loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

 

 {آشنایی با جهان بینی گنوسی در رساله خفیه یوحنا ۳}

 

ادامه...👇

 

{آرخُن ها و فرشتگان

 

 《و او با بی عقلی که در کنار او بود همنشین شد و قدرت هایی را که تحت امر او بود به نزد خود خواند ... [منظور فرشتگانی است که ترکیب و تعدادشان بدوا شبيه ائون ها است ولی معلوم نیست در چه عدد مجهولی ضرب شده اند که تعدادشان به ۳۶۰ رسیده است] ۱ ... آنها از نزد خالق اولیه، آرخُن نخستین تاریکی بیرون آمده و پا پیش گذاشتند. از آن که تمام آنها را از ماده غفلت خلق کرده است...》 قدرت های اصلی دوازده تا است که هفت تا از آنها بر آسمان ها و پنج تا بر آشوب دنیا دیگر مسلط اند (بعدها چندان اسمی از این پنج تا به میان نمی آید). نام آن هفت تا به استثنای یکی همه یا نام های خاص خداوند در یهودیت است، یا خصوصیاتی است منفی که نزد گنوسیان بر آن نام ها مترتب است؛ یا نام حیوانات که گنوسیان بر آنها اطلاق کرده اند (مثل الوايوس با چهره ای شبيه الاغ، یائو با چهره ای شبیه مار و آدونی با چهره ای شبیه بوزینه)؛ ۲ این نشان می دهد گنوسیان تا چه میزان نسبت به مدیران این جهان احساس تنفر و تحقیر می کنند. این چهره ها تمام نمایندگان «خشم و شهوت» هستند.ولی نقطه تقابل واقعی در مقابل خدای عهد عتیق همان یالدابوث مهتر و خالق است که قبلا گفتیم برای این که سروری خود را بر موجوداتی که خود خلق کرده است مسلم کند قدرتی را که از مادر گرفته است از آنها دریغ می کند. تاریکی این تصویر زمانی اندکی کم می شود که او به هر کدام از این هفت آفریده قدرت بهتری می دهد (برخی از آنها نسخه مشابهی از ائون ها نظیر «مشيت»، «خرد» و «فهم» هستند). معلوم نیست نام گذاری ها به این دلیل است که این چهره ها واقعا نماینده نامی هستند که بر خود دارند یا قرار است وجود این اصول را در اصول اعتقادی نام های رقیب به سخره بگیرند. از آنجا که همیشه آرخُن ها را نسخه مقابلی برای بی اثر کردن رأی حریفان دیده ایم احتمالا حدس دوم به واقعیت نزدیک تر است. }(کتاب کیش گنوسی ص ۳۶۲)

 

1⃣: در توضیح این فقرات می توان گفت. عدد ۳۶۰ در نزد قدما با میزان درجاتی که دایره را بر آن تقسیم می نمودند ارتباط دارد. زیرا عدد ۳۶۰ تقریبا جز عدد ۷ بر تمام اعداد یک رقمی بخش پذیر است. قدما بر این اساس مدار خورشید را هم به ۳۶۰ درجه تقسیم می نمودند.  همچنین در بعضی متون آیین هندو تعداد ایزدان۳۶۰ عدد است.  

 

2⃣: گنوسیان نام هفت کوکب موجود در فلکیات قدیم را به نام اسما و صفات یهوه می خواندند و هر کدام را موجودی جدا و شرور در نظر می گرفتند که حاکم‌ نظم فعلی عالم کبیر هستند. در نظر گنوسیان این موجودات شرور مستقل از واحد (خداوند یکتا) هستند و ارواح بشری را در عالم کبیر محبوس کرده اند و نمی گذارند ارواح ابنای بشر به واحد (خدای یکتا) برسند. تقسیم بندی آنان در بعضی نحله های گنوسی اینگونه است: 👇

 

۱: یلدابوث با زحل در ارتباط است. نام دیگرش ساموئل است. انبیای مرتبط با وی از نظر گنوسیان، موسی (ع) و عاموس (ع) و حبقوق (ع) می باشند. 

 

۲: ایائو یا مشتری پیامبران مرتبط با وی از نظر گنوسیان ساموئل (ع) و ناتان (ع) و یونس (ع) و میکا(ع) می باشند.

 

۳: صاوائوت یا مریخ انبیای مرتبط با وی از نظر گنوسیان الیاس (ع) و زکریا (ع) می باشند.

 

۴: آدونای یا خورشید که به معنای آقا و سرور بکار می رود. پیامبران مرتبط با وی از نظر گنوسیان :اشعیا(ع)، حزقیال(ع)، ارمیا (ع)، دنیال(ع) می باشند همچنین آدونیس از ریشه ادونای نام یکی از ایزدان باستان و همتای تموز می باشد. 

 

۵: استفانوس یا زهره انبیای منسوب به آن از نظر گنوسیان صفنیا (ع) و عزاری کاتب (ع) می باشند. 

 

۶: الیوس یا الوهیم که به عطارد منسوب است.  انبیای مرتبط با وی طبق نظر گنوسیان👈 خگی یا حجی (ع) و توبیت یا توبیاس (ع) می باشند. 

 

۷: هورایوس یا ماه انبیای مرتبط با وی از نظر گنوسیان : میخایا (ع) و ناهوم (ع) می باشند. 

 

 

نکته۱: خواننده گرامی توجه نماید در تصوف اسلامی و مکتب ابن عربی (من باب مثاب باب ۱۶۷ کتاب فتوحات مکیه) هم بعضا هر آسمان به یک نبی الهی منسوب شده است که آن نبی در آن آسمان مقام دارد. فرق اعتقاد ابن عربی و اتبعاش با گنوسیان در آنجاست که گنوسیان ظاهرا معتقدند هر نبی الهی توسط یکی از ایزدان هفت گانه که با آسمان های هفت گانه مرتبط هستند به پیامبری برگزیده شده اند. مسلما اعتقاد گنوسیان  برخلاف ادعای خود انبیای الهی بوده است و مورد قبول و پذیرش مومنان ادیان ابراهیمی نیست. در نظر صوفیان و عرفای اسلامی هم انبیا و هم کمّل عارفین عالم کبیر را  طی می نمایند. بنابراین مقام انبیا و اولیا فوق عالم کبیر است. هر چند که ممکن است آن نبی یا ولی الهی از روحانیت یک فلک مدد بیشتری دریافت کند. من باب مثال در روایتی آمده است که زحل کوکبی سعد است که کوکب اوصیا بوده است و آن نجم امیرالمومنین علیه السلام است. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 33
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 101
  • آی پی دیروز : 152
  • بازدید امروز : 117
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 4,147
  • بازدید ماه : 4,147
  • بازدید سال : 102,685
  • بازدید کلی : 1,171,123