loading...
سلطان نصیر

 

     { پیوند اسطوره با دین 238} 

 

{ شباهت های اهل فتوت و خاکساری با آیین مهری 160} 

 

        {در اهمیت فریدون 4} 

 

ادامه...👇

 

نکته ای در بارهٔ شاه بهرام ورجاوند : در متون پهلوی ما نظیر زند بهمن یسن آمده است که در پایان هزاره ترکان و تازیان و رومیان به سرزمین اهورایی ایران حمله می نمایند و در دشت نشانه گرد هم آیند. در این هنگام است که شاه بهرام ورجاوند به خراسان زمین خواهد آمد و حرکت خویش را شروع خواهد نمود و دشمنان ایران زمین را از این آب و خاک بیرون خواهد کرد.

هرگاه بخواهیم این روایت پهلوی را با دورهٔ آخرالزمان تطبیق بدهیم آنگاه باید بگوییم که احتمالا منظور از تُرک کشور ترکیه امروزی و منظور از تازی احتمالاً عربستان سعودی و منظور از روم احتمالاً ایالات منفصله آمریکا (شاید به همراه اروپا) است. ان شاءاللّه با دم حضرت صاحب الامر عجل اللّه و اولیای اللّه هیچ گاه چنین اتفاقی نمی افتد و دست دشمنان ایران زمین از این آب و خاک همواره کوتاه بماند. ما پیش بینی های مثبتی نیز درباره نابودی رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل پیش از ظهور داریم. 

 

 

خواننده گرامی توجه نماید که داستان تاریخی اسطوره ای غلبه فریدون بر آژی دهاک، با توجه به نقوش جام زرین حسنلو و مهرهای یافت شده از شهداد و شوش نه تنها از منظر تاریخی واقعیت داشته، بلکه جنبه تقدس دینی در دو آیین مهری و زرتشتی نیز به خود می گیرد. بلکه پا را از مرزهای جغرافیایی ایران زمین فراتر می گذارد و با اندکی تغییر وارد احادیث دین اسلام در باب آخرالزمان می شود. اینجاست که اسطوره با دین پیوند پیدا می نماید. خواننده گرامی توجه نماید که منظور از پیوند اسطوره با دین، صرف پیوند اسطوره ها با دین مبین اسلام نیست. بلکه اساطیر با تمام ادیان پیوند دارند. در نظر عامه اسطوره، صرف تخیلات و داستان های غیر واقعی است. اما از منظر فقیر درست است که اسطوره متن مقدس دینی به مانند قرآن مجید و عزیز نیست که از تحریف در دل تاریخ مصون مانده باشد و تحریفات بسیاری در دل متون اسطوره ای رخ داده است. همچنین بسیاری از این متون توسط کاهنان مُشرک در دوران پیشین نوشته شده است. اما با اینحال اساطیر ریشه در حقایق تاریخ بشر دارد. یعنی درون مایه آن بعضاً ممکن است درست باشد و ریشه در تجربه های قدما و بعضی حقایق داشته باشد. اساطیر در بسیاری موارد نگاه قدما به جهان هستی می باشد. فهم اسطوره هنر است هنری که در مواردی بعضی از اسطوره شناسان بزرگ نیز از آن بی بهره بودند زیرا به جهانی ماورای طبیعت آنچنان که باید و شاید ایمان نداشته اند.

اما در باب فریدون شاید جالب باشد که مورخین و دانشمندان مسلمان بیش از هر شخصیتی سعی در تطبیق شخصیت فریدون با شخصیت های بزرگ و مقدس ادیان ابراهیمی داشته اند. فریدون در متون اسلامی با انبیایی نظیر حضرت نوح نجی اللّه و حضرت ابراهیم خلیل اللّه و حضرت سلیمان نبی حشمت اللّه و پادشاهانی نظیر ذوالقرنین و حتی نمرود لعنت اللّه یکی دانسته شده است. به نظر فقیر اینهمانی شاه فریدون با انبیای الهی یاد شده و حتی نمرود اشتباه است و تنها ذوالقرنین است که ممکن است همان فریدون شاه بزرگ ما ایرانیان باشد. 

طبری در تاریخ خویش در باب احتمال اینهمانی فریدون با بعضی شخصیت های ادیان ابراهیمی می آورد : 👇

 

{ ... به پندار بعضی نسب شناسان پارسی نوح همان افریدون بود که اژدهاق (آژی دهاک) را مغلوب کرد و پادشاهی از او گرفت و بعضی دیگر پنداشته اند که افریدون ذوالقرنین حریف ابراهیم علیه السلام بود که در بئر السبع بمرد و در قرآن یاد شده است.

بعضی دیگر گفته اند 👈وی سلیمان پسر داود بود و در اینجا از او یاد کردم به این سبب که گفته اند وی نوح بود و حکایت او با نوح همانند بود که سه فرزند داشت و دادگر و نکوسیرت بود و ضحاک به دست او هلاک شد. گویند هلاک ضحاک به دست نوح بود و قوم نوح همان قوم ضحاک بود. و پارسیان دربارهٔ نسب افریدون گویند وی از اعقاب جم شاد (جمشید) شاه بود که چنانکه از پیش گفتیم ازدهاق (آژی دهاک) او را بکشت و میان فریدون و جم ده پدر فاصله بود. از روایت هشام کلبی شنیده ام که افریدون از نسل جم شاه بود که پیش از ضحاک بود و پنداشته اند که نهمین نسل جم بود و به دنباوند(دماوند) تولد یافت و برون شد تا به مقر ضحاک رسید و او را بگرفت و به بند کرد و دویست سال پادشاهی داشت و رد مظالم کرد و مردم را به پرستش خدای و انصاف و نیکی واداشت و زمین  و چیزهای دیگر را که ضحاک به ستم گرفته بود به صاحبانش پس داد، مگر آنچه صاحب آنرا نتوانست یافت که بر مستمندان و عامه کسان وقف کرد. گویند وی نخستین کس بود که به طب و نجوم پرداخت و سه پسر داشت که بزرگتر سرم (سلم) نام داشت و دومی طوج (تور) و سومی ایرج.  } 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞🌜

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 90
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 417
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 795
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 795
  • بازدید ماه : 795
  • بازدید سال : 99,333
  • بازدید کلی : 1,167,771