loading...
سلطان نصیر

 

    { پیوند اسطوره با دین 234} 

 

{ شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 156} 

 

      { نگاهی به آنچه گذشت } 

 

ادامه...👇

 

در مورد داود الرویی باید بدین نکته توجه نمود که الرویی برای تشکیل کشور یهودی جدید اقدام به احیای نقش ستاره داود می نماید. یعنی دقیقا همان کاری که سال ها پس از وی صهیونیست ها انجام دادند. 

 

امیدوارم که خواننده گرامی با توجه به مطالب ارائه شده تا حدی توانسته باشد اهمیت منطقه ای به مانند حسنلو را برای دشمنان درک نموده باشد. هر چند که بعضی از قسمت های داستان مانند وجود دو ایزد زوهر و زاهاو باطنی بود و فقیر هنوز نتوانسته ام نشانی از این دو ایزد را در کتب پیدا نمایم. امّا حداقل با نشان دادن جمعیت غیر طبیعی یهودیان در شهر کوچکی به مانند نقده توانستم به خواننده گرامی این نکته را نشان دهم که گویی داستانی در این مکان وجود دارد. وگرنه این تعداد یهودی در 117 سال پیش در این مکان غیر طبیعی به نظر می آید. 

 

نکته 1 : در متون پهلوی ما نظیر بُندهش آمده است که کیخسرو بتکده ای را که در کنار دریاچه چیچست (ارومیه) وجود داشته را خراب می نماید. اما نکته جالب ماجرا این است که بر اساس متن اوستا خود وی (کیخسرو) در کنار دریاچه چیچست برای ایزدان آریایی نظیر اناهیتا و ایزد گوش، یزش انجام می دهد. اینجا یاد سخن هرودوت می افتیم که در تاریخ خویش می گوید ایرانیان بُت (تمثال سنگی) نمی پرستیدند. یعنی قائل به این نبودند که برای ایزدان خویش تمثال سنگی درست نمایند. در متن بُندهش (صفحه 91) در این باره آمده که پس از این عمل کیخسرو، آتشی (مقدس) بر یال اسبش می نشیند و تیرگی با این آتش از میان رفت و کیخسرو در همانجا در بالای کوه 👈اسنوند آتشگاهی ایجاد کرده است. کوه اسنوند بنا به نظر محققین همان کوهی است که ما آن را امروزه با نام سهند می شناسیم. به درستی مشخص نیست که بتکده کنار ساحل شرقی دریاچه ارومیه، متعلق به کدام موجودات بوده اما هرچه که بوده بر اساس متن بُندهش، پس از خرابی این بتکده توسط کیخسرو، تیرگی و تاریکی در جهان از میان رفت و جهان روشن شد! شاید این بتکده ستایشگاه ایزدان زوهر و زاهاو مورد نظر ما بوده باشد. هر چند که مکان اصلی آنان غرب دریاچه ارومیه در تمدن حسنلو بوده است. 

 

نکته 1 از 1: آتشکده ای که کیخسرو ایجاد می نماید همان آتشکده آذرگشنسپ است. با توجه به متن بندهش ممکن است آذرگشنسپ اصلی که کیخسرو ایجاد نمود در تخت سلیمان یا شیز نباشد ! درست است که ظاهرا در دوره ساسانیان تخت سلیمان آذرگشنسپ بوده اما این دلیل نمی شود که آذرگشنسپی که کیخسرو بنا نموده همانجا باشد. 

 

نکته 2 از 1: با توجه به اینکه محققین از اینهمانی اسنوند با کوه سهند اطمینان ندارند این امکان وجود دارد که کوه اسنوند در غرب دریاچه چیچست (ارومیه) و در اطراف حسنلو بوده باشد. برای مثال ممکن است که اسنوند همان سیاه کوه موجود در شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی در نزدیکی نقده باشد. البته این همانی اسنوند با اشنویه نیاز به تحقیق میدانی دارد که آیا ممکن است بقایایی از سازه ای باستانی در این کوه وجود داشته باشد یا خیر ?! 

 

 

نکته 3 از 1: یکی از نکات مهم اثبات تاریخی بودن شخصیت شاه فریدون و رمز گشایی از جام زرین حسنلو این بود که ما اکنون می دانیم که کوروش کبیر بنیانگذار سلسله هخامنشیان، فریدون نیست. زیرا عده ای سعی در تطبیق و اینهمانی کوروش کبیر و شاه فریدون داشته اند. همچنین اگر دقت نماییم کسانی که سعی در تطبیق شخصیت کوروش کبیر با کیخسرو پادشاه بزرگ کیانی دارند. اشتباه می نمایند. زیرا علاوه بر عدم تشابه اسمی کوروش کبیر با کیخسرو، (نام کیخسرو را اگر به صورت کیا خسرو در نظر بگیریم آنگاه می توانیم آن را نزدیک به واژه یونانی کیاکسار بدانیم که نام یونانی هوخشتره پادشاه بزرگ مادها است ) رفتار کیخسرو نیز در تخریب بتکده کنار دریاچه چیچست (ارومیه) با  پرستش و احترام به مردوخ و نبو توسط کوروش کبیر که در استوانه وی آمده سازگاری ندارد. ضمن اینکه در متون پهلوی ما کیخسرو بر خلاف کوروش کبیر زنده است و در آخرالزمان هنگامی که ضحاک از بند بگسلد؛ کیخسرو نقش مهمی در بیدار نمودن سام گرشاسب گیسور مجعد موی جهان پهلوان ایرانی دارد که در دشت پیشانسه به خواب عمیق فرو رفته است. تا وی پس از بیداری، ضحاک را هلاک نماید. 

 

نکته ای در مورد شوش : اما در باب اهمیت شوش برای یهودیان، باید بگویم می دانیم که بنا به روایات شفاهی، مقبره دانیال نبی علیه السلام در این شهر قرار دارد. و بنا به کتب تنخ (تورات، انبیا، تواریخ) یهودیان از دوره هخامنشیان در این شهر ساکن بوده اند. بنابراین ممکن است میراثی را در آنجا نیز مدفون کرده باشند که به دنبال آن می گردند. مثال عرض می نمایم ممکن است میراث دانیال نبی بنا به نظر یهودیان در این شهر مدفون باشد ! 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

⚡️⭐️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 223
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 589
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 54
  • بازدید هفته : 2,357
  • بازدید ماه : 6,530
  • بازدید سال : 79,819
  • بازدید کلی : 1,148,257