loading...
سلطان نصیر

 

 

              {درد و دل 44}

 

{ انتقاد از وضعیت پژوهش در علوم انسانی در کشور 12}

 

ادامه 👇👇👇

 

نکته :  .. نوشته شدن تفسیری جدید بر قرآن بیست سال از عمر خویش را صرف نوشتن المیزان نمودند  . و این مسئله باعث شد که از آن حال و هوای فلسفی در بیایند . و  متاسفانه هیچ کدام از شاگردان نخبه فلسفی ایشان نظیر علامه حسن زاده آملی , آیت الله جوادی آملی و آیت الله مرتضی مطهری , آیت الله سید جلال الدین آشتیانی و علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و شاید از همه مهمتر فاضل و حکیم معاصر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و ...راه فلسفی ایشان را ادامه ندادند . و ما در سیر فلسفه اسلامی  نتوانستیم آنچنان که باید و شاید رو به جلو برویم . به اعتقاد فقیر از میان شاگردان ایشان دکتر دینانی بهترین شخص برای ادامه دادن این نهضت فکری بودند . منتهی به ظن فقیر حضور ایشان در جامعه دانشگاهی کشور ایشان را تا حد زیادی محافظه کار نمود . و ایشان با وجود توان علمی بدلیل محافظه کاری راه استاد خویش را ادامه ندادند . 

 

 اما به ادامه سخن خویش  باز گردیم  آقایانی که سخن از کشک بودن فلسفه و عرفان می نمایند . ? و دعوی این دارند   که  قادر به تدریس تمام کتاب اسفار اربعه و .. می باشند . 

کاش حداقل یکی از این آقایان و یا اساتید پیشینشان یک دوره کامل , کتبی نظیر اسفار و یا شفا و یا شرح حکمه الاشراق قطب الدین شیرازی و یا شرح فصوص قیصری و یا تمهید القواعد ابن ترکه اصفهانی و مصباح الانس ابن حمزه فناری را کامل به مانند یک استاد فلسفه و عرفان , تدریس می نمودند . 

تا تسلطشان بر این متون مشخص شود , آنگاه این قدر راحت سخن از کشک بودن فلسفه و عرفان می نمودند .

آقایانی که می گویند تمام معارف در قرآن و حدیث است و ما نیازی به فلسفه یونانی و اسکندرانی نداریم . 

 بفرمایند و فقط به جای نقد فلسفه و عرفان  , کمی هم به خود زحمت ساختن کاخی رفیع بر پایه قرآن و حدیث بدون بکار گرفتن دست آوردهای معرفتی بشری بنمایند .که آنچنان  جامع باشد که بخش اعظم مشکلات معرفتی بشر امروز را در حیطه نظام معرفت شناسی الهی حل نماید . و پاسخ گوی بسیاری از سوالات بی پاسخ در حیطه جهان بینی الهی باشد . 

و این که بعضی از این بزرگان نظیر علامه محمدرضا حکیمی درکتاب خویش « مکتب تفکیک» بیان می نماید که مکتب تفکیک  دارای 50مطلب بنیادین و 900 مطلب اساسی است .

فقیر با وجود علاقه به ایشان و آثارشان هر چقدر که مجموعه آثار ایشان و همچنین کتاب دایره المعارف  الحیات ایشان و آثار  اساتیدشان را مطالعه نمودم . 

ندیدم که مکتب تفکیک درباره  تمام این 50 مطلب بنیادین و   900 مطلب اساسی کامل وارد شده باشد . و نظراتی جامع و بدیع ارائه نموده باشد . که سوالات بی پاسخ را پاسخ دهد .

 

فقیر این نکته را بدون تعصب می گویم که عرفان نظری ابن عربی(البته شکل تکامل یافته آن که این تکامل از قونیوی شروع و تا حدود یک قرن پیش که در حوزه های علمیه شیعه به اوج بالندگی و پختگی  رسید ) و همچنین حکمت صدرایی (شکل تکامل یافته آن از مدرس بزرگ اسفار حکیم ملاعلی نوری تا علامه طباطبایی ) 

هنوز هم بهترین و جامع ترین نظام فکری در حیطه الاهیات در بین تمامی ادیان و مذاهب جهان می باشد .

البته این به این معنا نیست که بر بعضی نظرات عرفا و حکما اشکال وارد نیست .

 اما با این حال نظام معرفت شناسی فلسفه و عرفان اسلامی , جامعیت بیشتری برای پاسخ گویی به سوالات بی پاسخ در  حیطه جهان بینی الهی دارد . 

و البته این نکته را نیز باید گفت که در بعضی زمینه ها نیز جواب ندارد و یا جواب کاملی ندارد .

 

آنچه که باید مد نظر داشت  این است که امکان نسخ  عرفان نظری ابن عربی و یا فلسفه صدرایی وجود دارد  . اما به شرطی که نظراتی جامع تر و کامل تر بیان نموده شود  که یافته های علمی امروز بشری را نیز در خود حل نماید .

 یعنی فلسفه ای که  نظرات علمی جدید  را بررسی و تصحیح و حتی نقد نماید .

یعنی فلسفه ای  که از دستاوردهای فلاسفه و عرفای جهان اسلام (با توجه به قرآن و احادیث و علوم جدید ) پلی به سوی آینده بسازد . نه بازگشتی به سوی گذشته .

آنچه که امروز در بین مخالفین فلسفه و عرفان در نقد فلسفه و عرفان دیده می شود . نوعی بازگشت به گذشته در ساحت اندیشه است . آن هم بازگشتی با حیطه و چهارچوبی محدود , نه چهارچوبی جامع و کامل . 

جالب است که ما در میان مخالفین فلسفه و عرفان در حوزه می بینیم که آقایان به قول خود با  استناد به بعضی نظرات دانشمندان علم  فیظیک و فیظیک کوانتوم  بعضی قواعد فلسفی  نظیر قاعده «الواحد» و یا قاعده علیت را نفی می نمایند . 

فقیر قصد جسارت به آقایان را ندارم . اما آیا واقعا آقایان متوجه هستند که نفی قاعده الواحد و علیت , چه نتایج خطرناکی را در ساحت هستی شناسی به بار می آورد . 

ادامه 👇

 

 

#درد_ودل #علوم_انسانی #فلسفه #عرفان #تفکیک #اندیشه 

@soltannasir 

🙇🙇‍♀🙇🙇‍

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 223
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 431
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 30
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,862
  • بازدید ماه : 1,862
  • بازدید سال : 100,400
  • بازدید کلی : 1,168,838