loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

 

    {پیوند اسطوره با دین 260} 

 

     {ذوالقرنین قرآن کیست ? 19} 

 

         {احادیث ذوالقرنین 9}

 

ادامه...👇

 

{24/7105). و از حارث بن حبیب روایت کرده است، که گفت: مردی به محضر امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شد و عرضه داشت: ای امیرالمؤمنین ! مرا نسبت به ذوالقرنین آشنا فرما.

فرمود: ابرها در تسخیر او قرار گرفت و اسباب و وسیله ها برایش فراهم گردید و نور برایش گسترده گشت. آن مرد سؤال کرد: نور چگونه برایش گسترش یافت ? 

فرمود: همچنان که در روز می دید، در شب (تاریک) هم می دید.

سپس امام علی علیه السلام به آن مرد فرمود: آیا می خواهی تا بیشتر توضیح دهم ? آن مرد ساکت ماند. (تفسیر عیّاشی)

 

 

«داستان چشمهٔ آب حیات و زنده شدن ذوالقرنین در سه مرحله با فاصلهٔ هر کدام صد سال و جریان سدّ یأجوج و مأجوج»

 

25/7106). و از اصبغ بن نباته روایت کرده است، که گفت: از امیرالمؤمنین علیه السلام دربارهٔ ذوالقرنین سؤال شد ? 

فرمود: او بندهٔ شایسته و صالحی بود که به نام عیّاش شهرت داشت، خداوند او را برگزید و او را به سوی مردمی از قرون ابتدایی در ناحیهٔ مغرب زمین مبعوث نمود و این جریان 👈بعد از طوفان نوح علیه السلام واقع شد، بعد از مدّتی مردم به سمت راست سر او (شقیقه اش) ضربتی زدند و از آن ضربت ، وفات کرد، سپس خداوند او را بعد از صدسال زنده کرد و او را بر گروهی دیگر از همان پیشینیان در ناحیهٔ مشرق زمین برانگیخت و این بار هم او را تکذیب کرده و به سمت چپ سر (شقیقه اش) ضربتی دیگر وارد کردند و با همان ضربت وفات کرد، سپس خداوند او را بعد از گذشت صد سال دیگر زنده کرد و در جای آن دو ضربت، همانند شاخی پدید آورد، که نشانهٔ بر انگیخته شدن و 👈عزّت و سلطنت او بود.

پس از آن خداوند او را به آسمان دنیا بالا برد، به طوری که تمام زمین، شرق و غرب، کوه ها و دشت ها، درّه ها و رودها را به او نشان داد و علم هر چیزی را در اختیار او نهاد که به وسیله آن حق و باطل را تشخیص می داد و نیز او را به رعد، برق و تاریکی آسمان تأیید نمود، سپس او را بر زمین بازگرداند و به او وحی کرد: در زمین به سمت ناحیهٔ مغرب و مشرق زمین گردش کن که همانا سرزمین ها را در اختیار تو قرار دادم و بندگان خود را نزد تو خاضع گرداندم تا از تو و هیبت تو وحشت کنند. 

بعد از آن ذوالقرنین به سمت مغرب رفت و هر گاه عبورش به قریه ای می افتاد، نعره ای همچون شیر خشمناک بر می کشید و از دو شاخ روی سرش تاریکی و رعد، برق و صاعقه درخشیدن می کرد، به طوری که همهٔ مخالفان او به هلاکت می افتادند و هنوز به محل مغرب خورشید نرسیده بود که تمام اهل شرق و غرب عالم مطیع و فرمان بر او شدند؛ و این همان فرمایش خداوند متعال است که فرموده : «إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا»_ ما او را توانایی و موقعیت (خاصی) دادیم و دانش و اسباب هر چیزی را در اختیارش نهادیم_، پس به حرکت و گردش خود ادامه داد «حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ»_ تا پایان _«قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ»_ تا آن که رسید به محل غروب خورشید، دید که در چشمه ای گل آلود غروب می کند... اما کسی که ظلم و ستم نماید_ و به پروردگار خود ایمان نیاورد «فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ» _پس به زودی او را عذاب خواهیم کرد_، یعنی به وسیله عذاب در همین دنیا مجازات خواهد شد، «ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ» _سپس به نزد پروردگارش بازگردانده می شود _، که همان جایگاه جاوید او خواهد بود، «فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا» _تا جایی که فرموده: _ «وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا* ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا» _ پس خداوند او را عذاب سخت و دردناکی می نماید ... و به او (ذوالقرنین) فرمان های آسان خواهیم داد* سپس راه را ادامه داد. 

امیرالمؤمنین علیه السلام افزود: سپس ذوالقرنین در مسیر خود به محلی برخورد کرد که به نظر می رسید خورشید (در دریا فرو می رود)  و در چشمه ای گل آلود غروب می کند و در کنار خورشید 👈هفتاد هزار فرشته وجود داشت که با زنجیر های آهنین خورشید را در سمت راست زمین به دریا (چشمه) می کشیدند😳 و هنگام طلوع، آن را از قعر دریا بر می آوردند، همچنان که کشتی بر روی آب جریان می یابد و حرکت می کند، پس موقعی که به محل طلوع خورشید رسید «وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا * كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا» _دید که خورشید بر قومی طلوع می کند که برای آن ها غیر از پرتوی نور، هیچ پوششی قرار نداده ایم* ما این چنین بر احوال او احاطه داشتیم_. }

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞🌊

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 126
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 487
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,523
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,954
  • بازدید ماه : 2,954
  • بازدید سال : 101,492
  • بازدید کلی : 1,169,930