loading...
سلطان نصیر

 

            { درد و دل 69 } 

 

     { در تفاوت عارف عالم و عارف غیر عالم 2} 

 

.... و مستغرق در مشاهده انوار جلال و کبریائی حضرت حق گشته و تنها عالم بالله است و از احکام جز آنچه از آن گریزی نیست و درعمل بدان محتاج است نمی داند ، تفاوت واضح و آشکاری وجود دارد . 

این جماعت از اولیاء خدا چون از سعه و ظرفیت بیشتر و بالاتری برخوردارند ، از سالکین راه خدا و مشتاقان وادی الهی بیشتر دستگیری می نمایند . 

انسان کامل عالم ، عالمی (جهانی ) را با خود همراه نموده و به سوی حق جل و علا می کشاند . اما انسان کامل غیر عالم ، فقط افراد معدودی را در حجر تربیت خود گرفته و از آنان دستگیری می نماید ، و این تمایز و تفاوت بین کاملین بوضوح مشهود است .

{ کتاب نور مجرد جلد اول صفحات 51الی 56}

 

همچنین شیخ الاشراق شهاب الدین یحیی سهروردی درمقدمه کتاب حکمة الاشراق خویش در طبقه بندی حکما آنان را به پنج دسته اصلی تقسیم می نماید : 👇👇👇👇👇👇

 

1- كساني‌ كه‌ در تألّه‌ (علم الاهیات )متوغل‌ بوده‌ و به‌ درجات‌ كمال‌ نائل‌ شده‌اند ولي‌ از حكمت‌ بحثی، بی بهره‌ بوده‌ و به‌ آن‌ توجهي‌ نكرده‌اند.  ابوالعباس قصاب آملی و   ابوالحسن‌ خرقانی، و بسياری از مشايخ‌ تصّوف‌ در زمره‌ی اين‌ گروه‌ قرار می گيرند.

 

2- كسانی كه‌ به‌ عكس‌ گروه‌ اول‌ در حكمت‌ بحثی متوغل‌ بوده‌ و به‌ درجه‌ای از كمال‌ نيز در اين‌ راه‌ نائل‌ گشته‌ ولی از حكمت‌ ذوقی بی بهره‌ مانده‌اند. كندی، فارابی، ابن‌رشد و بسياری از مشّائيان‌ از اين‌ جمله‌اند.

 

3- فرزانگانی كه‌ هم‌ در حكمت‌ ذوقی متوغل‌ گشته‌ و هم‌ در حكمت‌ بحثی متبحر مي باشند. كسانی از حكما كه‌ در اين‌ طبقه‌ قرار گيرند از كبريت‌ احمر كمياب‌تر و از اكسير اعظم‌ پربهاترند.

شیخ اکبر ابن عربی و شیخ کبیر صدرالدین قونیوی را می توان از این دسته دانست . 

 

4- كساني‌ كه‌ در حكمت‌ ذوقی متوغل‌ هستند ولی در حكمت‌ بحثی متوسط‌ يا ضعيف‌ به‌ شمار می آيند. بزرگانی نظیر خواجه عبدالله انصاری را با همه علم وی می توان از این دسته دانست . زیرا که وی با علوم عقلی تا حدی مخالف بود .  

 

5- كسانی كه‌ برعكس‌ طبقه‌ی چهارم‌ در حكمت‌ بحثی متوغل‌ هستند ولی در حكمت‌ ذوقی متوسط‌ يا ضعيف‌ می باشند. شیخ الرئیس ابن سینا از این دسته می باشد .

از میان این پنج دسته ، دسته سوم یعنی حکیمی که هم در حکمت ذوقی متوغل باشد و هم در حکمت بحثی متبحر باشد . بر چهار دسته دیگر برتری دارد .  

 

نکته : در پاسخ عده ای از مبتدیان که آنان را هنوز گمان اینستکه بی تعلیم و تعلم علوم ظاهری می توان در عالم علم و اندیشه منشأ اثر شد و سخنان فقیر برای آنان قابل هضم نیست  باید بگویم که نگاهی به تاریخ تصوف و عرفان بیندازیم . چرا حتی بزرگترین عرفا در ساحت اندیشه خطا نمودند ?! 

 

چرا بین اثر یک عارف کامل نظیر ابن عربی که عالم به علوم مختلفه است . 

با اثر عارفی کامل نظیر خواجه عبدالله انصاری که وی نیز عالم به بعضی علوم بوده  تفاوت است ?! 

یا بین آثار عارفی کامل نظیر شیخ الاسلام احمد جام (ژنده پیل قرن پنجم و ششم) که بزرگ وقت و عصر خویش بوده است و اتفاقا پس از توبه به مطالعه و آموختن علوم می پردازد . با آثار عارفی بزرگ نظیر مولانا نورالدین عبدالرحمن جامی که به علت ارادت به شیخ جام لقب جامی تخلص می نموده تفاوت است ?! 

آثار مولانا جامی کاملا برتر است با اینکه شیخ احمد جام مقام معنوی برتری داشته است . 

شخصی که سالها مطالعه در باب سیر تاریخ تصوف و عرفان نموده باشد . بخوبی این تفاوت ها  را در می یابد  . 😊

 

ادامه دارد ...

 

#درد_و_دل #نور_مجرد #خرقانی 

#قصاب_آملی #سهروردی #ابن_عربی

#حکمة_الاشراق #قونیوی 

@soltannasir 

❤️💛❤️💛❤️💛❤️❤️💛❤️💛💛❤️💛❤️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 123
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 492
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,621
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 3,052
  • بازدید ماه : 3,052
  • بازدید سال : 101,590
  • بازدید کلی : 1,170,028