loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 


       (روش تشابه انوار صوفیان ) 

 

 گفتیم که صوفیه از روش تشابه انوار استفاده می نمایند . 

فرض نمایید شخصی که متولد برج آتشی است نظیر مرداد ماه , و مزاج طبیعی وی نیز آتشی است به طوری که دارای یبوست می باشد . و عنصر اسم این شخص نیز آتشی می باشد که با صدا نمودن توسط خویشان و دوستان ارتعاشات اسم بر کالبد شخص تاثیر می گذارد . 

حال چنین شخصی در  مرداد ماه (که گرم و آتشی است ) به یکی از طرق صوفیه مشرف  شود . و بیعت نماید .

با بیعت نمودن مجموعه ای از اوراد و اذکار  به سالک داده می شود که اوراد را باید پس از نماز به جای آورد . و ذکر را در هر زمان از شبانه روز که شرایطش موجود بود . 

در بعضی از سلاسل  نظیر شاخه های مختلف سلسله قادریه  ذکر تهلیل(لا اله الا الله) به عدد 100000  به سالک تازه وارد. داده می شود که ظرف حداکثر یک اربعین باید  آن را به پایان برد .(یعنی حداقل روزی 2500 عدد) 

 ذکر لا اله الا الله  47 در جه آتش و 25 درجه خاک است و تولید 22درجه حرارت و 72 درجه یبوست می نماید . 

وقتی سالکی با شرایط بالا که همه شرایط وی آتشی است به ذکر لا اله الا الله بپردازد . ممکن است یبوست وی تشدید شود (مخصوصا اگر ذکر را با طمانینه بگوید ) 

در کتاب سلسله های صوفیه ایران نوشته نورالدین مدرسی چهاردهی در فصل مربوط به قادریه صفحه 121  آمده : (چون روزه و ذکر خفی حرارت ایجاد کند یبوست آرد لذا سالک همه روزه هلیله سیاه بخورد تا بیمار نگردد)

البته هلیله سیاه و غذاهایی مانند آن برای سالکی با مزاج طبیعی که به ذکر می پردازد. می تواند موثر باشد , نه سالکی که خود دارای طبیعت آتشی و یبوست طبیعی می باشد . 

علی ای حال چون کثرت مریدان در سلاسل مختلف صوفیه نظیر قادریه زیاد است (جمعیت قادریه در جهان اسلام بیش از 150 میلیون بر آورد شده است . ) مشایخ  به جای ارشاد انفرادی از روش تشابه انوار استفاده می نمایند . 

(علت انتخاب قادریه برای مثال آن است که قادریه طریق ذکر را در سلوک انتخاب نمودند و اذکارشان از سلاسل دیگر  بیشتر است و قادریه قوی ترین سلسله در جهان اسلام است بعضی شاخه های آن نظیر کسنزانیه سلوک را ارجح می دانند  ولی بعضی شاخه های آن به وادی تسخیر و مسخرات  و ریاضات غیر شرعی می پردازند .  توضیح بیشتر موکول به آینده 😊  )

توضیح روش تشابه انوار  :  اذکار ایجاد نور می نماید .  اذکار عبادی ادیان مختلف همگی در عالم مثال  ایجاد نور معنوی می نماید . 

اذکار هر کدام از ادیان معمولا رنگ نور مخصوص به خود را دارد . مجموعه انوار پیروان یک دین ,

نور آن دین را در عالم مثال تشکیل می دهد . 

این انوار بر اساس قاعده تشابه انوار در عالم مثال به یکدیگر می پیوندند .

بنابراین برای ایجاد تشابه بین انوار و پیوست انوار به یکدیگر لازم است که اذکار آن دین به یک  زبان مشترک خوانده شود . زبانی که کتاب آسمانی آن دین به آن زبان وحی شده است . 

اسلام و یهودیت مهمترین ادیانی می باشند که ادعیه و اذکار و نمازهایشان همگی به زبان وحی خوانده می شود .(مسلمین به عربی , یهودیان به عبری ) اما مسیحیان جهان  , انجیل را عمدتا به زبان ترجمه می خوانند .(بعضی دعا ها را به آرامی نیز می خوانند ) به همین دلیل علی رغم جمعیت بالا  مسیحیت از نظر معنوی ضعیف می باشد . زیرا پیوند انوار ادعیه مسیحیان به یکدیگر دچار مشکل است .  (زرتشتیان نیز سرود های اوستا را به زبان اوستایی می خوانند ) 

وجود قبله مشترک ما مسلمین و نماز و اذکار به زبان عربی باعث پیوست رشته های نوری حاصل از این نماز ها و اذکار در عالم مثال به یکدیگر می شود . 

نوری که با طیف های مختلف رنگ سبز به یکدیگر می پیوندد و مجموعه نور معنوی جهان اسلام را تشکیل می دهد . (ممکن است عده ای نور اذکار اسلامی را به صورت رنگ های مختلف نظیر زرد یا سرخ و .... ببینند این انوار , در مرتبه ابتدایی عالم مثال اینگونه به شهود سالک در می آید . ولی در مرحله بعدی در عالم مثال رنگ سبز به خود می گیرد ) 

علی رغم شباهت انوار مسلمین به یکدیگر  

 نور معنوی جهان اسلام نیز در عالم مثال تمایزاتی با یکدیگر دارد . 

وقتی پیروان یک سلسله صوفیه نظیر قادریه یا نعمت اللهیه و .....به انجام روزانه یک سری اذکار و اوراد مشترک مشغول هستند .

انوار. حاصل از این اذکار و اوراد مشترک _در صورت کثرت پیروان این سلاسل _ در عالم مثال به یکدیگر می پیوندد . 

و مجموع نور آن سلسله خاص را به وجود می آورد که جزء زیر مجموعه انوار جهان اسلام می باشد .  

 مریدانی که در این سلاسل سلوک می نمایند. با انجام این دستورات تولید نور برای سلسله خویش می نمایند و به قدرت نوری سلسله خویش می افزایند . و خود نیز با پیوند نوری با نور آن سلسله خاص از نور آن سلسله  که توسط سایر مریدان ایجاد می شود بر خوردار می شوند. (یکی برای همه , همه برای یکی 😍)

#تشابه_انوار

#صوفیان 

#قادریه 

@soltannasir 

💫💫💫💫💫💫💫👥

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 25
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 247
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 466
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 30
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,897
  • بازدید ماه : 1,897
  • بازدید سال : 100,435
  • بازدید کلی : 1,168,873