loading...
سلطان نصیر

 

{ جغرافیای علوم غریبه در ایران49} 

 

    { ارتباط داوود(ع) با ایران6}

 

  { نگاهی به مراسم رقص مذهبی2} 

 

نگاهی به مراسم سماع و رقص مذهبی نشان می دهد که این روش مذهبی و عبادتی بیش از آنکه در سیره انبیای الهی و ادیان توحیدی وجود داشته باشد. در ادیان باستانی اولیه و آیین های شرک آمیز رسم بوده است .  پیشتر به فلسفه سماع و رقص در این آیین ها اشاره نمودیم . که این رقص های مذهبی برای خلسه و حضور یافتن خدایان در بین رقصندگان  انجام می شده است . 

 در سنت اسلامی (احادیث محکم و با سند صحیح) سماع و رقص مذهبی نه از رسول الله(ص) و نه از امامان معصوم(ع) گزارش  نشده است .  (ان شاالله بررسی علت این موضوع در دروس مربوط به سماع در آینده )

هر چند صوفیان و عرفای جهان اسلام سعی نمودند در آثار خویش دلایلی را برای مجوز سماع در سنت رسول الله(ص) بتراشند . اما به نظر فقیر در این امر ناموفق بودند و دلایل آنان کافی نمی باشد . 

درست ترین نظر در باب سماع آن است که آن را از ابداعات صوفیان ایرانی جهان اسلام بدانیم که از فرهنگ و آیین های ایران باستان علی الخصوص مهر پرستی و زرتشیت گرفته شده است . نگاهی به نحله های غربی تصوف در جهان اسلام در کشورهای مصر و اندلس و شام و .. نشان می دهد که انجام مراسم سماع هیچ موقع در میان صوفیان غرب جهان اسلام آنگونه که در میان صوفیان ایرانی مرسوم بوده , رایج نبوده است . 

مقایسه شیخ اکبر محمد محی الدین ابن عربی به عنوان بزرگترین نماینده صوفیان غرب جهان اسلام از سرزمین اندلس(اسپانیا) و مولانا جلال الدین بلخی رومی بزرگترین نماینده صوفیان شرق جهان اسلام از ایران , که تقریبا معاصر یکدیگر بودند . خود نشان دهنده تفاوت دو مکتب شرق و غرب تصوف در جهان  اسلام می باشد . (توضیح این که ابن عربی اهل سماع نبود و مولانا صاحب سماع بود.) 

اما  داوود(ع) بنا به روایت عهد عتیق _نه روایت قرآنی _ و همچنین روایت شفاهی که در آن داوود(ع) در دوره ای در خاک اطراف دریاچه چیچست باستانی( دریاچه ارومیه) به سر برده است . یکی از اولین اشخاصی بوده است  که پس از آشنایی با مغان مهر پرست , از رقص و موسیقی به عنوان ابزاری برای عبادت خدای یگانه استفاده نمود  . 

عبادتی که به جای حضور خدایان باستانی این بار با تجلی یهوه همراه می شده است . 

همانگونه که در مراسم رقص و سماع صوفیان نیز بنا به گزارشی  که بر اساس تجربیات درونی آنان می باشد . حق تعالی بر ایشان تجلی می نموده است . 

چنانچه مولانا جلال الدین می گوید : 👇👇

 

{در آن مجلس كه درويشان شراب عشق مي نوشند

درآيد خضر پيغمبر شود ساقي درويشان

درآن مجلس كه درويشان به ذكر حق مي جوشند

👈خدا »آيد در آن مجلس شود مهمان درويشان}

 

یهودیان علی الخصوص یهودیان حسیدیسم و همچنین مسیحیان سعی می نمایند که رقصیدن و تشکیل حلقه رقص و سماع و  سرود خوانی همراه با آلات موسیقی را به داوود(ع) نسبت دهند . 

در حالی که آنان خود به خوبی می دانند که  وام دار  فرهنگ ایران زمین و علی الخصوص آیین مهرپرستی باستانی می باشند . 

در تاریخ کلیسای عیسوی راجع به تنظیم سرودهای مذهبی چیزی نوشته اند که :

 « در قرن پنجم میلادی (عصر ساسانیان) دو نفر ایرانی برای یاد دادن سرودهای مذهبی به "میلان می روند . آهنگهایی که این دو نفر در کلیسا تنظیم کرده  بودند به طوری موثر بوده که سنت اگوستین هنگام شنیدن آنها اشک از چشماش روان می گردیده است. » 

امروزه اکثر محققین بی طرف در حیطه ادیان  به تاثیر عمیق آیین  مهر پرستی بر آیین مسیحیت اذعان دارند . 

تاثیر پذیری یهودیت حسیدیسم نیز از آیین مهری در بعضی موارد نظیر حلقه رقص شبیه حلقه رقص مهرپرستان و یا حلقه ذکر صوفیان و استفاده از کمربند مقدس نظیر کمربند کستی زرتشتیان و مهرپرستان و همچنین استفاده از مشعل در اجرای بعضی مراسم ها کاملا مشهود است . 

نکته : مسئله سماع و رقص و موسیقی مسئله بسیار حساسی است . و شاید بهترین جمله در وصف سماع آن است که رسول الله (ص) به ابوسعید خراز فرمودند : «شر این از خیر این بیش است .» صوفیان متشرع خود در کتب خویش مسئله سماع را مورد بررسی قرار داده اند و به نقات قوت و ضعف آن اشاره نموده اند .

 

#سماع #جغرافیا #علوم_غریبه #ادیان 

#مهر_پرستی #حسیدیسم 

@soltannasir 

☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 88
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 337
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 505
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 505
  • بازدید ماه : 505
  • بازدید سال : 99,043
  • بازدید کلی : 1,167,481