loading...
سلطان نصیر



{ سوءاستفاده دشمنان از قوانین معنوی 23}

 { شرح بعضی فقرات مربوط به سخنان مولانا زین الدین 5}

                { مگس }


یکی از بلاهایی که خداوند  بنا به نقل تورات بر فرعونیان وارد نمود . بلای مگس ها بود .

در کتاب خروج درباره آن اینچنین آمده : 👇👇

{ 20 : وخداوند به موسی (ع) گفت : «بامدادان برخاسته پیش روی فرعون بایست . اینک به سوی آب بیرون می آید . و او را بگو : خداوند چنین می گوید : قوم مرا رها کن تا مرا عبادت نمایند ، 21: زیرا اگر قوم مرا رها نکنی ، همانا من بر تو و بندگانت و قومت و خانه هایت 👈 انواع مگس ها فرستم و خانه های مصریان و زمینی نیز که بر آنند از انواع مگس ها پر خواهد شد . 22: و در آن روز زمین جوشن را که قوم من در آن مقیمند ،جدا سازم که در آنجا مگسی نباشد تا بدانی که من در میان این زمین یهوه هستم . 23: و فرقی در میان قوم خود و قوم تو گذارم . فردا این علامت خواهد شد . » 24: و خداوند چنین کرد و انواع مگس های بسیار به خانه فرعون و به خانه های بندگانش و به تمامی زمین مصر آمدند و زمین از مگسها ویران شد .
25: و فرعون موسی و هارون را خوانده گفت :   « بروید و برای خدای خود قربانی در این زمین بگذرانید . » 26: موسی گفت : « چنین کردن نشاید زیرا آنچه مکروه مصریان است برای یهوه خدای خود ذبح می کنیم . اینک چون مکروه مصریان را پیش روی ایشان ذبح نماییم ، آیا ما را سنگسار نمی کنند ? 27: سفر سه روزه به صحرا برویم و برای یهوه خدای خود قربانی بگذرانیم چنانکه به ما امر خواهد فرمود . »
28: فرعون گفت : « من شما را رهایی خواهم داد تا برای یهوه ، خدای خود ، در صحرا قربانی گذرانید لیکن بسیار دور مروید و برای من دعا کنید .» 29: موسی گفت : « همانا من از حضورت بیرون می روم و نزد خداوند دعا می کنم و مگسها از فرعون و بندگانش و قومش فردا دور خواهند شد . اما زنهار فرعون بار دیگر حیله نکند که قوم را رهایی ندهد تا برای خداوند قربانی گذرانند.  » 30:  پس موسی از حضور فرعون بیرون شده ، نزد خداوند دعا کرد ، 31:  و خداوند موافق سخن موسی عمل کرد و مگسها را از فرعون و بندگانش و قومش دور کرد که یکی باقی نماند  32: اما در این مرتبه نیز فرعون دل خود را سخت ساخته ، قوم را رهایی نداد. } ( تورات کتاب خروج 8: 20 الی 30 )
همچنین درباره مگس در قاموس کتاب مقدس اینچنین آمده : 👇👇👇

{ (ماجرای آن در سفر خروج ) معروف است و بعضی از آنها بسیار موذی و مضر و مهلک می باشند و این حیوان در مصر و یهودیه بسیار بود برخی از سیاحان که در ساحل نیل گردش نموده اند . گویند مگس هایی در آنجا یافت می شود بقدر زنبور و بسیار موذی بحدیکه حیوانات بزرگ را ضرر رسانند و ایشانرا بر ترک کردن چراگاهها و علفزارها ناچار کرده بجاهائی گریزند که زیست توانند نمود و از شدت اثر آن مگسها خود را بخاک و ریگ آلایند و آنها را مگسهای حبشی گویند و البته بر مطالعه کننده شدت و سختی مگسهایی که در عصر موسی (ع)در مصر ظاهر شد مخفی نخواهد بود .}
( قاموس کتاب مقدس صفحه 830)

در کتاب فرهنگ نمادها در باره مگس اینچنین آمده است : 👇👇👇

{ در میان بامیلکه و بامون ها (نجینجی ) [ جنوب غربی کامرون ] مگس نماد همبستگی است ... در قلمرو حشرات کوچک بالدار ، همواره همبستگی و وحدت موجب قدرت می شود . (نظیر زنبوران عسل ، مورچگان ، موریانه ها ) یک مگس تنها بی دفاع است .
در میان یونانیان ، 👈 مگس حیوانی مقدس بود ، و بعضی القاب زئوس و آپولون از آن مشتق شده بود . شاید این شباهت اسمی از دوره گردی زندگی در اولمپ ( کوه معروف خدایان. یونان ) و حضور دایم خدایان ناشی بود .
مگس ها بی وقفه در حال همهمه کردن ،چرخیدن و خوردن اند ، آنها موجوداتی غیر قابل تحمل هستند . بر روی کثافت و عفن ، توالد و تناسل می کنند و مسبب بدترین بیماری ها هستند ، و هر نوع حمایتی را پس می زنند و حقیر می شمارند : مگس ها نماد سماجتی دایمی اند ; بر همین مفهوم بود که یکی از خدایان باستانی آشور ، موسوم به بعل زبوب ، لفظا به معنای ارباب مگس ها ، شاهزاده شیاطین شد .
از سوی دیگر مگس نشانه کارگری دروغین ، جلد و چابک ، تبناک ، بی مصرف ، و پر ادعا است . }

( کتاب فرهنگ نمادها  ترجمه سودابه فضایلی جلد پنجم  صفحه 292)

#مگس #تورات #خروج #موسی(ع)
#قاموس #سوءاستفاده
@soltannasir
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 84
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 246
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 343
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 29
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 343
  • بازدید ماه : 343
  • بازدید سال : 98,881
  • بازدید کلی : 1,167,319