندسه ) و ارثماطیقی ( اعداد ) و هیئت و نجوم و اوفاق و جفر و حروف و رمل و غیره نیز پرداختند .
در این بین علامه طباطبائی  به تدریس علوم عقلی و نوشتن کتب و رسائل مختلف نیز مبادرت ورزیدند . و کتاب تفسیر گرانسنگ المیزان نتیجه بیست سال تلاش ایشان است .
علامه طباطبائی علاوه بر این بخش زیادی از عمر خویش را صرف تأملات عقلی فلسفی نمودند . و در این امر توفیقاتی نیز کسب نمودند .
و ایشان ( علامه ) شاگردانی نیز در سیر و سلوک داشتند .
در عوض برادر ایشان جناب الهی در تبریز ماندند  و مسئولیت رسیدگی به امور املاک پدری را بر عهده گرفتند  . و نتوانستند چندان به کار علمی بپردازند . 
جناب الهی بخشی از زمان خویش را صرف رسیدگی به امور املاک پدری می نمودند و بخشی را صرف  اعمال و عبادات خاص سلوکی و بخشی را صرف تحقیق در قسمت های مختلف  علوم غریبه می نمودند .
علامه طباطبایی در مورد برادر خویش جناب الهی گفته اند : 👇👇
« من خود از اخوی استفاده می کنم »
همچنین استاد سید جلال الدین آشتیانی در باره جناب الهی گفته اند که : 👇
« دست آقا سید محمد حسن در مراتب سیر و سلوک از برادرش علامه بازتر بود » ( کتاب الهیه انتشارات شمس الشموس صفحه 127)
این در حالی است که جناب الهی پنج سال از جناب علامه کوچکتر بودند .
همچنین استاد محمد حسن قاضی فرزند آیت الله سید علی قاضی در کتاب آیت الحق اینچنین آورده اند : 👇
{ ... در اینجا بد نیست این واقعه را هم بگویم در مراسم تشییع و تدفین اخوی مرحوم سید مهدی قاضی هم علامه و هم آیت الله بهجت و هم آیت الله حسن زاده آملی همگی حضور داشتند ، ولی با اصرار علامه ( رضوان الله علیه ) همه به امامت آیت الله بهجت نماز خواندند . زمانی که می خواستند جنازه را به طواف ببرند چند قدمی آیت الله بهجت پشت سر جنازه حرکت کردند و در این وقت بود که علامه پشت سر ایشان حرکت کردند و زمانی که می خواستم عبای ایشان را مرتب کنم فرمودند دستت را کنار بکش می خواهم چند قدم پشت سر شیخ حرکت کنم ، در حالی که هر دو از شاگردان و ملازمان نزدیک مرحوم قاضی بوده اند . ( لازم به توضیح است که معرف آیت الله العظمی بهجت به آیت الله قاضی حضرت علامه طباطبائی  بوده اند و.}( کتاب آیت الحق جلد اول سید محمد حسن قاضی انتشارات حکمت صفحه 226 )

ادامه دارد ....

#علامه_طباطبائی #آیت_الله_بهجت
#حسن_الهی #علامه_طهرانی #فقه
#اصول
@soltannasir
🌵🌵🌵🌵🌵

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 92
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 319
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 583
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,014
  • بازدید ماه : 2,014
  • بازدید سال : 100,552
  • بازدید کلی : 1,168,990