loading...
سلطان نصیر

 

{ جغرافیای علوم غریبه در ایران48} 

 

 { ارتباط داوود(ع) با ایران 5} 

 

     { نگاهی به مراسم رقص مذهبی } 

                                                                 

حکیم معروف یونانی فیثاغورث در  سفرنامه خویش در باب دیدار از یک مهرابه(معبد مهری) اینگونه می نویسد : 👇👇👇👇👇👇👇

 

{ در بیرون شهر (شوش) در مدخل غاری تاریک حاضر شدم از غرابت تعیین این محل , برای برپا داشتن جشن درخشنده ترین ستارگان(خورشید) متعجب بودم , با تنی چند از تماشاچیان به درون رفتم ; آن قدر اعمال و شعائر و مراتب ستایش از پیش چشمم گذشت که حافظه درستکار من توانایی بیان آن را ندارد , واقفان اسرار را  دیدم , پیرامون چشمه آب روان , بدن را می شستند... به مساعدت 👈جامه پشمین خویش 👉که ماننده جامه حاضرین بود  توانستم به پیکر مقدس مهر نزدیک شوم ... ایرانیان در نیایش و مناجات به مهر های سه گانه توجه داشتند ... و با رقص هایی که حاکی از حرکات سالانه و روزانه آفتاب بود , جشن مقدس را به انتها می رسانیدند}

نکته1: توجه نمایید که مهرپرستان از جامه پشمین یا صوف در بیش ار دو هزار سال پیش استفاده می نمودند و پوشیدن جامه صوف توسط صوفیان ریشه در آیین های ایرانی نظیر مهرپرستی دارد . ضمنا پوشیدن جامه صوف با سند اتصال نسبت خرقه صوفیان تا رسول الله(ص) متفاوت است .

نکته2:  در هند نیز در آیین یوگا هندوان در روز  به هنگام نیایش ایزدخورشید (سوریا) حرکات ناشی از طلوع و غروب خورشید به نام «سوریا ناماسکار» 👈به معنی سلام بر ایزد خورشید سوریا 👉انجام می دهند . که این حرکات با حالات طلوع تا غروب خورشید ارتباط دارد .

 

نکته3: سابقه رقص مذهبی دست جمعی در فلات ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و در ادیان اولیه فلات ایران دیده می شود . امروزه نقش های مانده از رقص مذهبی دسته جمعی ، قدمتی بیش از هفت هزار  سال  یافته است. در حفاری های تل جری فارس در نزدیکی تخت جمشید  ظرف سفالی ویژه ای به دست آمده است که رقص مذهبی را در یک مراسم آیینی نشان می دهد. در این ظرف که در موزه ایران باستان

نگهداری می شود . گروهی از مردان عریان را نشان می دهد که در حالی که نیم خیز هستند، در لبه دوار ظرف سفالی حلقه ای را تشکیل داده اند و هر مرد دست بر شانه مرد روبرو گذاشته است. این ظرف متعلق به هزاره پنجم قبل از  میلاد است.  نمونه هایی دیگری  از این دست  در حفاری های تپه های باستانی سیلک، تل جری ،چشمه علی و ... به دست آمده و نمایانگر برخی آیین های باستانی است که در آن رقص و موسیقی با اشکالی از فرم های رقص های گروهی وجود دارد .

 

نکته4 : مراسم رقص فردی و دسته جمعی در تمام طول دوران باستان در میان تمدن های کهن  منطقه خاورمیانه وجود داشته است . و تنها به آیین مهر پرستی ارتباطی ندارد . اصولا در  دنیای باستان رقص مذهبی را در معابد برای خدایان باستانی انجام می دادند . گاه این رقص به شکل دسته جمعی توسط پرستندگان انجام می شده و گاه به شکل انفرادی (رقص انفرادی بیشتر توسط کاهنه های زن انجام می شده)  همچنین مراسم ها گاه با لباس خاص مذهبی و گاه  به صورت نیمه برهنه یا کاملا برهنه در معبد خدایان انجام می شده است .  علت انجام رقص مذهبی  رسیدن به حالت خلسه عرفانی بوده  بدین علت که خدای مورد نظر از عالم خویش که عمدتا در ابعاد دیگر کواکب منظومه ما بوده به زمین سفر نمایند و در نزد پرستندگان خویش حاضر شود و ظهور یابد و رقصندگان خویش را با حضور و ظاهر شدن خویش مورد مرحمت قرار دهد . در دوران بسیار گذشته که مرز عوالم باز بوده و بعد مثالی و یا مینوی عالم با بعد مادی آمیختگی داشته (البته بر طبق نظر قدما و حکما. این نظر آنان هر چند درست است ولی ناقص است توضیح موکول به آینده ) این ظهور به صورت کامل بوده , که برای همگان قابل رویت بوده است  . اما در دوران های بعد که مرزها تا حدودی بسته شدند . حضور خدایان فقط برای عده ای خاص که کاهنین بودند قابل رویت شد . 

 در بعضی از  اسطوره ها این خدایان  مورد نظر بر کاهنه های زن وارد می شدند و پس از آمیزش با آنان به عالم خویش باز می گشتند. (فراعنه سلسله اول تا سوم مصر خود را از نسل رع می دانند چون که خدای فرومایه رع عاشق کاهنه ای که خود همسر یکی از  کاهنانش  بوده  در هنگام رقصیدن در معبد شده و او را به همسری خویش در آورده است . فراعنه خود را از نسل این زن و خدای رع می دانند . و یا سارگون اول پادشاه آکد نیز از مادری کاهنه و پدری از خدایان که با مادر وی هنگام رقصیدن آمیزش نموده  بدنیا آمده است ) 

ادامه دارد 

#رقص #جغرافیا #فیثاغورث #علوم_غریبه 

#مهر #عوالم 

@soltannasir 

💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽💽

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 89
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 311
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 455
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 455
  • بازدید ماه : 455
  • بازدید سال : 98,993
  • بازدید کلی : 1,167,431