loading...
سلطان نصیر

 

   { پیوند اسطوره با دین 270} 

 

   { ذوالقرنین قرآن کیست? 29} 

 

    { احادیث ذوالقرنین 19} 

 

  ادامه...👇

 

اما حال پس از آنکه اندکی با نظر حکمای قدیم در باب جهان آشنا شدیم. بهتر است برویم به سراغ ارتباط این مقدمات با دو موضوع مرتبط در داستان ذوالقرنین، یکی رفتن ذوالقرنین به کوه قاف و دیگری شکل غروب خورشید در حدیثی که نقل شد.

 

در باب کوه قاف پیشتر احادیثی را از تفسیر روایی البرهان نقل نمودیم که هم دربارهٔ کوه قاف توضیحاتی در آن نقل شده بود و هم در یکی از این احادیث به نقل از تفسیر قمی، سد ذوالقرنین در کوه قاف قرار داشت. در باره حدیث وجود سد ذوالقرنین در پشت کوه قاف باید به دو نکته توجه نمود: نخست اینکه این حدیث از تفسیر قمی نقل شده است و این تفسیر به فرموده بعضی از اساتید رجالی حوزه نظیر آیت اللّه حسینی قزوینی سند تمامی احادیث آن صحیح است. دوم اینکه سد ذوالقرنین در بعضی احادیث در نقطه ای غیر از کوه قاف قرار دارد. شکی نیست که رسیدن به یک نتیجه قطعی با توجه به مجموعه ای از احادیث اینچنینی کاری مشکل است. اما علی ای حال این تنها راهی است که می توانیم از آن برای کشف معمای چگونگی جهان از منظر قرآن کمک بگیریم. شکل هستی و جهان از آن جهت برای ما مهم است که تا ساز و کار دقیق جهان معنوی  را نشناسیم نمی توانیم حکمت الهی دقیقی داشته باشیم. زیرا الاهیات با طبیعیات ارتباط تنگاتنگ دارد. 

اما اکنون بار دیگر به تعدادی از احادیث کوه قاف از تفسیر روایی البرهان که در ذیل تفسیر آیه 1 سوره قاف آمده است توجه فرمایید : 👇

 

{ 1/10561). شیخ صدوق با سند خود از سفیان بن سعید ثوری روایت کرده است ، که گفت: از امام صادق(علیه السلام) دربارهٔ معنای «قٓ»، سؤال کردند ?

فرمود: و اما «قٓ»، کوهی است که بر 👈 زمین احاطه دارد و 👈سبزه بودن آسمان، از آن بر گرفته شده می باشد و خداوند زمین را به وسیلهٔ آن کوه 👈نگاه می دارد تا اهل خود را فرو نبرد. (به نقل از کتاب معانی الاخبار)

 

 

2/10562). علی بن ابراهیم با سند خود از یحیی بن میسره خثعمی روایت کرده است، که گفت: از امام باقر (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: «قٓ»، کوهی است که 👈بر دنیا احاطه دارد و 👈همانند زُمرّد سبز رنگ می باشد و سبز رنگ بودن آسمان، از آن خواهد بود. (تفسیر قمی)

 

3/10563). سعد بن عبداللّه (قمی) با سند خود از یقطین جوالیقی به نقل از فُلفُله، روایت کرده است، که گفت: امام باقر (علیه السلام) فرمود: به درستی که خداوند متعال دارای کوهی است که بر دنیا احاطه دارد و همانند 👈زبرجد سبز رنگ می باشد و 👈سبزه بودن آسمان، از آن کوه خواهد بود و خداوند پشت آن کوه خلقی را آفریده و احکامی را که بر این خلق _ از نماز، زکات و غیره _ واجب نموده، بر آن ها 👈واجب ننموده است و آن ها دو نفر مرد از این امّت را لعن و نفرین می کنند. (مختصر بصائر الدرجات) 

 

4/10564). همچنین با سند خود از عُبیداللّه بن عبداللّه دهقان روایت کرده است، که گفت: از امام رضا (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: به درستی که خداوند را پشت این نُطاق آسمانی یک 👈زبرجد سبز رنگی وجود دارد که آسمان رنگ خود را از آن بر گرفته است. 

عرضه داشت: نُطاق چیست ? 

فرمود: حجاب و پرده است، که خداوند عزیز و جلیل پشت آن 👈هفتاد هزار جهان دارد، که (مخلوق آن جا) بیش از آدمیان و جنیان می باشند و همهٔ آن ها فلان و فلان را لعنت می کنند. (مختصر بصائر الدرجات و بحارالانوار جلد 57 صفحه 330)

 

 

پانویس: 👈 «مرحوم مجلسی بعد از نقل حدیث، گفته است: شاید مقصود از نُطاق  کوه هایی باشند که در دید ما هستند و مقصود از زبرجد، کوه قاف باشد و یا مقصود از نُطاق همان کوه است و مقصود از زبرجد پشت آن کوه خواهد بود ، در نهایه گفته است : نطق جمع نطاق می باشد و نطاق دورنمای یک رشته کوه های بلند و کوتاهی است که تشبیه شده به 👈کمربندی که در وسط کمر می بندند. »

 

 

5/10565). و در کتاب منهج التحقیق إلی سواء الطریق، تألیف بعضی از علمای امامیه _ در حدیثی بسیار طولانی _ در رابطه با سؤال امام حسن (مجتبی علیه السلام) از پدر بزرگوارش (علیه السلام)، تا فضائل و کراماتی را که خداوند متعال عطایش نموده، ارائه دهد. و حدیث ادامه دارد تا جایی که گفته است: سپس امیرالمومنین (علیه السلام) به باد فرمان داد و حرکت کرد تا به کوه قاف رسید و چون نزدیک آن رسیدیم، متوجه شدیم که از زمرّد سبز رنگ می باشد و بر روی آن فرشته ای همانند 👈نسر (کرکس)👉 قرار دارد، هنگامی که چشم آن فرشته به امیرالمومنین (علیه السلام) افتاد، گفت: سلام بر تو باد ای وصیّ رسول پروردگار جهانیان و خلیفه اش! آیا به من اجازه می دهی که سخن بگویم? }

 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞⛰🏔🏜🗻

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 89
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 401
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 711
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 711
  • بازدید ماه : 711
  • بازدید سال : 99,249
  • بازدید کلی : 1,167,687