loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

 

     {پیوند اسطوره با دین 266} 

 

       {ذوالقرنین قرآن کیست? 25}

 

       {احادیث ذوالقرنین 15} 

 

ادامه...👇

 

ادامه نکته 2: مشکل زمانی پیش می آید که یکی از این دو جریان سعی بر انحصار معارف الهی نماید و وجود جریان دیگر را برنتابد. علی ای حال وجود هر کدام از جریان های فکری مورد نظر در حوزه ها لازم است. و چون یکی از این جریان ها در حوزه غالب شود نباید جریان دیگر را سرکوب نماید. انحصارگرایی در حیطه معارف نه تنها که به نفع حوزه و دین نیست بلکه ضرر نیز دارد. 

 

نکته 3: اما اینجا لازم است بار دیگر به آنچه در حدیث آمده است بپردازیم. رفتن ذوالقرنین به مغرب الشمس و دیدن این مسئله که فرشتگان خورشید را به درون دریا می کشند. 

در مورد مغرب الشمس و مطلع الشمس پیشتر سخن گفتیم که در زمین کروی اساساً شرقی ترین و غربی ترین نقطه وجود خارجی ندارد و این مسئله اعتباری می باشد. بنابراین شرقی ترین و غربی ترین نقطه عالم بر اساس هیئت جدید و قدیم (بطلمیوسی) وجود ندارد. حتی در نظریه زمین تخت نیز که امروزه عده ای در قرن 21 آن را دنبال می نمایند هر چند که شرقی ترین و غربی ترین نقطه وجود دارد. اما خورشید در این نظریه در مداری دایره ای شکل بر بالای زمین در حرکت است و طبیعتا این مسئله ارتباطی با مطلع الشمس و مغرب الشمس و کشیده شدن خورشید توسط فرشتگان در دریای تاریک ندارد!

ماجرا متفاوت از این مسائل است و در هر سه نظریه قابلیت گنجایش دارد. 

پیشتر بر اساس اسناد تاریخی گفته شد که در نزد مردمان دنیای باستان و منطقه میان رودان دریای سیاه و مدیترانه در شمال دریای غروب خورشید؛ و خلیج فارس و دریای عمان دریای طلوع خورشید بوده است. 

برای فهم این نکته که فرشتگان خورشید را به درون دریا می کشند. ابتدا باید از خود بپرسیم که آیا این فرشتگان مادی و دارای بدن عنصری هستند یا خیر ? 

پاسخ روشن است خیر مادی نیستند. 

 پس فرشتگانی که ذوالقرنین دیده است علی القاعده باید دارای بدن مثالی بوده باشند.  

این فرشتگان دارای بدن مثالی در عالم اثیری که بر اساس نظر حکمای قدیم هستی افلاک را تشکیل می دهند قرار دارند. دانش فیظیک جدید، علی الخصوص فیظیک انیشتینی وجود اثیر را نمی پذیرد. اما آنچه مسلم است این است که بدون قائل بودن به وجود عالم اثیر و عالم مثال بسیاری از حقایق دینی و ماورائی قابل توجیه و تفسیر نیست و فناوری های امروز بشری توان اثبات وجود عالم اثیر و عالم مثال را ندارند. 

اما حال به سراغ ماجرای غروب خورشید برویم. در نظام افلاک بطلمیوسی که تا ابتدای قرن بیستم در جهان اسلام غلبه داشته است. زمین کروی و ثابت است و خورشید در فلک چهارم در حال گردش است. و این فلک اثیری است. طبیعی است که خورشید در چنین نظامی در جایی غروب نمی نماید. اما چون به کنار دریا می رویم هنگام غروب به عنوان ناظر زمینی می بینیم که قرص خورشید علی الظاهر در دریا غروب می نماید. و همانگونه که در حدیث ملاحظه نمودید فرشتگانی این قرص را با زنجیر به درون آب می کشند! اینجا سوالی پیش می آید. آیا قرص خورشید که ما آن را در آسمان می بینیم با خود خورشید یکی است ? 

آیا ممکن است قرص خورشید انعکاسی از خورشید حقیقی باشد که از مجرای عالم اثیری رد شده است (در واقع از فیلترینگ عالم اثیری رد شده است) و ما آن را می بینیم. عالم اثیر را که هستی افلاک را تشکیل می دهد دارای آینه های متعدد فرض نمایید که در هر نقطه از زمین مادی ما تصویر خورشید و حتی کواکب را در شب منعکس می نماید. فرقی نمیکند شما به چه نوع کیهان شناسی قائل باشید در کیهان شناسی مدرن نیز با فرض پذیرفتن عالم اثیری می توان قائل به این مسئله شد که قرص خورشید در عین آنکه انطباق کامل با حقیقت خورشید دارد اما از مجلای عالم اثیر می گذرد و عین خورشید نیست. 

در چنین جهان بینی ای هر چند که یک نظریه ذوقی باشد می توان حقایق دینی و حتی وجود اسطوره را تعریف نمود. در چنین نگرشی بدون آنکه تغییری در گردش زمین به دور خورشید در فلکیات جدید و یا گردش خورشید بر بالای زمین بر اساس فلکیات قدیم پیش بیاید. قرص خورشید می تواند در سرزمینی به مانند مصر در دوران حضرت موسی کلیم اللّه سه روز طلوع ننماید در حالی که در سایر نقاط جهان روز و شب روال عادی خویش را داشته باشد. و تغییری در گردش افلاک نیز ایجاد نشود. در چنین شرایطی می تواند برای حضرت سلیمان نبی حشمت اللّه و از آن مهمتر برای حضرت اسدالله الغالب امام العوالم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام به دعای رسول اللّه صلوات الله علیه رد الشمس رخ دهد بی آنکه در نظام افلاک تغییر و خللی ایجاد شود. 

 

 

ادامه دارد..

 

@soltannasir

🌞🌊

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 79
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 372
  • آی پی دیروز : 152
  • بازدید امروز : 1,110
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 5,140
  • بازدید ماه : 5,140
  • بازدید سال : 103,678
  • بازدید کلی : 1,172,116