loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    {پیوند اسطوره با دین305}

 

    {ذوالقرنین قرآن کیست ?65} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب 26}

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 20}

 

ادامه...👇

 

چنانچه خود بت پرستان هنگامی که حضرت، بتان را شکست و به بت پرستان گفت از خود بت ها بپرسید می گویند:{ثُمَّ نُكِسُوا عَلَى رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَؤُلَاءِ يَنْطِقُونَ ﴿۶۵﴾=سپس سرافكنده شدند [و گفتند] قطعا دانسته‏ اى كه اينها سخن نمى‏ گويند (۶۵) انبیاء} بنابراین به نظر ما آنچه که حضرت در آیهٔ 56 گواهی می دهد اشاره به ارباب اصنام است. زیرا حضرتش پیش از گواهی در آیه مربوطه اشاره ای به این مهم نیز نموده که پروردگارتان پروردگار آسمانها و زمین است. این اشاره به ربوبیت حق تعالی در آسمانها و زمین می تواند دلیل دیگری بر اشاره حضرت در کلمه فطرهن و مرجع ضمیر هن به ارباب اصنام باشد. زیرا ارباب اصنام موکّلین قوای طبیعی و رب النوع های صور فلکی و کواکب آسمان شب بودند.

 

 

اما حال دو حدیث از مشاهده ملکوت آسمان ها و زمین توسط حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام را نقل می نماییم: 👇

 

 

{3610/2). محمد بن حسن صفّار با سند خود از عبداللّه بن مسکان روایت کرده است، که گفت: امام صادق علیه السلام (در رابطه با فرمایش خداوند:) «

وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ »_ و این چنین به ابراهیم، ملکوت آسمان ها و زمین را نشان دادیم تا از اهل یقین قرار گیرد _، فرمود: (درون) آسمان های هفت طبقه بر حضرت ابراهیم علیه السلام آشکار گردید به طوری که بر عرش (خداوند) نگاه انداخت و (همچنین) درون زمین های هفت طبقه را که (همه چیز) برایش آشکار گردید به طوری که بر عرش (خداوند) نگاه انداخت و (همچنین) درون زمین های هفت طبقه را که (همه چیز) برایش آشکار گردید؛ که همانند آن نیز برای حضرت محمد صلّی الله علیه و آله وسلم انجام گرفت و به راستی که همچنین برای من، صاحب و پیشوای شما را و بلکه (برای تمامی) ائمه علیهم السلام چنین برنامه ای واقع شده است. (بصايرالدرجات)

 

3617/8). شیخ مفید با سند خود از جابربن یزید روایت کرده است، که گفت: از امام باقر علیه السلام دربارهٔ فرمایش خدای عزّ و جلّ: «وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»، سؤال کردم? 

من بر زمین نگاه می کردم (که ناگهان متوجّه شدم، حضرت) دست خود را به جانب آسمان بلند نمود و اظهار داشت: سر خود را بلند کن، چون سرم را بلند کردم، دیدم سقف (آسمان) شکاف پیدا نموده و چشمم به نوری خیره کننده افتاد. سپس حضرت فرمود: ابراهیم علیه السلام ملکوت آسمان ها و زمین را این چنین دید.

بعد از آن فرمود: سرت را پایین بینداز، هنگامی که سرم را پایین انداختم، مجدّداً فرمود: سرت را بلند کن، همین که سرم را بلند کردم، دیدم سقف به حالت اولیه برگشته است. 

در این موقع دست مراگرفت و از آن اتاق بیرون برد و داخل اتاقی دیگر نمود و آن لباس هائی را که پوشیده بود، بیرون آورد و جامه ای دیگر پوشید و فرمود: چشم خود را ببند، پس چشمان خود را فرو بستم، فرمود: چشمانت را باز نکن، چون ساعتی گذشت، فرمود: آیا می دانی کجا هستی?

گفتم: نه فرمود: تو در آن ظلماتی هستی که ذوالقرنین آن را در نوردید. 

عرض کردم: فدایت گردم! اجازه می دهی تا چشمانم را بگشایم و شما را ببینم? 

فرمود: بگشا ولی چیزی را نمی بینی، هنگامی که چشمانم را گشودم خود را در یک تاریکی دیدم که حتّی جلوی پایم را هم نمی دیدم، مقدار مختصری راه رفت، آن گاه فرمود: آیا می دانی کجا هستی? 

گفتم: نه، نمی دانم. 

فرمود: تو در کنار چشمهٔ حیاتی هستی که خضر علیه السلام از آن آشامید. 

پس جلو رفتیم تا از آن جهان و فضا گذشتیم و به جهان و فضایی دیگر رسیدیم، در آن راه رفتیم، ناگهان متوجّه شدم که خانه هایی همچون خانه های ما و مردمانش همانند مردم ما بودند. سپس به سومین جهان و فضا رفتیم که همانند اولی و دومی بود تا آن که پنج فضا را مشاهده کردیم، آن گاه فرمود: این ها ملکوت زمین هستند که ابراهیم علیه السلام آن ها را ندیده، او (تنها) ملکوت آسمان ها را _که دوازده جهان بود_ مشاهده کرد، که هر جهانی شبیه همان جهانی است که دیدی. هر کدام از ما (اهل بیت رسالت) که از دنیا برویم، در یکی از این «عوالم» (جهان ها) ساکن می شویم تا آن که نوبت به قائم (آل محمد علیه السلام) برسد، که او ساکن همین عالم خواهد شد. 

بعد از آن فرمود: چشمانت را ببند، همین که چشمان خود رافرو بستم، دست مرا گرفت و ناگاه دیدم در همان اتاقی که از آن خارج شدیم، هستیم و آن لباس ها را بیرون آورد و لباس های خود را پوشید و به مجلس قبل باز گشتیم و عرض کردم: فدایت گردم! چقدر از روز گذشته است? فرمود: سه ساعت. (اختصاص) }(ترجمه تفسیر روایی البرهان)

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞🌝🌛🌎

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 178
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 304
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 69
  • بازدید هفته : 1,109
  • بازدید ماه : 323
  • بازدید سال : 73,612
  • بازدید کلی : 1,142,050