loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 


    {پیوند اسطوره با دین 219} 


 {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 141} 


ادامه...👇


{ در فقرات 13 و 14 از درواسپ یشت آمده است که فریدون برای ایزد گوش قربانی نموده، از او درخواست که به ضحاک غلبه کند و دو زنش را سنگهوک و ارنوک را که برای توالد و تناسل دارای بهترین بدن و برای خانه داری برازنده هستند از او برُباید، در فقرهٔ 23 از رام یشت و در فقرات 33_35 از ارت یشت باز فریدون برای فرشتگان هوا (ویو) و ثروت (ارت) فدیه آورده به ترتیب مذکور تمنّا می کند که وی را کامروا سازند.

سنگهوک و ارنوک را که فریدون از دست ضحاک نجات می دهد. در شاهنامه شهرناز و ارنواز می باشند دو خواهر جمشید که پس از مغلوب شدن جم گرفتار ضحاک مار دوش شدند. }


به فقراتی که استاد پورداود از یشت ها اشاره نمودند توجه فرمایید : 👇


{ «33: برای او (اناهید) فریدون پسر آثویه از خاندان توانا در (مملکت) چهار گوشه (ورنه) صد اسب، هزار گاو، ده هزار گوسفند قربانی کرد.


34: و از او درخواست این کامیابی را به من ده، ای نیک، ای تواناترین، ای اردویسور اناهید که من به اژی دهاک (ضحاک) سه پوزه، سه کلهٔ شش چشم هزار چستی و چالاکی دارنده ظفر یابم، به این دیو دروغ بسیار قوی که آسیب مردمان است، به این خبیث و قوی ترین دروغی که اهریمن به ضد جهان مادی بیافرید تا جهان راستی را از آن تباه سازد و که من هر دو زنش را بربایم، هر دو را سنگهوک (شهرناز) و ارنوک را (ارنواز) که برای تولد و تناسُل دارای بهترین بدن می باشند، هر دو را که برای خانه داری برازنده هستند.


35: او را کامیاب ساخت اردویسور اناهید، کسی که همیشه خواستاری را که زور نثار کند و از ره راستین فدیه آورد کامروا می سازد. 

برای فروغ و فرّش من او را با دعا و نیاز بلند می ستایم... » (اوستا یشت ها آبان یشت کرده 9 فقرات 33 الی 35)


«12: درواسپ توانای مزدا آفریدهٔ مقدس را می ستایم، کسی که چارپایان را...


13: برای او فریدون پسر آثویه از خاندان توانا در (مملکت) چهارگوشه (ورنه) صد اسب، هزار گاو، ده هزار گوسفند قربانی کرد و زور نیازکنان (چنین درخواست). 


14: این کامیابی را به من ده، ای نیک، ای تواناترین درواسپ که من به اژی دهاک (ضحاک) سه پوزه، سه کله، شش چشم، هزار چستی و چالاکی دارنده، ظفر یابم، به این دیو دروغ بسیار قوی که آسیب مردمان است، به این خبیث و قوی ترین دروغی که اهریمن بر ضد جهان مادی بیافرید تا جهان راستی را از آن تباه سازد و که من هر دو زنش را بربایم، هر دو را سنگهوک (شهرناز) و ارنوک ernavak (ارنواز) که برای توالُد و تناسُل دارای بهترین بدن می باشند، هر دو را که برای خانه داری برازنده هستند.


15: او را کامیاب ساخت درواسپ توانای مزدا آفریدهٔ مقدس پناه دهنده، کسی که خواستاری را که زور نیاز کند و از صفای عقیده فدیه آورد کامروا می سازد. 

برای فروغ و فرّش من او را با دعا و نیاز بلند می ستایم....»(اوستا یشت ها درواسپ یشت کرده 3 فقرات 12 الی 15 )


« 22: من می ستایم آب و بغ را...


23: او را ستود فریدون پسر خاندان آبتین از خاندان توانا در (مملکت) چهار گوشهٔ ورن در روی تخت زرین، در روی بالش زرین، در روی فرش زرین، نزد برسم گسترده، با کف دست سرشار. 


24: از او در خواست این کامیابی را به من ده تو ای اندر وای زبردست که من به اژی دهاک (ضحاک) سه پوزه، سه کله، شش چشم، هزار مکر دارنده ظفر یابم، به این دیو دروغ بسیار قوی (و) خبیث و فریفتار جهان، این دروغ بسیار زورمند که اهریمن بر ضد جهان مادی بیافرید برای فنای جهان راستی، که من هر دو زنش را شهرناز و ارنواز را برُبایم، کسانی که برای توالد و تناسل دارای بهترین بدن می باشند و گه از نیکوترین جهانند.


25: اندر وای زبردست این کامیابی را به او داد تا اینکه فریدون کامروا گردید، اندر وای پاک را ما می ستاییم، اندر وای زبر دست را ما می ستاییم، آنچه از تو ای اندر وای که از خرد مقدس است ما می ستاییم. 

برای فروغ و فرّش...» (اوستا یشت ها رام یشت کردهٔ 6 فقرات 22 الی 25)


«32: ارت نیک را ما می ستاییم...


33: او را بستود فریدون پسر خاندان آبتین، از خاندان توانا در (مملکت) چهار گوشهٔ ورن. 


34: و از او خواست: این کامیابی را به من ده ای ارت نیک بزرگوار که من به اژی دهاک (ضحّاک) سه پوزه؛ سه کله؛ شش چشم؛ هزار مکر دارنده؛ ظفر یابم، به این دروغ بسیار قوی دیو آسا (و) خبیث فریفتار جهان، این دروغ بسیار زورمند که اهریمن بر ضد جهان مادی بیافرید و برلی فنای جهان راستی، که من هر دو زنش را برُبایم: شهرناز و ارنواز را، کسانی که از برای توالد و تناسُل دارای بهترین بدن می باشند و که از نیکوترین جهانند.


35: بشتافت، فرا رسید: ارت نیک بزرگوار، فریدون پسر خاندان آبتین از خاندان توانا این توفیق را یافت. 

برای فروغ و فرّش...» (کتاب اوستا یشت ها، ارت یشت کرده 5 فقرات 32 الی 35) } 



ادامه...👇


@soltannasir

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 433
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 878
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 878
  • بازدید ماه : 878
  • بازدید سال : 99,416
  • بازدید کلی : 1,167,854