تصویر یک شمن مغولی در حال اجرای مراسم آیینی
ادامه...👇
{در واقع، مغول پس از حشر با قوم اویغور که طایفه ای از ایشان دین بودایی داشتند از این بخشیان جمعی را به عنوان دبیری و کتابت به خدمت خود گرفتند و ایشان علاوه بر آشنا کردن مغول به خط اویغوری، دسته ای از مغول در باب سحر و جادو نیز از آن گروه استشاره می نمودند. به همین مناسبات كلمه بخشی در میان مورخین قدیم معانی بت پرست و عالم به سحر و جادو و منشی و کاتب را پیدا کرده است.
شمنیسم به شدت با جسم و جان آدمیان در هم تنیده است. در واقع وجه رازورانه این آیین بسیار پررنگ است. رازورانه به معنای درون نگری، مراقبه و مکاشفه برای درک جهان. این مراقبه در این آیین گاه شکلی بسیار نامرسوم، دور از فهم، و متمایز با ادیان پسینی پیدا کرده است. اما با همه این غرایب که در آیین های نمادین شمنیسم و به ویژه، چنان که بدان اشاره شد، در تشرف روحانی وجود دارد، شمن از امور اجتماعی دور نمی شود و از دانش و کرامت خود برای حفظ زندگی، جان و سلامتی انسان های همزیست خود بهره می گیرد. از همین منظر است که شمنها به جادوگرانی شفابخش و گاه اساسا حكیمانی معجزه گر تبدیل شده اند. }
@soltannasir